:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کسب بازدهی مطلوب

فرصت بورس در دل تهدید

با توجه به اینکه اقدامات ایالات متحده امریکا علیه ایران سابقه‌ای دیرینه دارد اما همزمان با قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی امریکا، در نخستین روز معاملاتی بازار سرمایه کشور شاهد بهبود عملکرد شاخص‌های این بازار بودیم بطوری که اعمال تحریم‌های جدید نیز نتوانست خللی را در فرآیند خرید و فروش سهام صنایع و شرکت‌های بورسی ایجاد کند
کد خبر: ۱۳۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
اقتصاد گردان -  مسعود کریمی|
 در همین حال، با توجه به اینکه تصمیم جدید دونالد ترامپ می‌توانست در بعد روانی به صورت کوتاه‌مدت بازار سهام را دچار سردرگمی کند اما شاخص‌های بازار سرمایه در پایان معاملات روز گذشته نشان می‌دهند که نماگر اصلی حدود یک درصد افزایش پیدا کرد و توانست وارد کانال 190 هزار واحدی شود. از طرفی با در نظر گرفتن این مهم که پس از یک دوره افزایشی شاخص بازار نیاز به استراحت خواهد داشت ممکن است طی روز‌های آتی شاهد اصلاحاتی در جریان قیمت سهام برخی از شرکت‌ها باشیم که به باور کارشناسان این مهم به دلیل صعود‌‌های پی در پی شاخص‌کل طی یک ماه اخیر، امری طبیعی ارزیابی می‌شود و هیچ‌گونه ارتباطی با تحریم جدید نخواهد داشت. از سویی دیگر، اغلب صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند همیشه در دل تهدید یکسری فرصت‌هایی برای افرادی که در بازار فعالیت می‌کنند ایجاد خواهد شد به‌طوری که شرکت‌های دلار محور بورسی می‌توانند همگام با افزایش نرخ ارز ناشی از ریسک‌های سیاسی اخیر، روند مطلوب و سودآوری را برای جامعه سهامداران خود به ارمغان بیاورند. از همین رو، با بررسی وضعیت بازار ارز کشور مشاهده می‌شود که در معاملات روز‌های پایانی سال 97 دلار در مرز 13 هزار تومانی و اکنون در کانال 14 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد که این مهم می‌تواند نوید بخش چشم‌اندازی روشن و متناسب با انتظارات سرمایه‌گذاران بورسی باشد.

   پتانسیل‌ افزایش قیمت سهام

در این ارتباط، مهدی طحانی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان به رفتارشناسی معامله‌گران بورس در پی تحریم‌های جدید در گفت‌وگو با «تعادل» پرداخت و عنوان کرد: از گذشته این مهم که سال 1398 سالی توام با تلاطم خبر‌های سیاسی است در تحلیل‌های تمام فعالان اقتصادی به صورت واضح و شفاف وجود داشت. بنابراین بیش از اینکه در انتظار خبر‌های سیاسی باشیم، در واقع تغییرات در حوزه سیاسی کشور چه در زمینه بین‌الملل و چه در زمینه اقدامات داخلی بازیگر نخست اقتصاد کشور خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: از روزهای ابتدایی هفته جاری هم‌چنین انتظاری در فضای معاملاتی بازار سهام وجود داشت بطوری که زمزمه‌های این اقدام در بین اهالی بازار سرمایه شنیده می‌شد و تا حدودی شاهد اثر‌گذاری این مهم روی قیمت سهام شرکت‌ها بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است همانطوری که تاریخ همانند گذشته ثابت کرده است چنین اتفاقاتی به صورت یک موج کوتاه‌مدت در بازار سرمایه اثر‌گذار خواهند بود. افزون بر این، با نگاهی به روند داد و ستد‌های روز سه‌شنبه مشاهده می‌شود که بازار سرمایه خیلی بی‌تفاوت نسبت به این اقدام به معاملات خود پرداخت. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان به تشریح دلایل روند مطلوب بازار پرداخت و بیان کرد: نرخ برابری دلار به ریال در محدوده 14 هزار تومان در حال معامله است. از طرفی ارزش جایگزینی شرکت‌ها به مراتب با افزایش همراه شده است. علاوه بر این، روز گذشته فروش محصولات فلزی بورس کالای ایران با اقبال بسیار چشم‌گیری مواجه شد و به تناسب فروش‌های صادراتی شرکت‌ها نیز می‌تواند با قیمت‌های بسیار مناسبی صورت بگیرد. در پی این موضوع و در پایان سال اگر شرکت‌ها با چنین رویه‌ای پیش روند بطور قطع سود‌های بیشتری را نسبت به پیش‌بینی که در ابتدای سال داشتند می‌توانند محقق کنند.

مهدی طحانی تاکید کرد: اغلب سرمایه‌گذاران در راستای حفاظت از قدرت خرید خود بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند و قاعدتا بازار سرمایه با شیب فعلی احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد. بر این اساس، نویز‌ها و خبر‌های سیاسی همانند تصمیم جدید امریکا شاید بتواند یک تلاطم کوچکی را ایجاد کند اما سرمایه‌گذارانی که روند بازار را می‌سازند باید بیشتر به بررسی روند صورت‌های مالی شرکت‌ها و تاثیر این اخبار روی وضعیت مالی شرکت‌ها توجه کنند.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه با توجه به اینکه حدود 20 روز کاری می‌شود که شاخص بازار به صورت مداوم در موج صعودی قرار گرفته است بنابراین کاهش در شاخص امری طبیعی در مقطع فعلی ارزیابی خواهد شد و در صورتی که دماسنج بازار سهام طی روز‌های آینده در شیب نزولی قرار گرفت الزاما چنین اتفاقی به دلیل تحریم نیست. وی افزود: بطور کلی روند بازار سهام صعودی پیش‌بینی می‌شود.

   کسب بازدهی مطلوب

از سویی دیگر، اکبر حامدی قائم مقام مدیرعامل شرکت کارگزاری ملل به تشریح واکنش سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به اقدامات تازه ایالات متحده در گفت‌وگو با «تعادل» پرداخت و بیان کرد: مدتی است که این خبر در بین اهالی بازار سرمایه به گوش می‌رسد و بازار سهام خود را برای چنین تصمیمی آماده کرده بود. در همین حال، طبیعتا بازار سرمایه نخستین بازاری است که در بین سایر بازار‌‌های مالی به این مهم واکنش نشان داد. وی خاطرنشان کرد: تصمیماتی که در این حوزه گرفته می‌شود در روند معاملاتی اثر‌گذار خواهد بود. بنابراین، سرمایه‌گذارانی که طی روز‌های معاملاتی گذشته توانایی خرید برخی از سهام‌ها را نداشتند همزمان با افت قیمت سهام برخی از شرکت‌ها می‌توانند اقدام به خرید سهام مورد نظر کنند.  به گفته این کارشناس بازار سرمایه زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، حملات تروریستی که به مجلس شورای اسلامی داشت، اتفاقات اهواز یا در پی حملات این کشور به سوریه شاهد تغییرات در شاخص‌های بازار سهام ایران طی بازه کوتاه‌مدت معاملاتی بودیم. بر این اساس، نگاه به گذشته نشان می‌دهد که پس از چنین اتفاقاتی همیشه بازار سرمایه بازدهی مطلوبی را کسب کرده است. اکبر حامدی به پیامد‌‌های چنین اقداماتی از سوی امریکا پرداخت و عنوان کرد: چنین تصمیماتی باعث افزایش قیمت نفت و دلار خواهد شد. بنابراین با توجه به اینکه بیش از 60 درصد شرکت‌های موجود در بازار سهام کشور صادرات محور هستند بطور قطع اثرات مثبتی در بلندمدت خواهند داشت.

وی افزود: تصمیمات اخیر می‌تواند به افزایش رسیک سیاسی و تنش بین کشور‌‌های ایران و امریکا منجر شود. بنابراین زمانی که شاهد افزایش ریسک سیاسی هستیم P/E‌ بازار تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. اما از سویی دیگر، افزایش نرخ دلار می‌تواند عامل مثبتی در روند داد و ستد‌های بازار محسوب شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت کارگزاری ملل در خصوص چشم‌انداز آتی بازار نیز تصریح کرد: طی سال گذشته شرکت‌های دلاری رشد‌‌های قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رساندند اما پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری نسبت به سال 97، سهام شرکت‌های دلار محور بازدهی همانند سال گذشته را تجربه نکنند چرا که مشکلات صادرات همچنان وجود دارد. بر این اساس، شرکت‌های داخلی که فروش ریالی دارند و سرشار از پتانسیل بنیادی هستند می‌توانند بازدهی مطلوبی را در بورس 98 داشته باشند. اکبر حامدی اذعان داشت: شرکت‌هایی که اخبار مربوط به افزایش سرمایه‌ دارند بطور قطع مورد استقبال بازار قرار می‌گیرند. همچنین، بهبود ساختار بانک‌ها و پیش‌بینی آینده شفاف برای صنعت خودرو می‌تواند چشم‌انداز مطلوبی را برای جامعه سهامداری ایجاد کند.