:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ادامه مذاکرات ژاپن با آمریکا درباره تمدید معافیت نفتی

یک مقام دولت ژاپن اعلام کرد ژاپن و آمریکا پس از برگزاری آخرین دور گفت‌وگوها، به مذاکرات در خصوص تحریم‌های ایران ادامه خواهند داد.
کد خبر: ۱۳۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
اقتصادگردان- پلاتس به نقل از یک مقام دولت ژاپن نوشت: در آخرین دور گفت‌وگوها که روز دوشنبه در واشنگتن انجام گرفت، طرف ژاپنی اصرار داشت که تحریم‌های آمریکا نباید روی تأمین انرژی ژاپن و فعالیت شرکت‌های ژاپنی تأثیر منفی بگذارد.

وی بدون اشاره به جزئیات مذاکرات، گفت: ژاپن و آمریکا به مذاکرات نزدیک درباره این موضوع ادامه می‌دهند.

در دیدار روز دوشنبه، هیروشی اوکا، مدیرکل و معاون امور خاورمیانه و آفریقای وزیر خارجه ژاپن و ساندرا اودکرک، از مقامات وزارت خارجه آمریکا در امور منابع انرژی حضور و همچنین مقامات وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن و وزارت انرژی آمریکا حضور داشتند.

در کنفرانس مطبوعاتی که روز دوشنبه در واشنگتن برگزار شد، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره اینکه آیا آمریکا آماده صدور معافیت شش ماهه جدید برای خریداران بزرگ نفت ایران پس از پایان دور اول معافیت‌ها شده است، توضیحی نداد و تنها گفت: ما با نزدیک شدن به زمان دوم مه، تصمیم خود را خواهیم گرفت.

ژاپن یکی از هشت کشوری است که معافیت ۱۸۰ روزه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران دریافت کرده است.

در اوایل مارس، یک خریدار ژاپنی آخرین محموله نفت ایران را که پیش از پایان مهلت معافیت شش ماهه به این کشور خواهد رسید، بارگیری کرد.

طبق آمار "اس اند پی گلوبال پلاتس"، نفتکش کیسوگاوا از نوع VLCC جزیره خارک ایران را ۱۴ مارس پس از بارگیری نفت ایران به مقصد ژاپن ترک کرد و تا چند روز دیگر محموله خود را تخلیه خواهد کرد. این کشتی توسط شرکت "شوآ شل" کرایه شده و همچنین حامل یک محموله نفت قطر برای شرکت فوجی اویل است.

به گفته منابع آگاه، سایر خریداران ژاپنی نفت ایران شامل ایدمیتسو، جی ایکس تی جی نیپون اویل انرژی و کاسمو اویل بارگیری نفت ایران را تحت معافیت فعلی تکمیل کرده‌اند.

ژاپن در فوریه ۱۳۵ هزار و ۱۳ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که نخستین واردات این کشور پس از چهار ماه وقفه بود.

ایران در فوریه پنجمین صادرکننده بزرگ نفت به ژاپن بود و ۴.۴ درصد در ۳.۰۹ میلیون بشکه در روز واردات این کشور سهم داشت. با این حال واردات نفت ایران در فوریه نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ به میزان ۲۵.۱ درصد کاهش داشت.

نفت سنگین ایران ۸۶.۸ درصد از کل واردات نفت ژاپن از ایران در فوریه بود و ژاپن همچنین ۲۴۹ هزار و ۱۳۹ بشکه نفت سروش را خریدار کرد که نخستین واردات این گرید توسط ژاپن از ماه مه سال ۲۰۱۶ بود.