:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تحقق ۸۳ درصد درآمدهای شهرداری در ۱۱ ماه ۹۷

شهرداری تهران در برش عملکردی 11 ماهه سال ۹۷ توانسته مبلغ ۱۳ هزار و 326 میلیارد تومان یعنی ۸۳ درصد را تحصیل کند
کد خبر: ۱۳۳۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۹
اقتصاد گردان - آزاده کاری |

اعضای شورای شهر تهران در آخرین جلسه علنی خود در سال 97 دو فوریت لایحه اصلاحیه بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران را با ۱۱ رأی موافق و 5 رأی مخالف تصویب کردند. همچنین نوبت عصر جلسه شورای شهر تهران با ۳۵ دقیقه تأخیر به ریاست ابراهیم امینی برای بررسی اعتراض فرمانداری به لوایح بودجه سال ۹۸ شورای شهر برگزار شد و اعضا اعتراض کمیته تطبیق فرمانداری به بودجه سال 98 را بررسی کردند.

پیروز حناچی، شهردار تهران در صحن علنی شورا حاضر شد و درباره دو فوریت لایحه اصلاح بودجه سال ۹۷ توضیحاتی ارایه کرد و گفت: به منظور جبران کسری بودجه، ردیف‌های بودجه مصوب از محل کاهش اعتبارات سایر ردیف‌ها اعمال شده است که با کمک به شرکت واحد، آتش نشانی و سازمان بازنشستگی این کمک‌ها اختصاص می‌یابد.

او با بیان اینکه جابه‌جایی اعتبار در دو ردیف تملک دارایی بوده است، گفت‌: از آن جایی که در آخرین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران قرار داریم باید این را بگویم که ۹۴ درصد از بودجه نقد به مبلغ ۱۲ هزار و 604 میلیارد تومان محقق شده است و در بخش غیر نقدی نیز ۴۲ درصد معادل هزار و 77 میلیارد تومان محقق شده است. بر اساس آماری که شب گذشته داده‌اند به نظر می‌رسد که بیش از ۹۰ درصد بودجه محقق شود.

   مغایرت لایحه اصلاحیه بودجه ۹۷؟

بعد از صحبت‌های شهردار اعضای شورا نظرات موافق و مخالف خود را در خصوص دو فوریت لایحه پیشنهادی شهردار مبنی بر اصلاحیه بودجه سال ۹۷ عنوان کردند. افشین حبیب زاده، رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران از مخالفان لایحه دو فوریتی بود و در این باره گفت: در لایحه ارایه شده، سه مورد وجود دارد که فاقد بودجه مصوب بوده و در اصلاحیه برای آنها درخواست بودجه شده است. از این رو در این اصلاحیه حتماً باید گزارش توجیهی ارایه می‌شد که این مبالغ را برای چه می‌خواهند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه جدول محل کاهش اعتبارات هزینه‌های نشده همراه جداول افزایش ارایه نکرده‌اند، تصریح کرد: در لایحه اصلاحیه بودجه ۹۷ گزارشی درباره علل افزایش و همچنین علل کاهش اعتبارات ردیف‌های بودجه مصوب ارایه نشده که لازم است افزایش یا کاهش به تفکیک ماهیت هزینه‌ها اعم از پرسنلی و غیر پرسنلی ارایه می‌شد که این کار هم انجام نشده است.حدود یک‌سال و نیم است که در تمام گزارش‌ها اعلام می‌کنیم شهرداری تهران با مازاد نیرو مواجه است. از این‌رو، مصوب کردیم هر سال میزان مشخصی از آن نیرو تعدیل شوند. افزایش اعتباری که در لایحه اصلاحیه بودجه ۹۷ آمده است، در مغایرت با رویه کاری ما در این مدت بوده است. بالاخره ما با مازاد نیروی انسانی روبرو هستیم یا کمبود آن؟ اگر با مازاد نیرو مواجهیم پس چرا به یک‌باره ۱۵۰ میلیارد تومان به اعتبارات آن اضافه کرده‌ایم و اگر با کمبود نیرو مواجه هستیم باید از پرسنل شهرداری به واسطه اظهارات گذشته عذر خواهی کنیم.

حبیب‌زاده با اشاره به مساله کنترل هزینه‌ها اظهار کرد: آیا کنترل هزینه به معنای آن است که به یک‌باره برای وسایل نقلیه در مناطق ۲۲ گانه، ۴۰ میلیارد تومان اضافه کنیم، این ۴۰ میلیارد تومان در بودجه مصوب ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که با افزایش این ۴۰ میلیارد تومان، شاهد افزایش ۴۰ درصدی در لایحه اصلاحیه هستیم. این اصلاحیه بودجه با تمام اصولی که در یک‌سال و نیم بر آن تاکید داشته‌ایم، مغایر است. در لایحه اصلاحیه بودجه ۹۷ باید درباره کسری بودجه هم صحبت می‌شد. طبق گفته‌های شهردار تهران، تاکنون ۹۰ درصد درآمدهای بودجه محقق شده است. از این‌رو، در این اصلاحیه باید تکلیف کسری ۱۰درصدی مشخص می‌شد که قرار است از کجا تأمین شود و کسری بودجه مذکور چه اثراتی داشته است، از پرداختی به پیمانکاران کم گذاشته شده یا خدمات شهری که باید ارایه می‌شد. باید تکلیف این کسری بودجه مشخص می‌شد.

   اصلاحیه بودجه ۹۷ کمتر از 2 درصد

سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اصلاحیه بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران در مقایسه با 4 سال گذشته رو به بهبود است، اعلام کرد: خوشبختانه با تمام بی‌ثباتی مدیریتی و تورم اقتصادی با کمترین تغییرات سال را به پایان رساندیم.در سال ۹۳ رقم اصلاحیه بودجه شهرداری ۳ هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان، در سال ۹۴ رقم اصلاحیه بودجه هزار و ۵۰میلیارد تومان، در سال ۹۵ رقم اصلاحیه بودجه هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان، در سال ۹۶ رقم اصلاحیه بودجه ۷۲۰ میلیارد تومان و در سال ۹۷ این رقم ۳۰۵ میلیارد تومان است. در مقایسه با 4 سال پیش روند رو به بهبود است زیرا اصلاحیه این رقم در مقایسه با کل بودجه سال جاری کمتر از 2 درصد یعنی ۱.۷۵ درصد است. رسولی با اشاره به اینکه قصور شهرداری در تأخیر تقدیم لایحه اصلاحیه بودجه به شورای شهر قابل اغماض نیست و از شهردار و معاون مربوطه خواسته می‌شود تا شهریورماه هر سال اصلاحیه بودجه را به شورای شهر تقدیم کند، گفت: در ردیف‌های مربوط به پروژه‌های عمرانی هیچ گونه کسری به لحاظ اعتبار پروژه‌های تملک دارایی وجود ندارد و عمده اصلاحیه بودجه ماهیت جاری و اجتناب ناپذیر است. او با بیان اینکه سرفصل‌های اصلاحیه بودجه سال ۹۷ مشخص است، تصریح کرد: برای نمونه برای تأمین خدمات حمل و نقلی برای مناطق ۲۲ گانه حدود ۴۰میلیارد تومان، تأمین نیروی انسانی کارگری و کارمندی مناطق ۲۲ گانه، 10.5 میلیارد تومان حقوق و دستمزد است و بیانگر نقص نظام بودجه‌ریزی است و برای جبران نیاز مالی صندوق بازنشستگی شهرداری تهران ۲۴ میلیارد تومان اصلاحیه بودجه انجام شده است.

   تحقق ۸۳ درصدی درآمدها

رسولی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در دی و بهمن امسال و ارزیابی میزان انطباق آن با بودجه مصوب سال ۱۳۹۷پرداخت و توضیح داد: شهرداری تهران در برش عملکردی 11 ماهه سال ۹۷ توانسته مبلغ ۱۳ هزار و 3۲۶ میلیارد تومان یعنی ۸۳ درصد را تحصیل کند.

همچنین در ارزیابی کلی شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است، در برش عملکردی دو ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف ۲ هزار و 900 میلیارد اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند که در دو ماه دی و بهمن ۱۳۹۷ توانسته مبلغ 3 هزار و 400 هزار میلیارد تومان یعنی معادل ۱۱۷ درصد را تحصیل کند. به گفته رسولی، شهرداری مبلغ هزار و 579 میلیارد تومان هزینه در دو ماه دی و بهمن یعنی معادل ۵۹ درصد مصارف 2 ماهه خود را منظور کرده است. ثبت میزان ۵۹ درصد مصارف برای دو ماه، بیانگر فاصله زمانی در نحوه ثبت رویدادهای مالی شهرداری است.در بخش عملکرد منابع در دو ماه دی و بهمن ماه امسال، شهرداری تهران با مازاد عملکرد ۵00 میلیارد تومانی نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده، که عمده این مازاد عملکرد مربوط به بخش درآمدهای نقدی است. به گفته رسولی، در بخش منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمدتاً مربوط به عوارض تغییر کاربری، واگذاری مازاد تراکم مجاز و فروش اموال و املاک شهرداری است، در دی و بهمن شاهد عملکرد هزار و 480 میلیارد تومانی در مجموع 2 ماه هستیم که نسبت به مصوب شورا یعنی هزار و 242 میلیارد تومان با مازاد عملکرد 237 میلیارد تومانی یعنی معادل ۱۱۹ درصد تحقق در این بخش مواجه هستیم.

نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: در بخش منابع حاصل از تملک دارایی‌های مالی که تأمین منابع ناشی از استقراض مبتنی بر وام و سایر شیوه‌های تأمین مالی را شامل می‌شود، در حالی که شهرداری مکلف به تأمین ۱۰درصد منابع از این محل بوده، شاهدیم مبلغ 212میلیارد تومان یعنی 5.7 درصد از منابع خود را در دو ماه دی و بهمن از این محل تأمین کرده به عبارتی در این دو ماهه در سرفصل مذکور نسبت به بودجه مصوب 5.2درصد کمتر استقراض صورت گرفته است.

او با اشاره به اینکه در بخش عملکرد مصارف در دی و بهمن ماه ۱۳۹۷، طبق رویدادهای ثبت شده در دفاتر مالی شهرداری تهران، کسری عملکردی هزار و ۷۸میلیارد تومانی یعنی ۴۰ درصدی نسبت به بودجه مصوب وجود دارد، که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است، در حالی که شهرداری مکلف به هزینه ۴۳ درصد منابع در این محل بوده، شاهدیم مبلغ 550 میلیارد تومان معادل ۳۴درصد از مصارف 2 ماهه را در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، که عمدتاً به هزینه‌های توسعه شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد، هزینه کرده است. رسولی همچنین گفت: در بخش مصارف هزینه‌ای شاهد عملکرد 950 میلیارد تومانی، معادل ۷۷ درصد از بودجه مصوب، در 2 ماه دی و بهمن هستیم. این سرفصل ۶۰ درصد کل مصارف شهرداری در دی و بهمن ماه ۱۳۹۷ را از آن خود کرده است.

او ادامه داد: در بخش مصارف تملک دارایی‌های مالی یا همان هزینه‌های بازپرداخت وام‌ها، تسهیلات و دیون شاهد عملکرد ۷۷ میلیارد تومانی در 2 ماه دی و بهمن ماه هستیم که 6.26درصد نسبت به دو دوازدهم بودجه مصوب تحقق یافته است. در این دو ماهه عملکرد این سرفصل علامت مثبتی مبنی بر تمایل کمتر شهرداری به تأمین منابع از طریق وام است. البته مطمئناً هزینه‌های قطعی و پرداختی بیش از ارقامی است که در گزارش شهرداری به آن اشاره شده و این امر متأسفانه ناشی از عدم ثبت به روز اسناد پرداختنی بوده، لازم است شهرداری تهران تمهیدات لازم برای روز آمد نمودن ثبت اسناد مالی و ارایه گزارشات دقیق را مورد توجه جدی قرار دهد.

خزانه‌دار شورای شهر تهران درباره عملکرد 11 ماهه امسال نیز گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی 11ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف ۱۵ هزار و 970میلیارد تومان اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند. شهرداری تهران در برش عملکردی 11 ماهه سال ۹۷ توانسته مبلغ ۱۳ هزار و 326میلیارد تومان یعنی ۸۳ درصد را تحصیل کند.همچنین شهرداری تهران مبلغ ۵ هزار و370میلیارد تومان هزینه در 11ماهه معادل ۳۶درصد مصارف خود را ثبت و به شورا ارایه کرده، مطمئناً شهرداری هم‌اکنون مازاد درآمد بر مصارف معادل 7هزار و 932 میلیارد تومانی ناشی از این گزارش را در خزانه خود موجودی ندارد و هزینه کرده و این مساله باید با ثبت و گزارشگری دقیق مصارف برطرف شود.

رسولی ابراز امیدواری کرد که طی اسفندماه بودجه نقد و غیرنقد ۱۷ هزار و۴۰۰ میلیارد تومانی امسال با جهش ۱۷ درصدی نسبت به ۱۱ ماهه اخیر تحقق یابد. به گفته او، تحقق این آرزو منوط به کسب درآمد ۲هزار و ۹۵۸ میلیارد تومان طی اسفند ماه است. متوسط یک دوازدهم بودجه سالانه مبلغ یک هزار ۴۵۰ میلیارد تومان است. در این صورت کسری بودجه‌ای در سال ۹۷ نخواهیم داشت. همچنین گزارش دقیق عملکرد حساب‌های درآمد و هزینه سال جاری را وفق ماده ۷۹ قانون شهرداری متعاقباً به استحضار خواهم رساند.

   پاسخ منفی به ایرادات فرمانداری

همچنین اعضای شورای شهر تهران در نوبت دیروز عصر جلسه شورای شهر بررسی ایرادات فرمانداری به لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ را در دستور کار قرار دادند و بهاره آروین، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در توضیح این اعتراضات گفت: هیات تطبیق فرمانداری تهران حدود ۱۵ اعتراض به بودجه آورده است.

او با بیان اینکه عمده ایرادات شکلی است، اظهار کرد: مثلا در یک مورد عنوان کرده است که به جای استفاده از کلمه «استارت‌آپ» باید از عنوان شرکت‌هایی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند نام برد یا در جای دیگر عنوان کرده که باید به جای کلمه «شورای شهر تهران» از کلمه شورای شهر تهران، ری و تجریش استفاده کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه عمده ایرادات شکلی است، ادامه داد: اعضای شورای شهر باید به این ایرادات رسیدگی کنند. در ادامه حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر در رد ایرادات فرمانداری گفت: ایرادات وارد نیست و بهتر است که موضوعات به هیات حل اختلاف ارجاع داده شود. حق‌شناس نیز با بیان اینکه کمیته تلفیق باید براساس قواعد خود کار کند، گفت: نسبت کمیته تطبیق به شورا مانند شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی است و به نظر می‌رسد که کمیته تلفیق باید در لحن و فرم خود و براساس قاعده ایراد بگیرد.

سرانجام اعضای شورای شهر تهران در جلسه نوبت عصر، ایرادات فرمانداری به لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ را وارد ندانسته و به تصمیم خود اصرار کردند که به همین دلیل، موضوع به هیات حل اختلاف ارجاع داده خواهد شد.