:
كمينه:۲۱°
بیشینه:۳۲°
به‌روز شده در: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
خط 6 مترو تهران که گفته می‌شود طولانی‌ترین خط مترو خاورمیانه است از حرم شاه عبدالعظیم آغاز شده و پس از طی یک مسیر جنوب به شمال در ایستگاه متروی شهدای 17 شهریور با خط 7، در ایستگاه متروی میدان شهدا با خط 4، در امام حسین با خط2، در ایستگاه متروی شهدای هفت تیر با خط یک، در ایستگاه متروی میدان ولیعصر با خط 3 و در ایستگاه متروی دانشگاه تربیت مدرس با خط 7 تقاطع خواهد داشت و سپس به سمت غرب امتداد مسیر داده و به محدوده شمال غربی تهران خواهد رسید
کد خبر: ۱۳۳۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶
اقتصاد گردان -  مراسم افتتاح همزمان 3 طرح بزرگ شهری تهران شامل فاز نخست خط ۶ مترو، بهره‌برداری از ۱۲۵۰ هکتار جنگل‌کاری و بهره‌برداری از ۳۲۴ واحد مسکن امید در پایتخت دیروز صبح به فرصتی تبدیل شد تا حسن روحانی، رییس‌جمهور بار دیگر بر بازسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت دوازدهم، با هدف مقابله با حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله تاکید کند. روحانی از سدسازی‌های صورت گرفته در دوران سازندگی به عنوان طرح‌های توسعه‌ای نام برد که در این روزها جان هزاران نفر از شهروندان را نجات داده است. او همچنین صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه‌ها را معامله جان مردم با پول کثیف دانست و گفت: باید سال 98 را سال آزادسازی طبیعت در کل ایران کنیم.

  فاز نخست خط 6 مترو افتتاح شد

 صبح یکشنبه، پیروز حناچی شهردار تهران در ایستگاه مترو بعثت واقع در منطقه ١۵ از حسن روحانی رییس‌جمهور استقبال کرد، با هم سوار قطار شدند و تا ایستگاه دولت‌آباد رفتند. در این ایستگاه از فاز نخست خط ۶ مترو بهره‌برداری شد. فاز نخست این خط شامل ٣ ایستگاه میدان شهدا، بعثت و دولت‌آباد است و ٩کیلومتر از کل مسیر خط ۶ را در بر می‌گیرد.

خط 6 مترو تهران که گفته می‌شود طولانی‌ترین خط مترو خاورمیانه است از حرم شاه عبدالعظیم آغاز شده و پس از طی یک مسیر جنوب به شمال در ایستگاه متروی شهدای 17 شهریور با خط 7، در ایستگاه متروی میدان شهدا با خط 4، در امام حسین با خط2، در ایستگاه متروی شهدای هفت تیر با خط یک، در ایستگاه متروی میدان ولیعصر با خط 3 و در ایستگاه متروی دانشگاه تربیت مدرس با خط 7 تقاطع خواهد داشت و سپس به سمت غرب امتداد مسیر داده و به محدوده شمال غربی تهران خواهد رسید.

  مباحث باورنکردنی در  سال‌های ابتدایی انقلاب

در این مراسم رییس‌جمهور با تبریک اعیاد شعبانیه و ابراز خرسندی از افتتاح پروژه‌های مربوط به محیط زیست در استان تهران، گفت: در آغاز انقلاب اسلامی یکی از مباحث باورنکردنی، تردیدها برای ساخت متروی تهران بود و اینکه آیا این پروژه به نفع مردم تهران است یا کل کشور و از بودجه عمومی نباید صرف ساخت متروی تهران شود، اینکه مترو پروژه لوکس است و باید اتوبوس برای مردم تهران تهیه کرد. همچنین این پروژه کشور ما را به بیگانگان وابسته خواهد کرد و با استقلال و خودکفایی منافات دارد.روحانی با بیان اینکه در کمال تعجب، نه افراد خاصی که اطلاعات کافی نداشته باشند بلکه معروف، روشنفکر و تحصیلکرده با پروژه متروی تهران مخالف بودند، گفت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر اجرای طرح مترو اصرار داشت و در مجلس اول مخالفت‌هایی با اجرای این پروژه صورت می‌گرفت، اما طی جلساتی توسط نمایندگان مجلس دوم شورای اسلامی اجرای متروی تهران تصویب شد که بنده و آیت‌الله دری نجف‌آبادی مسوول پیگیری و اجرای این پروژه شهری شدیم.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز شاهد یک تحول مثبت برای محیط زیست و حمل و نقل سریع، ایمن، سلامت و با مصرف کم انرژی در تهران هستیم، افزود: خط 6 متروی تهران با توسعه به سمت جنوب، یک طرح توسعه متروی 38 کیلومتری می‌شود که از طولانی‌ترین خطوط متروی تهران و حتی طبق گفته مسوولان در منطقه خواهد شد.

  نجات جان شهروندان با سدسازی

دکتر روحانی با اشاره به سیل در فروردین سال 98، گفت: از افتخارات جمهوری اسلامی ایران طرح‌های مهم توسعه کشور است و امروز شاهد هستیم که در ایام نوروز با رحمت خدا و رنج و سختی بندگان مواجه بودیم و در عین حال این طرح‌های توسعه‌ای همچون سدسازی، جان هزاران نفر در کشور را نجات داد.

رییس‌جمهور با قدردانی از تلاش‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دوران سازندگی و سدسازی، گفت: اگر سددز، کرخه، کارون و شهید عباسپور نبود، وضع استان خوزستان امروز متفاوت بود و در شب‌های بارانی 12 فروردین 8 هزار و 500 متر سیلاب در ثانیه وارد کرخه می‌شد که قطعاً در صورت نبودن سد کرخه مشکلات زیادی برای استان خوزستان به وجود می‌آمد. دکتر روحانی با تأکید بر اینکه برای قضاوت در مورد طرح‌های توسعه باید بلندمدت نگریست، ابراز امیدواری کرد که سیل فروردین‌ماه باعث تحولی مثبت برای آزادسازی و مسیل رودخانه‌ها باشد.

  معامله جان مردم با پول کثیف

رییس‌جمهور با ابراز تعجب از ساخت واحدهای مسکونی در مسیر رودخانه‌ها با صدور برخی مجوزهای غیرقانونی از سوی برخی از دستگاه‌ها، گفت: صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه‌ها معامله جان مردم با پول کثیف است و باید سال 98 را سال آزادسازی طبیعت در کل ایران کنیم.

او با بیان اینکه سیل فروردین‌ماه هشدار و صدای رسای طبیعت بود و وقتی مسیر سیل را خراب کنیم، سیل هم با خسارت می‌آید و باید حقوق طبیعت را حفظ کنیم، ادامه داد: باید به لایروبی رودخانه‌ها و رفع موانع در مسیر آنها توجه بیشتری شود. نباید ساخت پل را ارزان تمام کنیم، چرا که پل‌های مقاوم می‌تواند هنگام بروز سیلاب‌ها جلوی تخریب منازل مسکونی و جاده‌ها را بگیرد.

  راه‌حل توسعه کیفی مترو تهران

در ادامه رییس‌جمهور کمک به توسعه کمی و کیفی مترو را مورد تأکید قرار داد و گفت: سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی در مترو انجام شده است، اما این سرمایه‌گذاری بیشتر کمی بوده است و باید به سمت کیفی‌ شدن برود. از جمله کمک کنیم ناهمزمانی که در احداث تونل‌ها و تأمین تجهیزات مترو وجود دارد، از بین برود.حتماً برای متروی تهران و توسعه کیفی آن راه‌حل داریم چراکه توسعه آن برای رفاه مردم و نیز جلوگیری از افزایش مصرف انرژی، ضروری است.

  صرفه جویی در بخش انرژی

رییس‌جمهور با بیان اینکه براساس گزارش‌های تهیه شده هر فردی که از مترو استفاده می‌کند بطور متوسط حدود نیم لیتر در مصرف انرژی صرفه‌جویی به عمل می‌آید، تصریح کرد: اگر این گزارش دقیق باشد، با توسعه مترو صرفه‌جویی بسیار خوبی در بخش انرژی که تقریباً در کشور مجانی توزیع می‌شود و اصولی مصرف نمی‌گردد، صورت می‌گیرد. مصرف بالای انرژی در کشورمان هم موجب آلودگی و هم هدر رفت ثروت ملی و همچنین باعث ایجاد فساد و قاچاق می‌شود که عمدتاً به خاطر تفاوت قیمتی است که با کشورهای همسایه وجود دارد. حتی اگر شرایط تحریم وجود نداشت و بطور عادی احتمالاً قیمت دلار امسال حدود 6 هزار تومان بود، باز هم قیمت سوخت نسبت به کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست و باز هم قاچاق انجام می‌شد.

  مصرف روزانه 100 میلیون لیتر بنزین

در نوروز

به گفته روحانی در ایام عید بیش از 100 میلیون لیتر در روز بنزین مصرف شد و بطور عادی نیز روزانه 70تا 80 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود. چنانچه شرایطی فراهم شود که بتوان حتی نیمی از آن را صادر کنیم، توانایی مهیا کردن رفاه شهروندان نیز افزایش می‌یابد. توسعه مترو می‌تواند هم برای رفاه و راحتی مردم و هم جلوگیری از مصرف بی‌رویه و هم برای محیط زیست مفید باشد. میزان توسعه و پیشرفتی که در حوزه‌های مختلف به ویژه سدسازی، افزایش توان نیرو و برق، جنگلکاری و مترو در کشور طی 40 سال گذشته انجام شده با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و حرف‌هایی بعضاً نادرست و ناروایی در این زمینه زده می‌شود که ظلم به انقلاب است.

رییس‌جمهور با اشاره به خط 7 مترو تهران گفت: احداث خط 7 مترو تهران می‌تواند کمبودهایی که در شهر بزرگی مانند تهران وجود داشت را جبران کند و به فضل الهی با کمک دولت این مسیر برای رفاه حال مردم ادامه پیدا خواهد کرد.

  پیام سیل و زلزله از نگاه روحانی

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بازآفرینی بافت‌های فرسوده و موضوع مسکن را یک ضرورت اساسی توصیف کرد و گفت: پیام سیل و زلزله این است که بافت‌های فرسوده باید احیاء شود و تهران جایی است که باید آن را در برابر زلزله، سیل و توفان احتمالی مصون بسازیم. چنانچه در بافت‌های فرسوده یک حادثه طبیعی اتفاق بیفتد، بدون تردید کمک‌رسانی با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین باید کمک کنیم این بافت‌ها احیاء شوند. بدون شک اگر یک محله و بافت فرسوده نوسازی شود، هم ثروت مردم، افزایش می‌یابد و هم برای حفظ جان و رفاه مردم مفید خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: در آغاز به کار شهرداری آقای حناچی به ایشان تأکید کردم که احیای بافت‌های فرسوده از اولویت‌های ضروری و بسیار مهم است و در این راه با همه توان کمک خواهیم کرد و چنانچه دستگاه‌های دولتی زمینی در اختیار دارند باید آن را به توسعه‌گر واگذار کنند و دولت نیز با اعطای وام بانکی به توسعه‌گر و خریدار کمک و مساعدت‌های لازم را به عمل خواهد آورد. به گفته رییس‌جمهور، هر 3 پروژه‌ای که امروز افتتاح شد به عنوان 3 طرح مهم، پایدار و ادامه‌دار در تهران است که در همه آنها دولت آماده کمک‌ به شهرداری و شورای شهر است تا شاهد تهرانی آبادتر و با رفاه بیشتر برای مردم و محیط زیست سالم‌تر باشیم. روحانی همچنین اقدامات انجام شده در زمینه جلوگیری از آلودگی هوا را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: رفع آلودگی هوا هم برای سلامت مردم و هم حیثیت شهر تهران به عنوان مرکز کشور بسیار حائز اهمیت است و همه باید توجه داشته باشند که آنچه در تهران ساخته می‌شود، در حقیقت به نوعی خدمت به همه مردم کشور است.

  طرح مسکن امید پایتخت

بر اساس این گزارش، پروژه بهاران شرقی به عنوان نخستین طرح مسکن امید شهر تهران که دیروز با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید، شامل ۳۲۴ واحد مسکونی و ۶۳ واحد تجاری در ۹ بلوک در مجاورت بافت فرسوده منطقه ۱۸ شهر تهران قرار دارد. در این طرح ٣٧٠ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۶٧٠ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. به گزارش ایرنا، این مجتمع با مشارکت شهرداری تهران و بخش خصوصی در اجرای «برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار» با بهره مندی از توان مهندسان و کارگران ایرانی و استفاده از مصالح درجه یک ایرانی انجام شده است.  طرح مسکن امید در قالب بازسازی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده و اجرای طرح‌های محرک بازآفرینی شهری در دولت تدبیر و امید اجرایی شده است. ۱۰۰ هزار واحد مسکونی محله‌ای در کشور برای بازآفرینی تعریف شده است.

  وعده هاشمی به رییس‌جمهور

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز در مراسم افتتاح 3 طرح شهری خطاب به رییس‌جمهور گفت: ما به شما قول می‌دهیم که اگر تجهیز مترو به خوبی انجام شود ماهانه یک ایستگاه به مردم تهران تحویل می‌دهیم. رییس شورای شهر تهران گفت: در اوایل دولت شما 2 میلیارد یورو فاینانس در نظر گرفته شد که سهم مترو تهران یک میلیارد یورو یعنی چیزی نزدیک به 630 واگن بود، در حالی که هنوز این واگن‌ها به برخی دلایل با وجود امضای قرارداد وارد کشور نشدند. وقتی خطوط 6 و 7 مترو آغاز به کار کردند، از قطارهای احتیاطی سایر خطوط استفاده کردیم و همین امر باعث شد به جای آنکه مسافران افزایش پیدا کنند به دلیل ازدحام در خطوط دیگر شاهد کاهش سفرها بودیم یا حداقل می‌توان گفت تعداد سفرها ثابت ماند.

  اصلی‌ترین پاسخ به تقاضای تهرانی‌ها

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با بیان اینکه در این دوره تلاش می‌شود با توسعه مترو و محورهای پیاده‌روی و تغییر شیوه سبک زندگی اقداماتی در راستای استفاده از حمل و نقل عمومی انجام شود، گفت: باید میزان استفاده از حمل و نقل عمومی را از ۱۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش دهیم.

شهردار تهران تصریح کرد: توسعه حمل و نقل عمومی به‌ویژه مترو اصلی‌ترین پاسخ به این تقاضای شهروندان تهرانی خواهد بود و مدیریت شهری نیز در این زمینه تلاش خواهد کرد با فراهم کردن شرایط اقداماتی در راستای توسعه مترو انجام دهد که این هدف مشترک شورا و شهرداری تهران است و امیدواریم بتوانیم میزان سفرها را از 2 میلیون سفر در روز به 7 میلیون سفر برسانیم که البته این موضوع نیازمند تامین تجهیزات مورد نیاز در مترو است.

حناچی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم در مترو فراهم شده است و فقط باید تجهیزات آن را تامین کنیم که البته این موضوع مستقیما به موضوع ارزی و تامین واگن در خطوط مترو است.

حناچی خطاب به رییس‌جمهور تصریح کرد: مشکل تهران مشکل تمرکز است و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند آن را حل کند و از جنابعالی تقاضا داریم در این ارتباط اقداماتی را انجام دهید.
نام:
ایمیل:
* نظر: