:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
تعطیلات با ثبات بازار ارز به پایان رسید

دو سیگنال فنی دلار به بازار در 2 هفته نخست سال 98، تغییرات ۱۱ ماهه نرخ ارز و سکه

صرافي هاي مجاز بانك نيز نرخ فروش دلار را 13200 و يورو را 15200 تومان اعلام كردند و نرخ خريد دلار را 13100 و نرخ خريد يورو را 15100 تومان ثبت كرده اند. نرخ دلار نقدي نيز در بازار به 13480 تومان داد و ستد شد. براين اساس با اعلام نرخ اونس جهاني طلا به قيمت 1292 دلار، قيمت هر گرم طلا 18 عيار 432 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون 872 هزار، سكه گرمي 880، ربع سكه 1 ميليون و 680 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 600 هزار، سكه طرح جديد 4 ميليون و 735 هزار تومان داد و ستد شد
کد خبر: ۱۳۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
روز شنبه 17 فروردين 98 بازار ارز و طلا طبق روال چند هفته گذشته فعاليت خود را با ثبات نسبي در نرخ ها ادامه داد و نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا براي دلار 13200 و براي يورو 15200 تومان اعلام شد. همچنين سامانه سنا ميانگين نرخ ارز براي روز پنج شنبه 15 فروردين 97 را براي دلار 13279، يورو 15205، پوند 17479، درهم 3682، لير تركيه 2547 و يوآن 2150 تومان اعلام كرده است. 


 صرافي هاي مجاز بانك نيز نرخ فروش دلار را 13200 و يورو را 15200 تومان اعلام كردند و نرخ خريد دلار را 13100 و نرخ خريد يورو را 15100 تومان ثبت كرده اند. نرخ دلار نقدي نيز در بازار به 13480 تومان داد و ستد شد. 
براين اساس با اعلام نرخ اونس جهاني طلا به قيمت 1292 دلار، قيمت هر گرم طلا 18 عيار 432 هزار، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون 872 هزار، سكه گرمي 880، ربع سكه 1 ميليون و 680 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 600 هزار، سكه طرح جديد 4 ميليون و 735 هزار تومان داد و ستد شد. 
در بازار ارز رسمي نيز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۷ ارز نسبت به روز پنجشنبه افزایش و قیمت ۲۸ واحد پولی دیگر از جمله یورو و پوند کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگرنیز ثابت بود.
هر دلار آمریکا برای روز شنبه ۱۷ فروردین ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به پنجشنبه گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۵۶۳ ریال کاهش نسبت به روز پنجشنبه ۵۴ هزار و ۷۶۱ ریال و هر یورو نیز با ۸۵ ریال افت در مدت مشابه به قیمت ۴۷ هزار و ۱۳۱ ریال ارزش‌گذاری شد.
دو سیگنال فنی دلار به بازار در تعطیلات نوروزی
به عقيده فعالان بازار ارز،  دلار در ابتدای سال ۹۸، دو سیگنال فنی به معامله‌گران ارزی داد؛ از یکسو در برابر نزول به زیر مرز ۱۳ هزار تومانی مقاومت کرد و از سوی دیگر توان عبور از سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را از خود نشان نداد.
به‌طور کلی بازار ارز در ابتدای سال ۹۸ روند افزایشی داشت، ولی از اواسط تعطیلات قیمت دلار با ثبات بیشتری رو‌به‌رو شد. با این حال، آنچه در تعطیلات ۹۸ تفاوت عمده‌ای با سال‌های گذشته داشت، رفتار بازارساز ارزی بود.
به گفته فعالان، بازارساز ارزی پس از آنکه در روزهای ابتدایی سال جدید بر حفظ کانال ۱۲ هزار تومانی تاکید داشت، از روز ۸ فروردین سیاست فعالانه‌تری را در بازار در پیش گرفت و همین عامل موجب شد که آربیتراژ قیمتی بین بازار آزاد و صرافی‌های بانکی کاهش پیدا کند.
در هشتمین روز فروردین‌ماه، به گفته فعالان، بازارساز در ابتدای روز قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی را تا عدد ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان بالا کشید که تنها اختلافی ۵۰ تومانی با قیمت بازار آزاد داشت

تعطیلات با ثبات بازار ارز به پایان رسید
قیمت خرید و فروش ارز در بانک و صرافی نسبت به روزهای گذشته تغییر چندانی نداشته و ثبات در بازار ارز در سال ۹۸ حاکم شده است.
بانک‌ها از سال گذشته مجاز به خرید ارز از مردم شدند که در ابتدا قیمت خرید ارز از سوی بانک‌ها بسیار پایین‌تر از بازار آزاد بود، اما به تدریج با سیاست‌های بانک مرکزی قیمت خرید ارز در بانک‌ها افزایش یافت و به بازار آزاد نزدیک شد.
در همین راستا، بانک‌ها روز 17 فروردین هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۸۱۹ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۳۸۴ تومان از مردم می‌خرند که نسبت به روزهای پایانی سال تغییر چندانی نداشته است.همچنین بانک‌ها هر پوند انگلیس را ۱۶ هزار و ۷۲۹ تومان خریداری می‌کنند. همچنین شعب ارزی بانک‌های عامل ارز مسافرتی می‌توانند در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران، تا ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها پرداخت کنند که قیمت این ارز امروز ۱۵ هزار و ۱۰۷ تومان است که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد.
از سوی دیگر صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت ارز را نسبت به روزهای گذشته تغییری نداده‌اند و قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند.همچنین قیمت خرید هر یورو در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است.

دلايل نوسان‌های ارزی 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه نوسانات ارزی وجه اقتصادی ندارد، گفت: عدم واریز ارز حاصل از صادرات به سامانه نیمایی می‌تواند در نوسان ارزی موثر باشد.
عزت الله یوسفیان ملا در گفتگو با ایبِنا با اشاره به دلایل نوسان ارزی در بازار، اظهار داشت: در حال حاضر نوسان های ارزی وجه اقتصادی ندارد.
نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عدم واریز ارز حاصل از صادرات به سامانه نیمایی می‌تواند در نوسان ارزی موثر باشد، افزود: نرخ گذاری ارز در کوچه و بازار نیز یکی دیگر از عوامل دخیل در نوسان ارزی است.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نرخ ارز از شاخص های سیاسی تبعیت می‌کند، تصریح کرد: تا زمانی که نوسان ارزی از شاخص‌های اقتصادی پیروی نکرده و طبق آن رشد را تجربه نکند نباید نگران آن شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اقتصادی بودن عامل نوسان ارزی یعنی کاهش پشتوانه ارزی کشور که تبعات آن بسیار است، گفت: ایجاد خدشه در گردش اقتصادی بازار نیز از عواملی است که می‌تواند به نگرانی‌ها در حوزه نوسان ارزی دامن بزند.
یوسفیان ملا با تاکید بر اینکه اگر نوسان ارزی با وجه اقتصادی افزایش یابد کاهش آن به این راحتی‌ها نخواهد بود، افزود: در حال حاضر با توجه به این مهم امکان کاهش نرخ ارز وجود دارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در حال حاضر نرخ ارز واقعی نیست، تصریح کرد: کاهش نرخ ارز دور از ذهن نبوده و قابلیت تحقق دارد.
 این عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توفیق  دولت در کسب اعتماد مردم می‌تواند در ساماندهی بازار ارز موفق باشد، گفت: برنامه های مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته شده و امید است به زودی بهبود حاصل شود.
مهمترین پیش‌شرط آرامش در بازار طلا 
از سوي ديگر، ابراهیم آیت محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با ابراز امیدواری از اینکه در سال ۹۸ بازار طلا نسبت به سال گذشته بهبود یابد و شرایط سال گذشته در بازار تکرار نشود، گفت: تحقق این امر پیش شرط‌هایی دارد که مهم‌ترین آن موفقیت سیاست‌گذاران اقتصادی در مدیریت اقتصاد و بازار است؛ اگر مدیریتی که در نیمه دوم سال ۹۷ اجرایی شد، تداوم باید، می‌توان به آینده امیدوار بود.
برخي كارشناسان با اشاره به رشد آمار اشتغال و نوسان نرخ بهره در آمريكا و تقويت يا تضعيف ارزش برابري دلار معتقدند كه نرخ اونس جهاني طلا در ماه هاي اخير نوسان داشته و روي قيمت طلا موثر بوده است كه دليل عمده آن رشد نرخ بهره در آمريكا و تقويت ارزش دلار تحت تاثير آمار اشتغال اين كشور بوده است
همچنين گمانه زنی برای کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش یافته و  رویترز گزارش داده كه  انتشار آمار دولت ایالات متحده حاکی از آن دارد که اشتغالزایی ماهانه در ماه مارس قوت گرفت؛ اما افزایش دستمزدها روند کُندی داشته که این امر باعث شد تا گمانه زنی تجار برای کاهش نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش پیدا کند.

بر همین اساس، قرار دادهای انجام شده  در آمریکا به سیاست نرخ بهره فدرال رزرو گره خورد و شانس کاهش نرخ بهره تا پایان سال جاری میلادی از سوی فدرال رزرو کمتر از ۵۰ درصد متصور می شود و کاهش نرخ بهره در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی کمی بیش از ۵۰ درصد است.

طلا و جواهر از فضاي مجازي نخريد
همچنين رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر نيز از هموطنان درخواست كرد كه تحت هیچ شرایطی نسبت به خرید سکه و طلا از سایت ها و پیج های دنیای مجازی اقدام نکنند.
وي افزود: متاسفانه هنوز قوانین و مقررات مربوط به مشاغل دنیای مجازی تدوین نشده و تا انجام این مساله از مردم تقاضا داریم که از خرید و فروش سکه و طلا در دنیای مجازی بپرهیزند. همچنین خرید و فروش هرگونه طلای دست دوم غیرقانونی است و یکی از ممنوعیت های اتحادیه برای اعضا محسوب می شود. 
طلای دست دوم به هیچ عنوان قابل ردیابی و کنترل نیست و ممکن است طلاهای دست دوم فاقد استاندارهای و کیفیت لازم باشند و عیار آنها ممکن است با واقعیت منطبق نباشد.

تغییرات ۱۱ ماهه نرخ ارز و سکه
قیمت هر دلار آمریکا در بازار طی ۱۱ ماهه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۶۴.۹ درصد و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید نیز به ترتیب ۱۵۷.۶ تا ۱۶۴.۹ درصد رشد داشته اند.
مقایسه خلاصه وضعیت قیمت در بازارهای مختلف طی ۱۱ ماهه نخست سال های ۹۶ و ۹۷ نشان می‌دهد که میانگین نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم که یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در ۱۱ ماهه ۹۶ بوده به ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در مدت مشابه سال گذشته رسیده که رشدی ۱۵۷.۶ درصدی داشته است.
این مقایسه برای میانگین نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در مدت زمان مشابه نیز حاکی از رشد ۱۶۴.۹ درصدی است. براین اساس در حالی که در یازده ماهه ۹۶ قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده، میانگین قیمت این سکه در یازده ماهه سال گذشته به ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.
میانگین نرخ هر دلار آمریکا در بازار آزاد شهر تهران در یازده ماهه سال ۹۶، معادل ۳ هزار و ۹۹۴ تومان بوده که برای یازده ماهه سال گذشته به ۱۰ هزار و ۵۴۵ تومان رسیده است. براین اساس قیمت هر دلار آمریکا ۱۶۴ درصد در ۱۱ ماهه سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.
اما این میانگین برای نرخ یورو در بازار آزاد شهر تهران در مدت زمان مشابه رشدی ۱۶۰ درصدی را نشان می‌دهد. براین اساس میانگین قیمت هر یورو در یازده ماهه سال ۹۶ برابر با ۴ هزار و ۷۳۴ تومان بوده که در یازده ماهه سال گذشته به ۱۲ هزار و ۳۰۶ تومان رسیده است.

صعود دلار جهانی به کمک وضعیت بازار کار آمریکا
از سوي ديگر،‌ارزش دلار در برابر اکثر همتایان مهم خود در سطح جهان افزایش یافت.
به گزارش رویترز، پس از آن که مشخص شد اقتصاد آمریکا با اشتغال‌زایی برای ۱۹۶ هزار نفر در ماه مارس فراتر از حد انتظار کارشناسان عمل کرده است، تمایل معامله گران به خرید دلار باعث شد تا این اسکناس سبز در مسیر صعودی قرار گیرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۷.۴۰۲ واحد رسید.
اکنون توجه معامله گران معطوف به اظهار نظر مقامات بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره خواهد بود تا مشخص شود آیا این بانک در تغییر مسیر نرخ بهره مصمم است یا خیر.
مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا که هم‌اکنون در واشنگتن پیگیری می‌شود می‌تواند یکی دیگر از عوامل مؤثر تعیین کننده مسیر بازار ارز در طی این هفته باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته است دو کشور تا حدی به توافق نزدیک هستند که امکان امضای توافق جدید تجاری بین آنها در چهار هفته آتی وجود دارد.
یوان چین تنها ارز مهمی در معاملات امروز بود که در برابر دلار روندی افزایشی داشت و ارزش آن با ۰.۰۷ درصد افزایش همراه شد تا هر دلار به ازای ۶.۷۱۱۲ یوان مبادله شود. از طرف دیگر تداوم سردرگمی اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر چگونگی خروج انگلیس از این اتحادیه باعث شد تا بار دیگر هم یورو و هم پوند در برابر دلار عقب‌نشینی کنند. هر پوند به ازای ۱.۳۰۴۳ دلار و هر یورو به ازای ۱.۱۲۲۰ دلار معامله شدند. ترزا می، نخست وزیر انگلیس با ارسال نامه‌ای به اتحادیه اروپا درخواست کرده است تاریخ خروج انگلیس از این اتحادیه برای سه ماه دیگر به تعویق بیافتد. در برابر ارزهای آسیایی، هر دلار به ترتیب با ۰.۰۶ درصد و ۰.۰۰۷ درصد افزایش در برابر ین و دلار استرالیا به ازای ۱۱۱.۷۳ ین و ۱.۴۰۸۸ دلار استرالیا مبادله شد.
عقب نشینی یورو در برابر همتایان جهانی به خاطر ایتالیا
همچنين پس از آن که ایتالیا پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی را کاهش داد، ارزش یورو در برابر بیشتر همتایانش کاهش یافت.
به گزارش رویترز، همزمان با تشدید بحران بدهی ایتالیا و وارد شدن اقتصاد این کشور به رکود، اختلاف بین رهبران حوزه یورو بر سر کمک مالی به این کشور افزایش یافته است. رم پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایتالیا را در سال ۲۰۱۹ از ۰.۴ درصد به ۰.۳ درصد کاهش داده است که یکی از پایین‌ترین سطوح رشد در بین اعضای منطقه یورو محسوب می‌شود.
فواد رزاق زاده، تحلیلگر بازار ارز در " فارکس دات کام" گفت: با توجه به اخبار منفی مربوط به ایتالیا انتظار می‌رود در کوتاه مدت یورو شانس چندانی برای درخشش در برابر دلار نداشته باشد.
به جز ایتالیا، یورو متحمل فشار دیگری از جانب آلمان نیز شده است. کاهش فعالیت‌های کارخانجات آلمانی که بزرگ‌ترین اقتصاد قاره سبز محسوب می‌شود سرمایه‌گذاران را نگران کرده است اوضاع منطقه یورو بیش از پیش وخیم شود.
بانک مرکزی اروپا در برنامه سال ۲۰۱۹ میلادی، نرخ یورو را در محدود ۱.۱۲ تا ۱.۱۶ دلار هدف گذاری کرده است. یورو که در شش دور از هشت دور معاملات اخیر در برابر دلار کاهشی بوده است در معاملات روز جمعه به ازای ۱.۱۲۱۱ دلار معامله شد.
در برابر سایر ارزهای مهم، هر یورو به ازای ۷۷.۴۳۰۹ روپیه هند، ۱.۵۷۸۶ دلار استرالیا، ۱.۴۹۷۸ دلار کانادا، ۱.۵۱۸۶ دلار سنگاپور، ۱.۱۲۰۸ فرانک سوئیس، ۴.۵۷۴۶ رینگت مالزی، ۱۲۵.۰۴۰۹ ین ژاپن و ۷.۵۳۰۵ یوان چین مبادله شد. هم چنین تابلوی صرافی‌ها عدد ۱.۱۶۹۶ یورو را به ازای هر پوند نشان دادند.