:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

سازمان حمایت بر قیمت‌ها نظارت دارد، ارز تعیین‌کننده قیمت کالا در بازار

رئیس اتحادیه فناوران رایانه با تأکید بر اینکه ارز ارائه‌شده برای واردات کالای حوزه فناوری تماماً به واردات منجر شده است، گفت: قیمت کالاهای وارداتی در بازار با توجه به ارز تأمینی آن تعیین‌شده و سازمان حمایت بر روند قیمت‌گذاری نظارت دارد.
کد خبر: ۱۳۳۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
اقتصادگردان- محمدمهدی میر مهدی در رابطه با واردات با ارز دولتی و عرضه کالا به نرخ ارز آزاد در برخی بازارها گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به اطلاعات مراجع رسمی در زمینه تأمین ارز در قیمت‌گذاری کالاهای صنف فناوران رایانه نظارت و بازرسی دقیق دارد.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد: کالاها تماماً با توجه به ارز دریافتی قیمت‌گذاری می‌شوند و اگر ارزی برای واردات اختصاص یافته، کالای آن به بازار وارد شده و کالاها قابل رصد و پیگیری هستند.

وی یادآور شد: از سه سال پیش اتحادیه پیشنهاد کرد تا برای واردات کالا به کشور از اتحادیه مربوطه استعلامات لازم همچون صلاحیت واردکننده و نیاز بازار تأیید شود، که در ماه‌های اخیر این پیشنهاد به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت عملی شده و افراد واجد شرایط که دارای سابقه واردات و فعالیت‌های صنفی هستند می‌توانند به واردات بپردازند البته در تأیید استعلامات تجربه صنفی و میزان شکایات ثبت شده تأثیرگذار است.

میرمهدی با بیان اینکه برخی افراد تنها به‌واسطه داشتن سرمایه قابل توجه به واردات می‌پردازند، گفت: شرکت‌ها و واردکنندگان بعد از ترخیص کالا موظف هستند طبق تعهدنامه، قیمت تمام شده خود را طبق اسناد و مدارک رسمی به اتحادیه و دیگر مراجع اعلام کنند و نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه با توجه به هزینه تمام شده واردات، نرخ‌های رسمی بازارهای جهانی و تعرفه واردات مورد بررسی قرار می‌گیرد.
برخی اخبار و گزارش‌ها در چند وقت اخیر حکایت از آن دارد که ارز ارائه‌شده از سوی دولت برای واردات کالاها در مسیر واردات خرج نشده و مسیر دیگری به خود گرفته است و از سوی دیگر برخی افراد که ارز دولتی دریافت کرده و آن را در مسیر واردات هزینه کرده‌اند قیمت نهایی محصول خود را بر پایه ارز آزاد محاسبه کرده و عرضه می‌کنند.