:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
تا پایان سال۹۸

ظرفیت نیروگاه‌های ایران به ۸۵ هزار مگاوات می‌رسد

در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی ایران به حدود ۸۱ هزار مگاوات رسیده، اما بر اساس گفته‌های مسؤولان برقی ۷۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در فروردین‌ماه امسال وارد مدار می‌شود و طبق یش‌بینی صورت گرفته ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور تا پایان امسال به حدود ۸۵ هزار مگاوات خواهد رسید.
کد خبر: ۱۳۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
اقتصادگردان- در سال ۱۳۹۶ کل تولید برق کشور ۲۸۸ میلیارد کیلووات ساعت بود که نسبت به سال ۱۳۹۵، هشت تا ۹ درصد رشد داشت. در شش ماه اول سال ۱۳۹۷ نیز میزان تولید برق به بیش از ۱۸۵ میلیارد کیلووات ساعت رسید که ۹۶.۲ درصد آن در نیروگاه‌های حرارتی تولید شد. همچنین حداکثر تولید برق پارسال حدود ۵۳ هزار مگاوات بود که سهم نیروگاه‌های حرارتی ۴۸ هزار مگاوات بوده است و پیش‌بینی می‌شود که میزان مصرف برق در پیک امسال به ۶۱ هزار مگاوات برسد که بدین ترتیب ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید خواهیم داشت.

برای حل این مساله قرار شده علاوه بر ۵۲۲۳ مگاوات افزایش نیروگاه‌های حرارتی، ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید تجدیدپذیر و برق آبی وارد مدار شود که قدرت عملی این میزان نیروگاه ۵۰۰۰ مگاوات خواهد بود. همچنین قرار است که ۳۰۰۰ مگاوات از طریق مدیریت مصرف تأمین شود.

محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در این باره گفت: عمده برنامه شرکت تولید نیروی برق حرارتی در سال ۱۳۹۸ تکمیل پروژه‌های در حال احداث و اتمام تعمیرات واحدهای نیروگاهی براساس برنامه اعلام شده است که برنامه تعمیر نیروگاه‌های کشور همه ساله با پایان یافتن پیک مصرف برق در تابستان آغاز می‌شود و تا نزدیک شدن به اوج مصرف برق در سال بعد ادامه می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه تعمیرات اساسی واحدهای بخار و گاز انجام شده است، گفت: در حال حاضر نیز بحث بازدید مسیر داغ و محفظه احتراق باقی مانده است که این بخش نیز تا پیش از پیک تابستان امسال به اتمام خواهد رسید.

همچنین همایون حائری معاون وزیر نیرو ادر امور برق و انرژی از آغاز عملیات ارتقای ۲۳ نیروگاه در کشور خبر داد و افزود: اقداماتی را از هم‌اکنون برای گذر از خاموشی تابستان سال آینده آغاز کرده‌ایم که در همین راستا مقرر شده ۲۷ واحد نیروگاهی جدید وارد مدار شود.

وی در خصوص برآورد هزینه برای انجام این کار ابراز کرد: پیش‌بینی می‌شود که برای اتمام انجام این کارها به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز باشد.

در مجموع، سالانه باید پنج درصد میزان تولید برق افزایش یابد و برای گذر از اوج مصرف سال آینده نیازمند افزایش ۳۰۰۰ مگاوات تولید شبکه برق هستیم که قرار شده قسمت عمده این افزایش تولید در بخش بخار نیروگاه‌های موجود سراسر کشور صورت بگیرد. هم‌چنین در بخش انتقال و فوق توزیع تدابیر لازم برای افزایش ظرفیت تولید برق در نظر گرفته شده است، به‌طوری که طرح‌های ویژه عبور از اوج مصرف تدوین شده که بتوان نقص‌ها و مشکلات موجود در شبکه انتقال و فوق توزیع را برطرف کرد.