:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

استرالیا و سوئد در چابهار سرمایه‌گذاری می‌کنند

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندرچابهار کماکان از تحریم‌های امریکا معاف است، گفت: در سال جاری 17 مورد قرارداد سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های ایرانی منعقد شده و به زودی قرارداد با 2 شرکت استرالیایی و سوئدی نیز برای سرمایه‌گذاری منعقد می‌شود.
کد خبر: ۱۳۳۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
اقتصادگردان- بهروز آقایی اظهار کرد: توسعه این بندر به شکل مناسبی در حال انجام است و با شرکت‌های داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری قرارداد منعقد شده است. او افزود: چابهار بهترین مسیر برای ترانزیت کالا از هندوستان به افغانستان است و تاکنون طی تفاهمنامه‌های سه‌جانبه‌ای که میان ایران، هندوستان و افغانستان منعقد شده است ترانزیت کالا از هند به افغانستان از مسیر چابهار در جریان است. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال جاری 9 فروند کشتی بزرگ کالای تجاری از هندوستان به افغانستان از طریق بندر چابهار تخلیه و بارگیری شده است، که در اولین مورد محموله این کشتی مورد استقبال رییس‌جمهور افغانستان و در ایران مورد استقبال معاون وزیر امور خارجه قرار گرفت.

آقایی گفت: در سال گذشته با استفاده از شرایط پس از برجام تجهیزات تخلیه، بارگیری و بندری چابهار به روز و جدیدترین تجهیزات از آلمان وارد شد. او یادآورشد: در سال جاری 150 هیات خارجی از چابهار بازدید کردند و 65 درخواست سرمایه‌گذاری ارایه شد که 19 قرارداد آن در حال انعقاد است. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: ایجاد خط کشتی‌رانی میان بندر چابهار و بنادر کاندلاموندرا و بمبئی در هند به وسیله سه خط کشتی‌رانی انجام می‌شود و هر دو هفته یک سفر منظم دریایی دایر خواهد شد. آقایی تصریح کرد: با توجه به اینکه 16.5 میلیون تن کالای هندی که به مقصد افغانستان و دیگر کشورهای مشترک المنافع بارگیری می‌شود و آمادگی داریم که از طریق بندر چابهار آن را جذب کنیم که در این راستا تا به امروز 9 فروند کشتی بزرگ کالاهای ترانزیتی به مقصد افغانستان در چابهار تخلیه و بارگیری شده است. او با اشاره به درآمد مناسب ترانزیت کالا از مسیر هند به افغانستان، عنوان کرد: برای جابه‌جایی این کالاها در سال جاری تنها 5 میلیارد تومان گردش مالی برای رستوران‌های استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده است و به ازای هر کانتینر 550 دلار آیدی دریایی و 800 دلار عوارض مرزی دریافت می‌شود.