:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
صادرات در مرز 40 میلیارد دلار

کاهش صادرات نسبت به 11 ماه سال قبل

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات غیر‌نفتی کشورمان در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال جاری به مرز ۴۰ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت 0.75 درصدی داشت
کد خبر: ۱۳۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
اقتصاد گردان - محمدرضا مودودی افزود: در صادرات غیر نفتی 10 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند روبه رشد داشتیم اما در 11 ماه سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم. او ادامه داد: بیشترین دلیل کاهش صادرات غیر نفتی ما در این 11 ماه، متوجه میعانات گازی بود؛ چرا که با محدویت فروش مواجه شد و حدود 37 و نیم درصد اُفت داریم اما در بخش اقلام صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی، صادراتمان خوب بود و نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 2 درصد و در بخش پتروشیمی 14 درصد رشد داریم. مودودی با بیان اینکه بخشی از مشکلات، ناشی از دوگانه شدن مدیریت است، گفت: در چارچوب قوانین باید حرکت کنیم. در بخشی صنعتی و معدنی در زمینه صادرات، کمترین مشکل را داریم. او با اشاره به اینکه بانک مرکزی در دوره سختی قرار دارد، افزود: از 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی حدود 10 و نیم میلیارد دلار آن به سامانه نیما برگشته است.

سخنان سرپرست سازمان توسعه تجارت در حالی مطرح است که چندی پیش رییس کنفدراسیون صادرات ایران روایت دیگری از بازگشت ارز‌های صادراتی به سامانه نیما داشت. به گفته محمد لاهوتی، طبق آماری که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، حدود ۲ میلیارد دلار ارز صادراتی در سامانه نیما با نرخ درخواستی صادرکننده معامله شده است. در مجموع نیز ۱۲ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما برگشته که ۱۰میلیارد دلار آن مربوط به پتروشیمی‌ها و فلزات رنگین است. لاهوتی همچنین گفته بود که برخی از صادرکنندگان، کالاهایی را به نام خود وارد کرده‌اند که میزان بازگشت ارز آنها بررسی نشده. پیش‌بینی لاهوتی اما از سهم این بخش، ۵ درصد بود و عنوان کرده که نهایتا ۳۵ درصد ارز صادراتی بازگشته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت اما در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت ثبت سفارشات در سال جاری گفت: در سال جاری به علت نوسانات نرخ ارز، ترافیک و فشار تقاضا را از طرف بخش خصوصی برای ثبت سفارش احساس کردیم و بالغ بر 76 میلیارد دلار تقاضای بی‌سابقه ثبت سفارش داشتیم که از این میزان حدود 46 میلیارد دلار تخصیص ارز شده است. به گفته او، از این میزان حدود 24 میلیارد دلار توسط بانک تامین شده و 10 و نیم میلیارد دلار هم از طریق ارز نیمایی انجام شده است. مودودی با اشاره به اینکه بازار در کشورمان، مدرن نیست، گفت: بخش خصوصی برند کشورمان باید در تجارت داخلی و خارجی ایفای نقش بیشتری کند و شرکت‌های کوچک را مدیریت کند.اما از دیگر سو، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران که با سفیر بلاروس در ایران دیدار کرد، در خصوص برنامه‌ریزی برای پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به توافق رسیدند. محمدرضا مودودی در نشست با «لازارچیک»، سفیر بلاروس در ایران، اظهار کرد: بلاروس از کشورهای تأثیرگذار بر مذاکرات اوراسیا است و با توجه به اینکه به نتایج مذاکرات نزدیک می‌شویم، انتظار داریم نقش بلاروس پررنگ باشد. او افزود: ظرفیت‌های خوب صنعتی بلاروس این امکان را می‌دهد که بخشی از نیازهای صنعتی کشور را از آن محل تأمین کنیم که نیازمند تسهیل تجارت از طریق به کارگیری حداکثری زیرساخت‌های تجارت خارجی، نظیر روابط بانکی، که متاسفانه هنوز در شأن تجارت خارجی دو کشور صورت نگرفته است.