:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

پیشنهاد وزارت صمت به سران قوا برای آزادسازی واردات خودرو از اردیبهشت 98

حدود ۱۳هزار خودرو در گمرک‌های کشور وجود دارد که یک‎سری از آن‌ها دارای مجوز و برخی فاقد مجوز هستند. ۳هزار دستگاه از این خودروها می‌توانند ترخیص شوند و تنها باید یک سری ضوابط اداری را طی کنند
کد خبر: ۱۳۳۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
اقتصاد گردان - عضو کمیسیون صنایع: احتمال آزادسازی واردات خودرو از اردیبهشت سال آینده وجود دارد
 ترخیص تعدادی از خودروهای مانده در گمرک‌های کشور تا پایان سال، خبری است که این بار دفتر وزیر صمت اعلام کرده است. خودروهای دپوشده که با عطف به‎ماسبق کردن دستورالعمل ممنوعیت واردات خودرو در انبارهای گمرک حبس شدند، در سال جاری نسخه خانگی از تحریم‌های بین‌المللی را تجربه کردند. اعلام پیاپی اخبار حاوی امیدهای واهی درخصوص ترخیص خودروهای دپوشده طی ماه‎های اخیر، خریداران این خودروها را دچار کلافگی کرده است.

در این میان، شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو نیز براساس این اخبار باید هر بار پاسخگوی پیگیری‎ها و شکایات مشتریان باشند. علاوه بر این موارد، تغییرات قیمت چه برای خودروهای داخلی و چه وارداتی باعث ایجاد نگرانی در بین خریداران شده است. 

عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص معتقد است: «شرایط لحاظ‎شده در مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت مطلوب شرکت‌های واردکننده نیست، وگرنه این شرکت‌ها با توجه به تحمل فشار چندجانبه از سوی سازمان تعزیرات حکومتی با جریمه‌های سنگین و نیز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و مراجعات متقاضیان ناراضی به دفاترشان، تاکنون تن به پذیرش شرایط مصوبه داده بودند.»

وی تصریح کرده است: «یک‎سری مسائل بین بانک مرکزی و واردکننده وجود دارد و نمی‌توان آن را منکر شد. البته گمرک نیز تلاش دارد مسائل را تسهیل کند.»
 

مشکل اندکی از خودروها قابل‌حل است

رضیان درمورد خودروهای موجود در گمرک‌های کشور گفت: «حدود ۱۳هزار خودرو در گمرک‌های کشور وجود دارد که یک‎سری از آن‌ها دارای مجوز و برخی فاقد مجوز هستند. ۳هزار دستگاه از این خودروها می‌توانند ترخیص شوند و تنها باید یک سری ضوابط اداری را طی کنند. موضوعات مختلفی در ثبت سفارش غیرمجاز وجود دارد و تعدادی از خودروها مسائل قضایی دارند. نمی‌توان گفت تمامی ۱۰هزار خودرو موجود دارای مشکل برای ترخیص هستند. بعید می‌دانم که تا پایان سال تعداد بالایی از خودروها ترخیص شوند اما شاید گمرک بتواند مشکل تعداد اندکی از این خودروها را تا پایان سال جاری حل کند.»

آزادسازی واردات؛ در گرو تصمیم سران قوا

وی درخصوص احتمال آزادسازی واردات خودرو در سال آینده اظهار داشت: «درخصوص بحث آزاد شدن واردات خودرو برای سال آینده، شورای اقتصادی سران قوا باید تصمیم‌گیری کند، چرا که تصمیم ممنوعیت نیز توسط این مجموعه گرفته شده است. با توجه به شرایطی که درحال‎حاضر وجود دارد و میزان تولیدی شرکت‌های خودروسازی، اگر بازار مصرف تامین نشود، ممکن است تغییراتی در زمینه واردات خودرو ایجاد شود. صحبت‌هایی شده است که از اردیبهشت سال آینده احتمال آزادسازی واردات خودرو وجود داشته باشد و وزارت صمت می‌خواهد پیشنهادی را به شورای اقتصادی سران قوا برای آزادسازی واردات بدهد. تمام مسائل به این مورد بستگی دارد که وضعیت قیمت خودرو و نیاز بازار به چه شکلی در آینده مشخص می‌شود.»

همه چیز به قیمت ارز برمی‎گردد

به گفته عضو کمیسیون صنایع، بحثی که در رابطه با قیمت خودرو و کالاهای وارداتی وجود دارد، این است که نرخ ارز به‎شدت بر قیمت تمام شده کالاها تاثیرگذار بوده است. این تاثیرگذاری در مورد خودرو بیشتر است.

ضمن این‎که درحال‎حاضر با توجه به این‎که با بازار شب عید مواجه شده‌ایم، معاملات بیشتری انجام می‌شود. بنابراین ممکن است شرایط به‎گونه‌ای شود که همانند سال‌های گذشته در اسفندماه قیمت‌ها به‎خصوص در زمینه خودرو بالاتر رود و درمقابل پس از عید قیمت‌ها کاهش یابد. اما با وجود این، قیمت‌ها در سال آینده نیز به قیمت ارز بستگی خواهد داشت. از سوی دیگر، با توجه به این‎که وضعیت صادرات غیرنفتی بهتر شده، ممکن است وضعیت خودرو نیز در آینده بهتر شود.