:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
تغییر سقف بودجه 98 تهران برای سومین بار، برگزاری انتخابات شورایاران تا تیر 98

بودجه فرهنگی تهران 200 میلیارد تومان اضافه شد، آلودگی هوا و ترافیک اولویت است

در لایحه شهرداری، سقف بودجه ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که اعضای شورای شهر بعد از یک ماه بررسی بودجه در کمیسیون‌های مختلف میزان بودجه را 600 میلیارد تومان کاهش داده و آن را به 18 هزار و 238 میلیارد تومان تقلیل دادند
کد خبر: ۱۳۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷
اقتصاد گردان -    مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی درآمدهای شهرداری پیشنهاد کرد، در ردیف فروش اموال غیرمنقول میزان ۴۹۰ میلیارد تومان افزوده شود که اعضای شورا با این پیشنهاد موافقت کردند.

به این ترتیب، رقم بودجه 490 میلیارد تومان افزایش یافت. روز گذشته نیز با پیشنهاد محمد جواد حق شناس رقم بودجه فرهنگی و اجتماعی 200 میلیارد تومان افزایش یافت و برای بار دوم اعضای شورا به افزایش رقم بودجه رای دادند و سقف بودجه از 18 هزار و 238 میلیارد تومان به حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در واقع اعضای شورا با بهانه اینکه رقم بودجه پیشنهادی شهرداری واقعی نیست در کمیسیون تلفیق آن را کاهش دادند اما در صحن علنی شورا به سلیقه خود به رقم پیشنهادی شهرداری نزدیک شدند و هیچ دور از انتظار نیست که این میزان در روزهای آینده به رقم پیشنهادی شهرداری نزدیکتر شود.
روز گذشته بخش درآمدی بودجه سال 98 تهران مورد بررسی اعضا قرارگرفت و پیشنهاداتی نیز در این حوزه مطرح شد و به تصویب رسید اما پیشنهاد حق شناس عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا مبنی بر افزایش بودجه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با مخالفت شدید مجید فراهانی و ناهید خداکرمی مواجه شد به گونه‌ای که فراهانی به حالت قهر قصد خروج از شورا را داشت که محسن هاشمی از حسن رسولی خواست مانع رفتن او شود و فراهانی تا انتهای جلسه با دلخوری حضور داشت.

محمدجواد حق‌شناس در ابتدای جلسه با پیشنهاد افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی بودجه فرهنگی عنوان کرد: تا ساعت ۳ بامداد پیگیر مساله‌ بودجه فرهنگی بودیم و از آنجایی که رویکرد شورای شهر فرهنگی است تصمیم گرفتیم که سقف بودجه سال گذشته را حفظ کنیم.ناهید خداکرمی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: من مدافع کارهای فرهنگی هستم. اما این قیمت‌گذاری‌ها را چه کسی انجام داده؟ تا نصف شب قیمت‌گذاری می‌کردید، کار کارشناسی این قیمت‌ها کجاست، آیا متولی فرهنگ در تهران شهرداری است، پس بخش خصوصی کجاست؟

احمد مسجد جامعی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در موافقت با این پیشنهاد گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات تهران آسیب‌های اجتماعی است، نکند ما جایی زندگی می‌کنیم که این آسیب‌ها را نمی‌بینیم. کارشناسان می‌گویند که ما ۲۰ سال دراین مساله عقب هستیم. چرا این مسائل را جدی نمی‌گیرید؟

مجید فراهانی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مخالفت با افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی بودجه فرهنگی گفت: متأسفانه استنادی که برای سقف بودجه ارایه می‌شود فعالیت‌هایی است که سال‌های گذشته برای هدف‌های مختلف انجام شده و شهرداری به محلی برای پول پخش کردن تبدیل شده بود. پیمانکاران و بانک‌ها از شهرداری طلب دارند. اوضاع حمل و نقل عمومی خوب نیست و بافت فرسوده نیز هر روز مشکل ساز می‌شود و اگر زلزله‌ای در تهران بیاید 1.5 میلیون نفر در معرض مرگ هستند. اکنون 5 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم پس چرا باید سقف بودجه را ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم. کل بودجه وزارت ارشاد هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان است و بودجه فرهنگی شهرداری هم بیش از هزار میلیارد تومان است،  مردم در اتوبوس و مترو له می‌شوند و هر روز آمار نزاع‌ها بالا می‌رود و نباید در امور غیر ضرور آن را هزینه کنیم.

   تنش در شورا

پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف رأی‌گیری در مورد افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی سقف بودجه فرهنگی به رأی‌گیری گذاشته شد و با ۱۱ موافق به تصویب رسید که این مساله سبب قهر فراهانی از جلسه شورای شهر شد که حسن رسولی مانع از خروج وی از جلسه شورا شد. ناهید خداکرمی نیز در انتقاد به این وضعیت با صدای بلند شروع به اعتراض کرد که هاشمی گفت ۲۰۰ میلیارد تومان را در می‌آوریم. چرا که ما ظرفیت‌های پنهانی داریم که از آن استفاده نکردیم. با وجود به تصویب رسیدن این پیشنهاد اعضای شورای شهر برای دقایقی بدون توجه به تذکرات مکرر رییس شورا مبنی بر سکوت به بیان اعتراضات خود پرداختند.

   چرایی قهر فراهانی از جلسه شورا

به گزارش ایسنا، مجید فراهانی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در واکنش به قهرش از جلسه شورای شهر گفت: اعتراض من به ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه مازاد برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بود. ما در لایحه بودجه برای ماموریت‌های فرهنگی و اجتماعی هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم و به نظر می‌رسد می‌توانستند با همان بودجه پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنند. با اینکه 8 درصد بودجه ۹۸ شهرداری فرهنگی است اما دوستانمان در کمیسیون مجددا سقف بودجه فرهنگی را ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دادند و من به عنوان رییس کمیته بودجه مخالف این موضوع بودم.فراهانی در تشریح دلایل مخالفت خود، با بیان اینکه نظرسنجی‌ها نشان داده است حل آلودگی هوا و ترافیک اولویت است، افزود: در سال‌های اخیر بودجه فرهنگی صرف کارهای تبلیغاتی، انتخاباتی و پوپولیستی شده و این ۲۰۰ میلیارد تومان نیز تنها باعث بالا رفتن سقف بودجه کلی می‌شود و این در حالی است که محلی برای تامین این افزایش نداریم و ناچاریم از هزینه‌ها در بخش‌های دیگر کم کنیم.

فراهانی با بیان اینکه حدود 4 هزار دستگاه اتوبوس کم داریم و بیش از ۸۰۰ اتوبوس در تعمیرگاه‌ها به دلیل کمبود قطعات و نبود پول معطل مانده‌اند گفت: بعد ما می‌آییم ۲۰۰ میلیارد تومان روی بودجه برای برنامه‌های فوق برنامه اضافه می‌کنیم در حالی که با همان هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی می‌شود همه پروژه‌ها را سامان داد.سال آینده سال سختی خواهد بود و من نگران هستم که برای تأمین این ۲۰۰ میلیارد تومان مجبور باشیم از جاهای اساسی‌تر کسر کنیم. ما در بودجه ۹۷ شاهد کسری ۵ هزار میلیارد تومانی هستیم چرا با وجود مشکلات مالی سقف بودجه ۹۸ را به ۱۹ هزار میلیارد تومان رساندیم؟

   برگزاری انتخابات شورایاران تا تیر 98

یکی دیگر از تصمیم‌های شورای شهر در خصوص زمان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بود. با توجه به اینکه وزارت کشور انتخابات شورایاری‌ها را غیرقانونی اعلام کرده بود این انتخابات سال گذشته برگزار نشد.در دوره پنجم برخی اعضای شوای شهر از جمله علی اعطا سخنگوی شورا به رایزنی با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها پرداختند. او در این خصوص چند نامه به وزارت کشور ارسال کرده و حدود یک ماه پیش از موافقت این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تا پایان سال جاری خبر داد.اما روز گذشته اعضای شورا تصویب کردند تا تیرماه سال آینده انتخابات شورایاری‌ها برگزار شود.

آرش میلانی به عنوان دبیر ستاد شورایاری در این باره گفت: فعالیت این دوره شورایاران تا تیر ماه قانونی است.خوشبختانه موافقت فرمانداری برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تا تیر ماه سال آینده جلب شده است و باید به لحاظ عملیاتی و اجرایی زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کنیم. همچنین احمد مسجد جامعی رییس ستاد شورایاری‌ها نیز گفت: دستگاه قضایی ایراداتی به نحوه انتخابات و فعالیت شورایاران گرفته بود که با نظر ریاست شورا به رییس‌جمهور نامه نوشتیم و قرار شد ایشان این موضوع را در جلسه قوا مطرح و از اختیارات سران سه قوه استفاده کرده تا این مشکل حل شود.خوشبختانه مشکل حل شد و فرمانداری نیز همکاری لازم را دارد لازم است که این دو فوریت ارایه شده از سوی ستاد شورایاری‌ها به تصویب برسد تا بتوانیم استارت برگزاری انتخابات جدید شورایاری‌ها را بزنیم. گفتنی است این طرح دو فوریتی که با 8 امضا به هیات رییسه داده شده بود، به اتفاق آرا به تایید رسید.گفتنی است امروز نیز بخش بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری بررسی و کل لایحه بودجه که یک ماده واحده است نیز به رای گذاشته خواهد شد. اگر کل بودجه رای آورد، طی نامه‌ای به هیات تطبیق شهرداری تهران ابلاغ می‌شود .چنانچه هیات تطبیق نظری داشته باشد تا پایان اسفند می‌تواند به شورای شهر اعلام کند تا شهرداری سال بعد را با بودجه تصویب شده آغاز کند