:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳

محسن هاشمی: انتقال پایتخت مطرح نیست

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در خصوص جلسه خود با معاون اول رییس‌جمهور با موضوع انتقال پایتخت گفت: در این جلسه موضوع انتقال پایتخت مطرح نبود و در خصوص ساماندهی تهران بزرگ بحث شد که اولین موضوع ساماندهی حمل و نقل عمومی ریل پایه بود
کد خبر: ۱۳۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
اقتصاد گردان - در گزارشی مشکلات حمل و نقل غرب تهران ارایه و اعلام شد روزانه ۱۳۰۰ خودرو از حومه و شهرهای اقماری به تهران سفر می‌کنند. هر چند این مشکل در شرق تهران نیز وجود دارد. در این جلسه عنوان شد برای ساماندهی خودروهای تک سرنشین که روزانه به تهران سفر می‌کنند باید از روش حمل و نقل ریل پایه و انبوه بر همانند متروی کرج- تهران استفاده شود.

هاشمی با اشاره به سخنان خود در این جلسه گفت: من نامه‌ای که به رییس‌جمهور در خصوص مترو نوشته بودم را مطرح کردم که تهران ۵۰۰ کیلومتر ریل آماده دارد و می‌توان از این ریل‌ها برای افزایش ظرفیت مسافران مترو به ۱۰ میلیون سفر در روز استفاده کرد. البته برای افزایش ظرفیت از ناوگان اتوبوسرانی به عنوان مکمل استفاده می‌کنیم.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید موضوع حمل و نقل ریل پایه را برای شهرهای اقماری جدی بگیریم، اظهار کرد: از مزیت‌های تهران استفاده نمی‌کنیم در حالی که می‌توان با تأمین منابع و مواردی که در قانون پیش بینی شده مانند وظیفه وزارت نفت در خصوص کمک به مترو در ازای هر سفر ریلی یا قوانین حمایتی دیگر استفاده کرد. توسعه حمل و نقل ریلی حومه در تمامی کلان‌شهرها به زودی مورد نیاز است و دولت باید قوانین حمایتی را اجرایی کند.

وی یادآور شد: مترو برای دولت و شهرداری بطور غیرمستقیم سودآور است. در حال حاضر، تعداد کسانی که از آلودگی هوا می‌میرند از تعداد کسانی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر شده است. در حالی که در همه جای دنیا از سوخت مالیات می‌گیرند ما در ایران به سوخت یارانه می‌دهیم و به حمل و نقل عمومی نیز چیزی نمی‌دهیم. در حالی که برای توسعه حمل و نقل عمومی نیاز به حمایت‌های دولت داریم که این حمایت‌ها در قانون نیز پیش بینی شده است.بر اساس قانون باید یک سوم از یارانه بلیت مترو را دولت پرداخت کند که در حال حاضر چنین نمی‌کند. ما این را در بدهی‌هایشان منظور کرده و در تهاترها از آن استفاده می‌کنیم.وی در خصوص اینکه نتیجه انتقال پایتخت در جلسه دیروز به کجا رسید؟ گفت: قرار شد کمیته‌ای کارشناسی بررسی‌های خود را ادامه دهد و در صورت رسیدن به نتیجه، این نتایج دنبال شود.به گزارش تعادل، طرح انتقال پایتخت موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که در شرایط مختلف انتقال پایتخت اداری کشور مطرح می‌شود اما تاکنون هیچگاه به شکل جدی دنبال نشده و هیچ اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته است. بسیاری کارشناسان معتقدند انتقال پایتخت نیازمند هزینه‌های بسیار سنگین است و با وجود هزینه‌های بالا کمکی به حل مشکلات تهران نیز نخواهد کرد. حسین هاشمی، استاندار وقت تهران در سال 94 گفته بود که این انتقال ۱۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهد.

 نخستین زمزمه‌های انتقال پایتخت، سال ۱۳۶۴و همزمان با دویستمین سال روز پایتخت شدن تهران مطرح شد. بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز این موضوع دنبال شد اما راه به جایی نبرد. در اوایل دهه ۷۰ دوباره بحث انتقال پایتخت بر سر زبان‌ها افتاد اما پیگیری‌ها بی‌نتیجه ماند. در اواخر دولت نهم و اوایل دولت دهم نیز زمزمه‌های تغییر پایتخت و احتمال انتقال آن به دو شهر مرکزی کشور به گوش رسید که طبق معمول باز هم بی‌نتیجه ماند. بحث چند تکه کردن پایتخت و انتقال «پایتخت سیاسی» به شهر دیگر هم ازجمله پیشنهادهای مطرح شده بود که از این موضوع نیز استقبال نشد تا تهران همچنان پایتخت ۲32 ساله کشور بماند. بحث «انتقال پایتخت» از آن بحث‌هایی است که هر چند وقت یک ‌بار داغ و دوباره به فراموشی سپرده می‌شود.آخرین بار نیز حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی وقت در اردیبشهت سال جاری طرح پیشنهاد اداری پایتخت را مطرح کرد. طاهرخانی در نشستی با تاکید براینکه تعادل‌بخشی و رفع مسائل و مشکلات پایتخت اداری تهران جزو اولویت‌های اساسی نظام سیاسی کشور به شمار می‌رود، با تاکید بر انتقال اداری پایتخت گفت: قطعا ساماندهی و توجه به حل مسائل تهران نیاز به مطالعات بسیار دقیق دارد، اما این بدان معنا نیست که موضوع انتقال پایتخت اداری کمرنگ شده یا از دستور کار خارج شود.

    بررسی انتقال پایتخت ادامه دارد

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در خصوص انتقال پایتخت گفت: قانونی در این زمینه وجود دارد و بررسی‌هایی در زمینه انتقال پایتخت صورت گرفته است. طرحی در مجلس بود که به قانون تبدیل شده است.‌ مطالعات در خصوص تهران انجام شده است، آسیب‌شناسی و ساماندهی‌هایی صورت گرفته است و جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور جلساتی در این زمینه برگزار کرده است.او در پاسخ به اینکه چرا دولت هزینه‌های حضور خود در تهران را نمی‌پردازد، گفت: موارد جنبه حاکمیتی دارد مثلا دولت در موضوع حمل و نقل و آلودگی کمک می‌کند شاید این کمک‌ها کافی نباشد و از جنس نقدی نباشد اما در فاینانس‌ها دولت کمک می‌کند. حناچی همچنین در خصوص بررسی برنامه حمل و نقل تهران و حومه و بررسی آسیب‌های آن گفت: این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است امکان‌سنجی‌هایی برای اقدامات و تمرکززدایی از تهران بررسی شده است