:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

درخواست پیشگیری از زمین‌خواری در ایام نوروز

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به دادستانی کل کشور و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع‌طبیعی، خواستار صدور دستور اقدامات پیشگیرانه نسبت به تصرف اراضی دولتی در نوروز شد
کد خبر: ۱۳۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۳
اقتصاد گردان - وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به دادستانی کل کشور و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع‌طبیعی، خواستار صدور دستور اقدامات پیشگیرانه نسبت به تصرف اراضی دولتی در نوروز شد.

 محمد اسلامی طی نامه‌ای که به حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری، خواستار اقدامات پیشگیرانه در خصوص تصرفات اراضی ملی و دولتی در ایام نوروز شد.

در این نامه آمده است: همان‌گونه که استحضار دارید، هرساله در آستانه تعطیلات نوروزی و مساعد بودن شرایط جوی و کاهش نظارت و حفاظت‌های لازم، افراد فرصت‌طلب و سودجو مبادرت به تجاوز به اراضی ملی و دولتی و تصرف در آن می‌نمایند.در ادامه این نامه تصریح شده است: با عنایت به آثار بخشنامه‌های ابلاغی آن دادستانی طی سالیان گذشته در کاهش تصرفات غیرقانونی اراضی مذکور و جلوگیری از اقدامات احتمالی متصرفین، خواهشمند است در جهت تعامل و همکاری ادارات کل دادگستری استان با ضابطین قضایی و نیز اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه و پیشگیرانه، ضمن صدور اوامر مقتضی به منظور تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان‌ها اوامر عالی قضایی صادر و امر به ابلاغ فرمایند.نامه وزیر راه و شهرسازی به دادستانی کل کشور در حالی نوشته شده است که چندی پیش علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره مراقبت از اراضی ملی و دولتی هشدار داده بود.‌ علی نبیان گفته بود: از ۲۶ اسفندماه تا پایان تعطیلات نوروز، مراقبت از اراضی ملی و دولتی رصد روزانه و پیگیری مداوم خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به سامان دادن دخل و تصرفات احتمالی و زمین‌خواری در تعطیلات نوروز اضافه کرده بود: با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال به سر می‌بریم و احتمال دخل و تصرف در اراضی ملی و دولتی در این ایام تشدید می‌شود، به همین منظور یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن به روال سابق حفاظت از اراضی ملی و دولتی را در ایام تعطیل در دستور کار خود قرار داده است. به گفته او، استفاده از شورای حفظ حقوق بیت‌المال می‌تواند به این روند کمک قابل‌توجهی کند همچنین، هماهنگی با مجموعه یگان انتظامی هم در دستور کار خواهد بود. ناگفته نماند که حفاظت از زمین‌ها و اراضی ملی و دولتی فقط از سوی سازمان یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن و دادستانی کل کشور انجام نمی‌شود بلکه طی سال‌های گذشته، گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی هم در ایام تعطیلات نوروز با گشت و مراقبت مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی؛ مزارع و باغ‌ها را رصد می‌کنند و با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و اقدام به تغییرکاربری و تخریب برخورد کرده‌اند.سال گذشته هم از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به دلیل سوءاستفاده فرصت طلبان و زمین‌خواران از خلأ ناشی از عدم حضور فعال متولیان حفاظت از اراضی و اقدام به تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی، تصرف وتخریب اراضی ملی و دولتی دوره بحران تعیین شد و کشیک نوروزی به مدت ۲۰ روز در ستاد و۱۶شهرستان با ۲۰ اکیپ و۷۴۰ نفر کشیک روز در این ایام فعال شدند. اما پس از پایان تعطیلات سال 97، حسین معصوم، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در گفت‌وگویی اعلام کرد که در روزهای تعطیلات نوروزی که بیشترین دست‌اندازی به اراضی ملی و منابع طبیعی انجام می‌شود، گزارش‌های مردمی می‌تواند اقدامات خلافکاران را بی‌اثر کند.

معصوم مهم‌ترین عامل بازدارنده در تصرفات را گزارش‌های مردمی دانست و گفت: نظارت‌های مردمی، بالاترین نظارت است. سطح منابع طبیعی و اراضی عمومی وسیع است، بنابراین نمی‌توانیم همه جا حضور به موقع داشته باشیم. اما مردم همه جا هستند و می‌توانند تخلفات زمین خواری را به سازمان‌ها و دادسراها منعکس کنند. اما سوال این جا است که بیشترین نظارت در تعطیلات نوروز سال 98 باید در چه مناطقی باشد؟ درواقع با توجه به اینکه هماهنگی بین سازمان‌ها و ارگان‌های مسوول برای حفاظت از اراضی ملی انجام شده است، تمرکز فعالیت‌ها باید در چه مناطقی باشد؟

 به گفته مسوولان ذی‌ربط، بیشترین حجم دست اندازی به اراضی ملی در شمال کشور و دیگر نقاط خوش آب و هوا انجام می‌شود و در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان بیشترین مشکلات را شاهد هستیم، لواسانات نیز با توجه به آب و هوای خوب و ارزش زمین در معرض آسیب قرار دارد.