:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
قیمت سکه به کانال ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی رفت

بازی روانی دلار در مرز ۱۳

در پنجمین روز هفته، دلار و سکه تمام بهار آزادی تغییر جهت دادند و در مسیر افزایشی قرار گرفتند. روز چهارشنبه، دلار مرز ۱۳ هزار تومانی را شکست و با ۱۵۰ تومان افزایش به بهای ۱۳ هزار و ۵۰ تومان رسید. همسو با صعود دلار، سکه تمام بهار آزادی با قدرت از مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد و با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به بهای ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید.
کد خبر: ۱۳۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵

اقتصادگردانسکه روز سه‌شنبه نیز نسبت به قیمت دلار مقاومت بیشتری را در برای نزول قیمت از خود نشان داده بود.  به گفته فعالان، بازار ارز از اواسط اسفندماه در گیر و دار مرز ۱۳ هزار تومانی قرار گرفته است و از یکسو توان نزول به زیر سطح ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی را از خود نشان نداده و از سوی دیگر عبور از سطح ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی نیز میسر نبوده است. روز گذشته نیز در شرایطی که برخی معامله‌گران انتظار داشتند دلار چهارمین کاهش متوالی را تجربه کند و به زیر سطح ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی برود، خریدهای نوسان‌گیران افزایش یافت و قیمت به بالای مرز ۱۳ هزار تومانی بازگشت. برخی از فعالان، تسویه‌های انتهای سال معامله‌گران اعتباری را عاملی دانستند که تحرکات افزایشی در بازار را بالا برد. در این میان، عده‌ای نیز باور داشتند، به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن افزایش قیمت روز چهارشنبه، خالی‌فروشان ارزی دچار ضرر شدند و ناچار به تهیه ارز برای پرداخت تعهد خود شدند. در واقع شماری از معامله‌گران روز سه‌شنبه به امید کاهش قیمت بیشتر، دلار  روز چهارشنبه را با قیمت به عنوان مثال ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رساندند، ولی دیروز افزایش قیمت آنها را غافلگیر کرد و ناچار شدند دلاری که تعهد داده بودند را با قیمت بالاتر تهیه کنند.   از سوی دیگر، دیروز نرخ حواله درهم نیز تغییر مسیر داد و در مدار صعودی قرار گرفت. برخی فعالان عنوان کردند که حتی در مقاطعی از روز قیمت درهم به بالای مرز ۳ هزار و ۵۵۰ تومان بازگشت. به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم در شرایطی صورت گرفت که در ساعات ابتدایی روز روند آن کاهشی بود. فعالان بازار ارز بارها متذکر شده‌اند که روند نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار در بازار ارز داخلی است و به دقت توسط معامله‌گران رصد می‌شود. آنها به سرعت نرخ حواله درهم را در نرخ برابری دلار به درهم (۶۷/ ۳) ضرب می‌کنند و با این روش، قیمت دلار در بازار داخلی را تخمین می‌زنند.  در این میان، یکی دیگر از عواملی که نوسان‌گیران پیرامون آن جوسازی می‌کردند، شایعه احتمال عدم‌تمدید لغو تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا بود. این در حالی بود که در هیچ کدام از خبرگزاری‌های معتبر چنین خبری عنوان نشده بود و حتی برخی از سایت‌های خبری به نقل از مشاور سابق خزانه‌داری آمریکا عنوان کرده بودند، معافیت خرید نفت از ایران برای چین و هند تمدید می‌شود.  با وجود روند افزایشی دلار در روز گذشته، آنچه برخی از بازیگران فنی بازار بر آن تاکید داشتند عدم‌توان دلار برای عبور از سطح ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی بود. به گفته آنها، در این شرایط می‌توان گفت بازار تنها یک برگشت قیمتی را تجربه کرده است و در شرایط که قیمت ۳ روز کاهش متوالی را تجربه کرد، افزایش روز چهارشنبه را می‌توان به عنوان یک اصلاح قیمتی در نظر گرفت. از نظر این دسته تا زمانی که قیمت از محدوده ۱۲ هزار و ۸۰۰ تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی خارج نشود، نمی‌توان در مورد روند آینده قیمت دلار سیگنال خاصی را دریافت کرد.  

دیروز سکه تمام بهار آزادی نیز تحت‌تاثیر افزایش قیمت دلار توانست مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را به راحتی بشکند. در این میان، حتی برخی فعالان عنوان کردند که در ساعات پایانی روز قیمت سکه به بالای کانال ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی نیز رفت. به باور دسته‌ای از معامله‌گران بازار، در کنار افزایش دلار، عبور بهای اونس در بازارهای جهانی از مرز  هزار و ۳۰۰ دلاری دیگر عاملی بود که منجر به افزایش قیمت در بازار داخلی شد. طلای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر حتی محدوده هزار و ۳۱۰ دلار را نیز لمس کرد.