:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
در مناظره‌ای درباره اصلاح ساختار صنعت، بازرگانی و کشاورزی مطرح شد

تنظیم بازار در وزارتخانه مستقل انجام شود

یحیی آل اسحاق رییس اتاق مشترک ایران و عراق و عباس پاپی‌زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در مناظره‌ای پیرامون احیای وزارت بازرگانی و قانون تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و در دانشگاه امام صادق‌(ع) شرکت کردند.
کد خبر: ۱۳۳۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
اقتصادگردان- ابتدا مجری برنامه با بررسی ساختار صنعت، بازرگانی و کشاورزی اعلام کرد که طی 60 سال گذشته تقریبا هر 8 سال ساختار این وزارتخانه تغییر یافته و ادغام یا تفکیک شده است. یحیی آل‌اسحاق اعلام کرد که ساختار متفاوت بخش بازرگانی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری‌ها در زمان و مکان خاص متفاوت بوده است. او با بیان اینکه در حال حاضر احیای وزارت بازرگانی به عنوان یک ابزار است، گفت: این تصمیم‌گیری با توجه به هدفی که الان وجود دارد، تغییر می‌کند. از نظر آل‌اسحاق امروز کشور در شرایط خاصی قرار گرفته تحت تاثیر جنگ اقتصادی و تحریم‌ها است و به لحاظ اینکه معیشت مردم بیشتر مدنظر باشد، چنین تصمیمی از سوی دولت گرفته شده است. اما از آن‌سو، عباس پاپی‌زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، تفکیک این دو وزارتخانه را امری اشتباهی عنوان کرد.

  موافق احیای وزارت بازرگانی چه  می‌گویند

در این نشست رییس اتاق مشترک ایران و عراق و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید کرد که تنظیم روابط تجارت خارجی را باید وزارتخانه مستقلی اجرا کند و اینکه بخش‌های بازرگانی در وزارتخانه‌های مختلف پراکنده باشد، کاری از پیش نخواهد برد. به گزارش خبرگزاری فارس، یحیی آل‌اسحاق همچنین با اشاره به اهداف وزارت بازرگانی از جمله تنظیم روابط تجارت خارجی و برنامه‌های خارج از کشور و تنظیم امور بازرگانی داخلی گفت: این اهداف خطیر را باید وزارتخانه مستقلی اجرا کند و اینکه بخش‌های بازرگانی در وزارتخانه‌های مختلف پراکنده باشد، کاری از پیش نخواهد برد. او ادامه داد: 4 میلیون واحد صنفی وجود دارد و اینها ساماندهی می‌خواهد. بازار داخل نیاز به تنظیم دارد و بسیاری از اتفاقاتی که اکنون در حوزه بازار می‌افتد، متاثر از نابسامانی بخش بازرگانی است. آل‌اسحاق به عنوان نمونه اشاره کرد که افزایش نرخ ارز در چند هفته گذشته به دلیل این بود که با اعلام دولت مبنی بر اینکه واردات با نرخ نیمایی و آزاد مشکلی ندارد، تقاضا برای ارز بیشتر شد و به تبع آن نرخ ارز در داخل کشور افزایش یافت. به گفته آل‌اسحاق، الان کشور ما درگیر جنگ اقتصادی است و بر مقابله با آن سازوکار ویژه‌ای می‌خواهد که احیای وزارت بازرگانی می‌تواند به این شرایط شبه بحران کمک کند. بنابه اظهارات او، بخش بازرگانی الان یک چهارم وزارت بازرگانی هم نیست بنابراین وظایف مهم این بخش را نمی‌تواند به درستی انجام دهد. او مطرح کرد که 14 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته، اما چون متولی ویژه‌ای وجود ندارد، کاری از پیش نمی‌رود. آل‌اسحاق گفت: به گفته وزیر صنعت یک میلیارد دلار ارز برای واردات گوشت داده شده، اما قیمت‌ها تنظیم نشده است و همه اینها به این دلیل است که بخش بازرگانی قوی وجود ندارد.

  ۶ بار ادغام و تفکیک وزارت بازرگانی

در ادامه عباس پاپی‌زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه طی 60 تا 70 سال گذشته 6 بار تفکیک و ادغام انجام شده و اگر این‌بار هم صورت بگیرد، هفتمین بار خواهد شد، گفت: اصلا آدم عاقل اگر یک بار اشتباه کرد، باید درس بگیرد هرکدام از این ادغام‌ها و تفکیک‌ها حداقل چند ماه یا چند سال وقت، انرژی و سرمایه این کشور را از بین برده است. مثلا ادغام وزارت جهاد و کشاورزی را ما هنوز به درستی انجام نداده‌ایم و اثرات منفی آن طی چند سال حذف نشده است. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور دیگر توان پرداخت هزینه این ادغام و تفکیک‌ها را ندارد گفت: پس از سال‌ها هنوز بخش بازرگانی در وزارت صنعت بطور کامل ادغام نشده و مصوبات و اصلاحات ساختاری آن صورت نگرفته است و در چنین شرایطی نمی‌توانیم به اشتباه بودن این ادغام قضاوت کنیم . پاپی‌زاده ادامه داد: گذشته وزارت بازرگانی را اگر بررسی کنیم، همواره به واردات تاکید داشته و واردات بهتر بوده و این اقدامات با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی منطبق نیست. نمی‌توانیم افزایش واردات و کاهش تولید در اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و دقیقا برعکس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. وی افزود: اگر ما سیاست‌ تجاری درستی داشته باشیم باید در خدمت افزایش تولید باشد و در کنار آن زنجیره تولید را باید شکل بدهیم، اما احیای وزارت بازرگانی در تضاد با این است.

  وزارت بازرگانی فقط واردات نیست

در ادامه آل‌اسحاق در واکنش به صحبت‌های پاپی‌زاده گفت: رویکرد وزارت بازرگانی خلاف اقتصاد مقاومتی نیست، واردات باید در خدمت تولید و در جهت صادرات باشد. مشکل اکثر تولیدکنندگان ما در حوزه تجارت محصولاتشان است. او در پاسخ به اینکه چرا در سال‌های گذشته ساختار تجارت و بازرگانی تعریف کرده است، گفت «اتفاقا این تغییرات درست بوده و بر حسب مکان و زمان صورت گرفته است. اگر زمانی ادغام نیاز بوده انجام شده و اگر تفکیک لازم بوده آن هم صورت گرفته است. آل‌اسحاق ادامه داد: از وزیر صنعت هم این سوال را کردم که ایشان جواب داد یک میلیارد دلار برای واردات گوشت ارز دادیم، اما به دلیل اینکه وزارت جهاد کارش را درست انجام نداده، به این مشکلات برخوردیم و همه اینها نشان می‌دهد که اکنون بخش کشاورزی بین دو وزارتخانه سرگردان است و کار به درستی پیش نمی‌رود و اگر این وزراتخانه مستقل بشود، عامل هماهنگی بین دو وزارتخانه خواهد بود. وی گفت: در حال حاضر 14 میلیارد دلار پول برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است، و امکان واردات هم هست، اما قیمت‌ها پایین نمی‌آید، به دلیل اینکه متولی خاصی در این بخش نیست. پاپی‌زاده تغییرات مقطعی ساختار وزارتخانه‌ها را قبول نکرد و گفت: ما نباید راه‌های رفته را دوباره برویم. تغییرات درست است، اما چند بار این تغییر باید صورت گیرد، ما باید از راه‌هایی که کشورهای دیگر رفته‌اند، الگو بگیریم و ادامه بدهیم.پاپی‌زاده تاکید کرد: دولت هم با نقض قانون اختیار توزیع را به وزارت صمت داده است. پاپی‌زاده در ادامه گفت: اجرای قانون انتزاع تحول بزرگی را در بخش کشاورزی ایجاد کرد. ارزش این تراز تجاری به اندازه‌ای مهم است که در شرایط فعلی 5 میلیارد دلار می‌تواند از خروج 30 درصد ارز کشور جلوگیری کند. در ادامه آل اسحاق رییس اتاق مشترک بازرگانی صنایع، ‌معادن و کشاورزی ایران و عراق تاکید کرد: احیای وزارت بازرگانی بیشتر برای در نظر گرفتن شرایط مردم است. ما باید رعایت حال مصرف‌کننده را هم بکنیم. در شرایط فعلی معیشت برای مردم بسیار مهم است و با وجود واردات گوشت قیمت‌ آن به کیلویی 120 هزار تومان رسیده و این نشان می‌دهد که مشکل بازرگانی وجود دارد. پاپی‌زاده ضمن رد این مساله گفت: اتفاقا مقصر اصلی در گرانی گوشت وزارت صنعت است، چرا که این وزارتخانه وظیفه خودش را در توزیع به درستی انجام نداد. در قرنی که از ابزار‌های پیشرفته کامپیوتری استفاده می‌شود، هنوز مردم ما به صورت سنتی در صف گوشت می‌ایستند و این در شان مردم ایران نیست. آل‌اسحاق در واکنش به این موضوع گفت: اتفاقا وزارت صنعت هم می‌گوید که کالا به موقع وارد نمی‌شود و ثبت سفارش‌ها دیر انجام می‌شود بنابراین، این دوگانگی وجود دارد. پاپی‌زاده گفت: دولت با نقض قانون اختیارات را به وزارت صنعت داد و این وزارتخانه هم مساله توزیع را به درستی انجام نداد. بیشترین توزیع را در قسمت شمال شهر تهران انجام داده که آدم‌های متمول‌تری هستند و من مطمئنم که اگر با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری و اپلیکیشن‌ها و استفاده از جوانان فعال این کارها را انجام می‌دادند، توزیع به درستی انجام می‌شد.

  خودروسازی فشل همچنان دست دولت است

پاپی‌زاده گفت: مشکل اصلی دولت این است که طبق قانون واگذاری‌ها را انجام نمی‌دهد، مثلا خودروسازی فشل همچنان دست دولت است. در حالی که دولت باید نظارت‌های خودش را بیشتر کند. اگر دولت نظارت‌ها را به درستی انجام می‌داد 50 درصد مشکلات ما حل بود.