:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تشریح جزئیات ۴۰ هزار پروژه‌ عمرانی در سال ۹۸

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور ضمن تشریح جزئیات ۴۰ هزار پروژه‌ای که قرار است سال آینده به بهره برداری برسد به جایگاه گروه‌های جهادی در کشور اشاره کرد.
کد خبر: ۱۳۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
اقتصادگردان- محمد زهرایی - رئیس سازمان بسیج سازندگی - در جمع خبرنگاران و در حاشیه نخستین کارگروه هماهنگی بسیج سازندگی کشور که صبح امروز در محل وزارت کشور برگزار شد اظهار کرد: "طرح بزرگ پروژه‌های عمرانی زود بازده نمادی در سال ۱۳۹۸ "نمادی از همگرایی و هم افزایی میان دستگاه‌های اجرایی و خیرین، گروه‌های جهادی و بسیج است.

وی ادامه داد: جنس این پروژه‌ها با توجه به دغدغه‌ها و نیازهای مرتبط با مردم مشخص شده است. در آمایش و جانمایی این پروژه‌ها از دستگاه‌های اجرایی کمک گرفتیم یعنی جانمایی این پروژه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته و بخش زیادی از منابع اعتباری توسط دستگاه‌های اجرایی تأمین می‌شود.

زهرایی تصریح کرد: در زمینه نظارت در اجرای پروژه‌ها، حسن اجرا، افتتاح و رسانه‌ای کردن این پروژه‌ها همکاری مشترک داریم. این پروژه‌ها در ۲۸ عرصه که برخی کوچک و برخی در طی یکسال به اتمام می‌رسند. از ۱۳ بهمن ماه شروع عملیات اجرایی این پروژه‌ها آغاز شده و تاکنون از ۴۰ هزار پروژه، ۱۶ هزار پروژه با دستگاه‌های اجرایی مورد تفاهم قرار گرفته و بالغ بر ۵۳۰۰ پروژه به مرحله پیشرفت فیزیکی رسیدند و امیدواریم در مناسبت‌های سال ۱۳۹۸ به فراخور زمانی و تعداد پروژه‌ها و فراوانی آنها در استان‌ها با رویکرد آب، زیر ساخت اشتغال، خانه نیازمندان ومددجویان و محرومان در نقاط مرزی و محروم کشور بتوانیم افتتاح مشترک این پروژه‌ها را داشته باشیم.

رئیس بسیج سازندگی کشور افزود: گروه‌های جهادی عرصه‌ای برای مدیریت در کادر سازی کشور هستند. در حال حاضر ۱۱ هزار گروه جهادی در این ۴۰ هزار پروژه عمرانی فعالیت می‌کنند.

به گفته وی پاسخگویی و شفافیت اصل و خط قرمز ما در این پروژه‌ها است. کتابچه‌ای در پایان این پروژه‌ها برای اطلاع از نوع پروژه، زمان پروژه، منابع اعتباری و کمک خیرین و گروه‌های جهادی هم افزایی با دولت در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا مردم به شکل ملموس در جریان این پروژه‌ها قرار گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که در سال ۱۳۹۸ چند درصد از این پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسند گفت: در سال ۱۳۹۸ هر ۴۰ هزار پروژه را در مناسبت‌های مختلف به بهره برداری می‌رسانیم. در ایام عید ۱۱۶۷ گروه جهادی هستند که در قالب ۲۴ هزار نفر در مناطق محروم مشغول فعالیت می‌شوند. اولین اقدام در این ۴۰ هزار پروژه مناسب سازی منازلی است که برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد است.

زهرایی در ادامه گفت: گروه‌های جهادی در جغرافیای هدفی که برایشان مشخص شده ۳ تا ۵ سال فعالیت می‌کنند و بعد از اینکه محل این ۴۰ هزار پروژه مشخص شد این نقاط را به دست جهادگران می‌دهیم. ما امیدواریم ۱۱ هزار گروه جهادی تماماً در عرصه‌های پروژه‌های عمرانی فعال شوند. همچنین در سال ۱۳۹۸ هر گروه جهادی به یک گروه جهادی هسته محور تبدیل می‌شود.