:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

خودکفایی در تولید نوعی از کاتالیست‌ها، صرفه‌جویی ۱۵ میلیون یورویی برای کشور

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به تولید و بهره‌برداری کاتالیست SAC۵۰۰، گفت: تولید این نوع کاتالیست ۱۵ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.
کد خبر: ۱۳۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
اقتصادگردان- علی پژوهان در نشست خبری که امروز برگزار شد با اشاره به خودکفایی ایران در تولید کاتالیست SAC۵۰۰ جهت تولید گرید لوله (PE-۱۰۰) پلی‌اتیلن سنگین اظهار کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی متولی دستیابی به دانش فنی مواد شیمیایی کاتالیست‌ها و غیره است. این شرکت در برخی از دانش‌ها تجاری‌سازی کرده و بخشی دیگر از دانش‌ها در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تجاری‌سازی خواهد شد.

به گفته وی در سال ۱۳۹۸ شاهد رونمایی از بسیاری از کاتالیست‌ها خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان این‌که لیسانس بسیاری از مواد شیمیایی توسط لایسرسون‌ها به ایران داده می‌شود، اظهار کرد: اما لیسانس تولید کاتالیست را به کشور ما نمی‌دهند. این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله این‌که بسیار پیچیده است و حاشیه سود بسیار زیادی دارد. از طرف دیگر این کاتالیست‌ها روی کیفیت محصولات پتروشیمی تأثیر زیادی می‌گذارند که این تأثیر روی پلی‌اتیلن بسیار ویژه است.

پژوهان با اشاره به موارد استفاده از پلی‌اتیلن، ادامه داد: در سال‌های اخیر استفاده از پلی‌اتیلن در لوله‌های انتقال آب تحت فشار و گاز کاربرد زیادی پیدا کرده است و برای تولید این گریدها نیاز به کاتالیست خاصی وجود دارد.

واگذاری دانش فنی کاتالیست SAC۵۰۰ به پتروشیمی شازند

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان این‌که برای ساخت کاتالیست‌های مذکور ۱۰ سال مطالعه صورت گرفته است، اضافه کرد: این ۱۰ سال به دلیل حساسیتی بود که این نوع کاتالیست دارد. در این راستا جلسات متعددی با پتروشیمی شازند برگزار کرده و قراردادی را در اواخر سال ۱۳۹۶ منعقد کردیم که طی آن دانش فنی ساخت این کاتالیست را به پتروشیمی شازند واگذار کردیم.

وی ادامه داد: شش ماه بعد از واگذاری دانش فنی محصول تولید شد و مورد تأیید قرار گرفت. این محصول از چهارشنبه هفته گذشته تزریق شده است.

پژوهان با تاکید بر این‌که لایسرسون‌های دنیا در لایسنس کاتالیست مذکور انحصار ایجاد کرده‌اند، گفت: هرگز نمی‌توانیم لایسرسونی پیدا کنیم که فرآیند تولید کاتالیست خود را به فروش برساند. قطعاً در سال آینده ورژن جدیدی از این کاتالیس را ارائه می‌کنیم و محصول پلی‌اتیلن سال آینده نسبت به امسال با کیفیت‌تر است. در این راستا یک رقیب جدی برای شرکت‌های مطرح دنیا خواهیم بود.

تولید ۷ کاتالیست استراتژیک در سال آینده

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در ادامه از امضای حدود ۱۴ قرارداد تجاری در سال جاری خبر داد و افزود: هفت عدد از ۱۴ قرارداد در حوزه کاتالیست بودند و در سال ۱۳۹۸ شاهد تولید حداقل هفت کاتالیست پرمصرف و استراتژیک خواهیم بود.

وی ادامه داد: در دنیا فقط سه یا چهار شرکت این کاتالیست‌ها را تولید می‌کنند. ظرفیت تولید ما تا ۱۰۰ تن در سال و مصرف کشور ۴۵ تا ۵۰ تن در سال است.

صرفه‌جویی ارزی بیش از ۵۰۰ میلیون یورو

پژوهان در مورد صرفه‌جویی ارزی تولید این کاتالیست‌ها برای کشور، توضیح داد: مشابه خارجی هر کیلوگرم از این کاتالیست ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو است و با توجه به این‌که نیاز کشور حدود ۴۰ تا ۵۰ تن در سال است، خودکفایی در تولید این کاتالیست ۱۵ میلیون یورو برای کشور صرفه‌جویی ارزی دارد. تولید هر کیلوگرم از این کاتالیست برای پتروشیمی شازند ۵۰ دلار است.