:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
نگاهی به عملکرد سال مالی منتهی به آذرماه 1397 برنامه‌های سال آتی شیران

گزارش عملکرد و صورت های مالی شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران مجمع عمومی سال مالی 30 آذر 97

شیران که چند ماهی است از رخوت چندساله خارج شده است، مجمع عمومی سالانه خود را در روز سه شنبه 21/12/97 به ارائه گزارش عملکرد سال 97 و ترسیم چشم‌انداز روشنی برای سال آینده (98) برگزار کرد که نویدبخش احیای روزگار طلایی گذشته برای سهامداران خود بود
کد خبر: ۱۳۳۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
اقتصاد گردان - روز سه شنبه 21 اسفند 97 مجمع عمومی سال مالی منتهی به 30 آذر 97 شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران برگزار شد و هیات مدیره گزارش تقسیری مدیریت و پیوست صورت های مالی تلقیقی شرکت را منتشر کرد. 

این شرکت در سال 97 با میزان تولید 167 هزار تن نرمال پارافین، 117 هزار تن الکیل بنزن خطی و 8 هزار تن الکیلات سنگین اگرچه در میزان تولید نسبت به سال 96 تفاوت چشمگیری نداشته است اما در حوزه ارزش فروش داخلی یک رشد 50 درصد و در حوزه ارزش فروش صادراتی رشد 16% را تجربه کرده است. این موضوع باعث سودآوری به میزان 352 میلیارد تومانی برای سال مالی مورداشاره و 762 ریال برای هر سهم شیران  گردیده است. 


سودی که اگر نبود ذخیره 127 میلیارد تومانی (بابت ذخیره مطالبات خارجی مشکوک الوصول) می‌توانست تا بالاتر از 460 میلیارد تومان برای سال یعنی بالغ بر 1000 ریال برای هر سهم هم صعود کند. 
شرکت در دوماه پایانی سال 97 با تغییر ترکیب تیم مدیریتی گویا جان تازه‌ای گرفته است و اندک اندک در حال خارج شدن از رکود چند ساله و غلبه بر چالشهای حقوقی نظیر مطالبات خارجی و داخلی، انباشت محصولات صادراتی و کمبود خوراک بنزن و نوسانات ارز که هرکدام به تنهایی قادر به زمین‌گیر کردن یک شرکت بودند، می‌باشد و  سودای جهش به کانالهای سودسازی بالاتر از 1000 ریال برای هر سهم را دارد، به گونه‌ای که در پیش بینی سال 1398 سود هر سهم را 1100 ریال اعلام نمود و روز سه شنبه 21 اسفند در مجمع عمومی خود از تحقق سود 360 ریالی هر سهم در سه ماهه خبر داد و چشم‌انداز سود 1450 ریالی را نیز برای سهامداران وفادار شیران ترسیم نموده است که یک اتفاق طلایی محسوب می‌شود. 
عملکرد سه ماهه اول سال مالی که در روزهای آخر آن قرار داریم نیز بسیار طوفانی بوده است. این شرکت در دی و بهمن سال جاری با فروش بالغ بر 257 میلیارد تومانی و برآورد فروش بالغ بر 140 میلیارد تومانی اسفند فروش سه ماهه شرکت را در آستانه 400 میلیارد تومان قرار داده است و مژده فروش بالای 1600 میلیارد تومانی برای سال مالی منتهی به آذرماه 98 را به سهامداران خود می‌دهد. 


از سوی دیگر طرح توسعه LAB دوم شیران چند سالی است که مساله اول شرکت است، در سال 97 با تحریم‌های ظالمانه امریکا در فاز مهندسی با مشکل عدم همکاری شرکت آمریکایی مواجه شده است و اکنون با پیشرفت بالای 80 درصد فاز مهندسی نیازمند تصمیم‌گیری مجمع برای ایجاد اطمینان‌های لازم و کاهش ریسک‌های فنی، حقوقی و گارنتی برای بهره‌برداری است، تصمیمی که نقطه کانونی مجمع بود و مجمع نیز با تاکید بر پیگیری طرح توسعه بر پیگیری اجرای تعهدات طرف خارجی و تکمیل فاز مهندسی تاکید نمود.  
موضوع جذاب دیگر برای سهامداران وضعیت مطالبات خارجی 34 میلیون دلاری شرکت است که در حسابهای سال 97 بعنوان ذخیره نگهداری شده است و امید به وصول آنها (که در صورت تحقق به نرخ روز تسعیر خواهد شد) می‌تواند جذابیت سود بالای 300 میلیارد تومانی در دل سهم را شکوفا کند و گزارش هیات مدیره به مجمع گویای آن است که عزم جدی برای پیگیری وصول آن ایجاد شده است. 
اما داستان 7 ساله عوارض 10 درصد ارزش افزوده هیدروکربنهای C10-C14 که همچنان در کشاکش امور مالیاتی، هیاتهای تشخیص و دیوان عدالت اداری به سر می‌برد با یک خبر خوب و اخذ رای دیوان عدالت اداری مبنی بر کالای عمومی بودن و امانی بودن هیدروکربنها برای دوره چهارم سال 91 همراه بود که البته این رای هنوز در مدت زمان بیست روز قابل اعتراض خواهد بود. 

سایر تصمیمات مجمع: 
- تهیه گزارش از سایر وقایع مجمع
- میزان توزیع سود
-   روزنامه و حسابرس و بازرس قانونی