:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
بازگشت دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی

نرخ ارز، سكه و طلا سه شنبه 21 اسفند 97؛ كاهش قيمت دلار به دنبال افزايش تزريق ارز در اسفندماه

در صرافي هاي مجاز بانكي نيز نرخ فروش دلار 12880 و نرخ خريد دلار را 12830 تومان، نرخ فروش يورو 14850 و نرخ خريد يورو 14800 تومان داد و ستد شد. در بازار طلا و ارز نيز با اعلام نرخ دلار نقدي 12950 تومان و اونس جهاني به نرخ 1296 دلار، قيمت طلا و سكه كاهش يافت و هر گرم 18 عيار 410 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 776 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 480 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 470 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 570 هزار تومان،‌ سكه گرمي 850 هزار تومان، داد و ستد شد.
کد خبر: ۱۳۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
اقتصاد گردان -  با تدابیر صورت گرفته از سوی بانک مرکزی در روزهاي پاياني سال 97،  قیمت دلار روز سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷ به کانال ۱۲ هزار تومان بازگشت و نرخ آن برای فروش در صرافي هاي مجاز12880 و نرخ لحظه اي آن در سامانه سنا به 12850 تومان رسيد  و در بازار معاملات نقدي نيز دلار  12950، يورو 14700 و درهم 3552 تومان معامله شد و به دنبال آن نرخ ساير ارزها و طلا و سكه نيز كاهش يافت. 

سامانه سنا نرخ لحظه اي يورو را 14800 تومان اعلام كرد و ميانگين نرخ ارز براي روز دوشنبه را براي دلار 12994، يورو 14877، درهم 3553، يوآن 2015، پوند 16870، لير تركيه 2522 تومان اعلام كرده است. 
 در صرافي هاي مجاز بانكي نيز نرخ فروش دلار 12880 و نرخ خريد دلار را 12830 تومان، نرخ فروش يورو 14850 و نرخ خريد يورو 14800 تومان داد و ستد شد.
 در بازار طلا و ارز نيز با اعلام نرخ دلار نقدي 12950 تومان و اونس جهاني به نرخ 1296 دلار، قيمت طلا و سكه كاهش يافت و  هر گرم 18 عيار 410 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 776 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 480 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 470 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 570 هزار تومان،‌ سكه گرمي 850 هزار تومان، داد و ستد شد. 
برخي فعالان بازار ارز معتقدند كه گشايش هاي مختلفي در رابطه ايران با عراق و چين صورت گرفته و با پشتيباني بازگشت پول ها و طلب هاي ايران از چين و عراق، بانك مركزي در اسفند ماه بيش از بهمن ماه، عرضه ارز در بازار را افزايش داده است و همين موضوع باعث شده كه با وجود رشد تقاضاي شب عيد بازار ارز، نرخ ها كاهش يابد و در حالي كه انتظار مي رفت به دليل شروع مسافرت ها و افزايش واردات كالا در شب عيد، نرخ دلار از 14 هزار تومان نيز عبور كند، اما افزايش تزريق دلار و ساير ارزها توسط بانك مركزي،‌ عملا مانع از افزايش نرخ ها شده و نرخ دلار و ساير ارزها در بازار كاهش يافته است و انتظار مي رود كه با افزايش عرضه ارز  و كاهش سطح تقاضا، شاهد كاهش بيشتر نرخ ها در بازار باشيم. اما بايد ديد كه بازارساز چه عملكردي در روزهاي آينده خواهد داشت و تا چه ميزان تزريق ارز را در دو هفته آينده افزايش خواهد داد؟
كارشناسان بازار ارز معتقدند كه هم اکنون جو آرامی در فاصله چهارراه استانبول تا میدان فردوسی به چشم می‌خورد و بازار ارز روند عادی خود را پی گرفته است. بازار ارز روز سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷ را در کانال ۱۲ هزار تومانی تجربه می‌کند و با تدابیر صورت گرفته از سوی بازارساز قیمت آن متعادل‌تر شده است. آنگونه که نمایشگرهای صرافی بانک‌ها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا برای خرید ۱۲.۸۳۰ تومان و برای فروش ۱۲.۸۸۰ تومان است. همچنین قیمت هر یورو برای خرید ۱۴.۸۰۰ تومان و برای فروش ۱۴.۸۵۰ تومان اعلام شده است.

ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار ارز

در شعب ارزی بانک‌ها نيز ریزش قیمت در بازار ارز کماکان ادامه دارد و دلار و یورو نسبت به روز دوشنبه ارزان شده‌اند. روز (۲۱ اسفند) هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۵۰۸ تومان می‌خرند که نسبت به روز دوشنبه که ۱۲ هزار و ۵۷۶ تومان بود، حدود ۷۰ تومان کاهش قیمت دارد. قیمت خرید یورو نیز ۱۴ هزار و ۷۶ تومان است که با کاهش حدود ۵۰ تومانی همراه است. همچنین قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۵۱۸ تومان اعلام شده است.
پس از افزایش قیمت دلار در طی هفته‌های اخیر، رئیس‌کل بانک مرکزی از کاهش قیمت بازار ارز و بازگشت قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومان خبر داد که بر همین اساس در روزهای گذشته قیمت ارز عموماً با کاهش همراه بوده و به نظر می‌رسد که همتی با این صحبت‌ها و اجرای سیاست‌های ارزی قصد دارد تا قیمت دلار را بار دیگر به کانال ۱۱ هزار تومان بازگرداند.

قیمت ارز مسافرتی

شعب ارزی بانک‌های عامل ارز مسافرتی نیز در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها ارز مسافرتی می‌فروشند که قیمت این ارز بدون احتساب کارمزد ۱۴ هزار و ۷۸۳ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و عامل به حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان می‌رسد. همچنین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی روز قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروشند.قیمت دلار و یورو در صرافی‌ها نیز نسبت به روز گذشته با کاهش ۱۰۰ و ۱۵۰ تومانی همراه است.

روند کاهشی طلا معکوس شد

قیمت انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی به دنبال افت ارزش دلار که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، اندکی افزایش یافت. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با ۰.۴ درصد رشد، به ۱۲۹۵.۹۰ دلار رسید و عصر سه شنبه نيز به 1297 دلار نزديك شد. 
پس از اینکه کمیسیون اروپا در آستانه رأی‌گیری در پارلمان انگلیس درباره توافق جدایی از اتحادیه اروپا، موافقت کرد در توافق بریگزیت تغییراتی صورت دهد، بازارهای سهام آسیا صعود کردند. از سوی دیگر انتشار آمار اقتصادی جدید در آمریکا و رشد ارزش پوند، عقب نشینی دلار در برابر سایر ارزهای بزرگ را به دنبال داشت و ارز آمریکا ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد.آمار نشان داد خرده فروشی آمریکا در ژانویه ۰.۲ درصد رشد کرد و اقتصاددانان را که انتظار داشتند تغییری در آمار روی ندهد، غافلگیر کرد با این حال این رقم اندک بود.
جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد این بانک مرکزی هیچ عجله‌ای برای تغییر سطح نرخ‌های بهره ندارد و تأثیر کندی اقتصاد جهانی روی اقتصاد داخلی را رصد می‌کند. نگرانی‌های فزاینده نسبت به رشد اقتصادی جهانی، از قیمت طلا پشتیبانی کرده است.
وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد طلا ممکن است مقاومت در سطح ۱۳۰۱ دلار را امتحان کند و اگر این قیمت شکسته شود می‌تواند تا محدوده ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۳ دلار صعود کند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۱۵۳۹.۶۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۵ درصد رشد کرد و به ۱۵.۳۹ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری حدود ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۸۱۹.۸۸ رسید.

 پوند دلار را عقب راند

پس از موافقت اتحادیه اروپا برای اعمال تغییراتی در برنامه برگزیت، ارزش پوند صعود محسوسی را تجربه کرد.
به گزارش رویترز، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در دیدار با ترزا می، نخست وزیر انگلیس از موافقت اتحادیه اروپا با اعمال تغییراتی در برنامه نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خبر داد اما در عین حال به نمایندگان مجلس این کشور هشدار داد که این آخرین انعطاف است و شانس سومی وجود نخواهد داشت. مجلس انگلیس تاکنون دو مرتبه به برنامه‌های توافق شده دولت و اتحادیه اروپا رأی منفی داده است.
در معاملات بازارهای ارزی جهان، پوند به امید اینکه تغییرات جدید برای متقاعد کردن نمایندگان مجلس کافی هستند روند صعودی را در پیش گرفت به گونه‌ای که هر پوند با ۰.۵ درصد افزایش به ۱.۳۲۱۵ دلار رسید تا بازدهی خود در ۲ روز گذشته را به ۱.۵ درصد برساند.
در بازار اوراق قرضه، بازدهی اوراق ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا به ۲.۶۶۴۵ درصد افزایش یافت و اوراق ۲ ساله نیز با ثبت بازدهی ۲.۴۷۷ درصد به کار خود خاتمه داد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۲ درصد کاهش به ۹۷.۰۳۶ واحد رسید.
گرگ مک کانا، استراتژیست مؤسسه "مک کانا مکرو" گفت: کاهش احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافقی مشخص، مقداری حس مثبت به بازار تزریق کرد و اندکی از نگرانی سرمایه گذاران نسبت به یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصاد جهانی کاست.
در برابر سایر ارزهای مهم جهانی، هر پوند به ازای ۱.۱۷۴۰ یورو، ۹۱.۹۸۷۹ روپیه هند، ۱.۸۶۹۵ دلار استرالیا، ۱.۷۷۱۰ دلار کانادا، ۱.۷۹۱۷ دلار سنگاپور، ۱.۳۳۵۸ فرانک سوئیس، ۵.۳۹۴۷ رینگت مالزی، ۱۴۷.۱۴۱۲ ین ژاپن و ۸.۸۷۱۳ یوان چین مبادله شد.

قیمت ارز را تک نرخی کنید

از سوي ديگر، در رابطه به اثر نرخ ارز 4200 توماني بر كالاهاي اساسي و هدر رفت بخشي از آن كه توسط دلال ها از بازار خارج مي شود،  رییس اتاق بازرگانی تاکید کرد: بخش خصوصی خواستار تک نرخی شدن ارز و تخصیص یارانه مستقیم کالاهای اساسى به مردم است.
مسعود خوانسارى اظهار کرد: ارز چند نرخی دولتی، نیما، سنا و آزاد باعث ایجاد فساد و رانت می شود و بار دیگر از دولت و بانک مرکزی می خواهیم ارز را تک نرخی کنند. گزارش ها نشان می دهد با وجود تخصیص ارز ٤٢٠٠ تومانی به کالاهای اساسی اما شاهد تورم ٣٥ درصدی در این کالاها بوده ایم.
وى همچنین با گلایه از روند تخصیص ارز دولتى تصریح کرد: امیدوار هستیم ١٤ میلیارد دلار تخصیص یافته به کالاهای اساسی به شکل یارانه مستقیم به مردم داده شود.
وی همچنین خواستار واقعی سازی نرخ حامل های انرژی برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه گفت: شبهاتی درباره ادغام ٥ بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه وجود دارد مبنی بر اینکه این بانک ها زیان ده بوده اند. از بانک مرکزی می خواهیم به طور شفاف اعلام کند که آیا این بانک ها زیان ده بوده اند یا نه؟ آیا قرار است از پول مردم ضرر و زیان آنها جبران شود؟
خوانساری در ادامه به موضوع پرداخت ٣٠ هزار میلیارد تومان از سوی دولت به خودروسازان برای تولید خودروی ارزان اشاره و اظهار کرد: به عنوان بخش خصوصی می خواهیم بدانیم از چه محلی این مبلغ قرار است پرداخت شود؟