:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

برجام، انتخاب درستی برای سامان دادن مشکلات بود

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه برجام انتخاب درستی برای سامان دادن مشکلات، بدون به خطر انداختن منافع ملی بود، اظهار کرد: در دو سال اول، ما رشد اقتصادی و ارتباطات بین‌المللی خوبی داشتیم و آمریکایی‌ها هم از این بابت نگران بودند.
کد خبر: ۱۳۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
اقتصادگردان- مرتضی بانک در آئین افتتاحیه اولین هتل پنج ستاره منطقه آزاد ارس اظهار کرد: دولت، برجام را با تمام توان به اجرا رساند و آمریکا یک جانبه از آن خارج شد که این نیز نشان دهنده تأمین نشدن منافع آمریکا و شکست آن‌ها است.

وی افزود: برای تثبیت امنیت و توسعه اقتصادی، باید بتوانیم رقابت در اقتصاد خودمان را جایگزین قوانین و مقررات از پیش اعلام شده کنیم؛ چرا که رقابت مهم‌ترین اصل برای حضور در بازارهای جهانی است.

او ادامه داد: در شرایط و جایگاه کنونی، به نکات مثبتی که اتفاق می‌افتد و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران توجه کنیم. آمریکا با تمام توان در مقابله با اقتصاد کشورمان ایستاده است.

مشاور رئیس جمهوری گفت: برخی کشورهای اروپایی به هیچ وجه نمی‌توانند بدون هماهنگی با آمریکا و ترامپ در حوزه اقتصادی اقدام کنند و به دلیل اعمال تحریم از سوی آمریکا علیه ایران، اسیر آن‌ها شده‌اند و این جریان این کشورها را محدود کرده است.

وی افزود: آمریکا با افزایش تعداد اعضای اتاق فکر اقتصادی‌اش، هر فعالی از هر کشوری را یافته و به او برای قطع همکاری با ایران هشدار می‌دهد، این که ما خودمان را برای مبارزه با شرایط ناتوان بدانیم، نگران کننده‌تر است.

بانک با بیان این که جایگاه ایران در مذاکرات و مسائل بین‌المللی مسئله اصلی ترامپ است، گفت: امروز هم ترس دشمنان از قدرتمندتر شدن ایران است، قدرت نیروی انسانی، نظامی و ژئوپلوتیک ما کشورهای خارجی را نگران کرده است، اما ما با هیچ کشوری سر دشمنی نداریم.

وی در ادامه بیان کرد: با تمامی سختی‌ها و مشکلات باید مشکلاتمان را یک به یک رفع کنیم و مجلس، قوه قضائیه و ارگان‌های سهیم در بحث‌های اقتصادی نیز باید مسایل را خوب اجرا کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به افزایش صادرات نسبت به سال قبل، این امر را فرصتی برای حرکت با تکیه بر شعار تقویت اقتصاد و تولید صادرات محور دانست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تلاش برای حل مشکلات واردات کالا در مناطق آزاد گفت: با تمام توان تلاش کردیم تا تأثیر شرایط سخت حاکم بر کشور را در مناطق آزاد به حداقل برسانیم و در حوزه واردات کالا و مواد اولیه نیز توانستیم ثبت سفارش را از مناطق آزاد برداریم، به دلیل بخشی از فشار فضای تبلیغاتی پوشاک داخلی، نتوانستیم واردات البسه را حل کنیم، تصمیم‌گیری‌هایمان در آینده به نفع مناطق آزاد خواهد بود.

او در پایان با بیان اینکه برای احداث فرودگاه در منطقه آزاد ارس شورای عالی سازمان فضایی باید مجوز دهد، خاطرنشان کرد: هر چه امکانات حمل و نقل در مناطق آزاد، توسعه پیدا کند، بهتر خواهد بود و این منطقه یکی از بهترین مناطق لجستیک در بین مناطق آزاد کشور است.