:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰

بررسی احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید

جلسه مشترک سه معاون حوزه مسکن و شهرسازی وزیر با محوریت معاونت مسکن و ساختمان در ارتباط با بررسی احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
اقتصادگردان- عصر روز گذشته ۲۰ اسفندماه جلسه مشترکی بین معاونان مسکن و ساختمان، معماری و شهرسازی و شهرهای جدید با محوریت معاونت مسکن و ساختمان در خصوص بررسی احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط شهرهای جدید طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در جلسه فوق، حبیب‌اله طاهرخانی مزیت‌های برنامه تولید مسکن در شهرهای جدید را تشریح کرد و گفت: توجه به اهداف آمایشی کشور، توجه به ابعاد زیرساخت‌ها و آماده‌سازی زمین قبل از شروع عملیات اجرای ساخت واحدها، برنامه‌ریزی برای دهک‌های مختلف جمعیتی با تمرکز بر قشر متوسط اجتماعی و با هدف تنوع بخشی به ساختار جمیعتی و اجتماعی بخشی از اهداف هستند.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، پرهیز از تصدی‌گری و ورود مستقیم بخش دولتی در امر ساخت، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تأمین مالی پروژه‌ها از طریق شراکت با بخش خصوصی، تاکید بر رویکرد محله محوری به منظور تامین همزمان خدمات و تسهیلات رفاهی ساکنان با تناسب ساخت واحدهای مسکونی، استفاده از تکنولوری‌های نو، صنعتی‌سازی، انبوه‌سازی و صرفه‌جویی منابع آب در ایجاد محلات بخش دیگری از مزیت‌های برنامه تولید مسکن در شهرهای جدید است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر مزیت‌های برنامه تولید مسکن در شهرهای جدید را توجه به کیفیت کالبدی مناسب و عدم یکسان‌سازی کالبد واحدهای مسکونی، امکان پیش فروش واحدهای ساختمانی در مرحله پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدبه منظور تامین مالی پروژه، بهره‌مندی از تسهیلات بانک مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد و قابلیت کاهش تا ۱۵ درصد از جمله کاهش یک درصدی در صورت انبوه سازی، یک درصدی در صورت صنعتی‌سازی و یک درصدی در صورت ترویج الگوی ساختمان سبز برشمرد.

در برنامه‌ای که طاهرخانی تشریح کرد ساخت ۴۴۵۰۰و احد در استان تهران، ۱۸۰۰۰ هزار در استان البرز، ۳۷۵۰۰ واحد در اصفهان، ۲۸۰۰۰ واحد در خراسان جنوبی، ۲۵۰۰۰ واحد در فارس، ۱۶۰۰۰ واحد در آذربایجان شرقی، ۶۵۰۰ واحد در بوشهر، ۱۲۰۰۰ واحد در مرکزی، ۱۰۰۰ واحد در هرمزگان، ۳۰۰۰ واحد در خوزستان، ۵۵۰۰ واحد در سیستان و بلوچستان و ۳۰۰۰ واحد در سمنان برنامه‌ریزی شده است.

در این جلسه مازیار حسینی، معاون امور مسکن و ساختمان، فرزانه صادق‌مالواجرد معاون معماری و شهرسازی و حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن، منصور نویریان مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان، نیکخواه مدیرکل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین کارشناسانی از حوزه‌های مرتبط، حضور به‌هم رساندند.