:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بازار کشش دلار بالای ۱۰ هزارتومان را ندارد

قيمت ارز در سنا، بازار و صرافي هاي بانكي يكشنبه 19 اسفند 97؛ كاهش نرخ ارز و ثبات قيمت طلا و سكه

عصر روز يكشنبه قيمت نقدي بازار آزاد كاهش يافت و نرخ يورو به 14870 تومان و دلار 13160 و درهم 3580 تومان معامله شد. نرخ مظنه مثقال 17 عيار به 1 ميليون و 806 هزار تومان، هرگرم 18 عيار 417 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 530 هزار تومان، سكه گرمي 860 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 610 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 470 هزار تومان داد و ستد شد
کد خبر: ۱۳۲۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
اقتصاد گردان -  روز يك شنبه 19 اسفند 97 نرخ ارز، به روند کاهشی خود ادامه داد و قیمت دلار و یورو هر کدام ۱۰۰ تومان کاهش یافت و در صرافی‌های مجاز بانکی به ترتیب دلار ۱۳ هزار و ۱5۰ و يورو ۱۵ هزار و ۱5۰ تومان فروخته ‌شد. قيمت لحظه اي دلار  در سامانه سنا نيز 13 هزار و 50 تومان و يورو 15 هزار و 50 تومان اعلام شد. 

براساس قيمت ميانگين ارز سنا در روز شنبه 18 اسفند 97 براي دلار آمريكا 13 هزار و 208 تومان ، يورو 15 هزار و 45 تومان و پوند 17 هزار 52 تومان، ليرتركيه 2542، درهم 3618، يوآن 1980 تومان  اعلام شد. 
از سوي ديگر، با اين كه روز يك شنبه  بازارساز، قیمت دلار و یورو را نسبت به روز شنبه ثابت نگه‌داشت تا نشان دهد که نیم‌نگاهی به تعطیلی روز یکشنبهء بازارهای جهانی هم دارد. اما به دليل شايعه كاهش نرخ ارز در روزهاي آينده، ميزان تقاضا و خريد كاهش يافته و در نتيجه عصر روز يكشنبه قيمت نقدي بازار آزاد كاهش يافت و نرخ يورو به 14870 تومان و دلار 13160 و درهم 3580 تومان معامله شد. 
براين اساس با كاهش نرخ ارز و  افزايش نرخ اونس جهاني به 1300 دلار، نرخ مظنه مثقال 17 عيار به 1 ميليون و 806 هزار تومان، هرگرم 18 عيار 417 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 530 هزار تومان، سكه گرمي 860 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 610 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 470 هزار  تومان داد و ستد شد. 
همچنين در شعب ارزی بانک‌ها روز 19 اسفند هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۷۷۱ تومان می‌خرند که نسبت به روز شنبه که ۱۲ هزار و ۸۱۹ تومان بود، حدود ۵۰ تومان کاهش قیمت دارد.
قیمت خرید یورو نیز ۱۴ هزار و ۳۵۴ تومان است که نسبت به روز شنبه با کاهش حدود ۵۰ تومانی همراه است.
همچنین روز يك شنبه  قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۶۲۸ تومان اعلام شده است. به این ترتیب، قیمت خرید ارز در بانک‌ها در دو روز اخیر روند کاهشی داشته است.

قیمت ارز مسافرتی

شعب ارزی بانک‌های عامل ارز مسافرتی نیز در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها ارز مسافرتی می‌فروشند که قیمت این ارز امروز بدون احتساب کارمزد ۱۵ هزار و ۷۵ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و عامل به حدود ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد.

قیمت ارز در صرافی‌ها

همچنین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی امروز قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده‌اند.
این صرافی‌ها روز هر یورو را ۱۵ هزار تومان می‌خرند و ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان می‌فروشند. قیمت دلار و یورو در صرافی‌ها نیز نسبت به روز شنبه  با کاهش ۱۰۰ تومانی همراه است.
در جریان معاملات بازار آزاد  صبح روز یکشنبه ۱۹ اسفندماه، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان، نیم سکه ۲میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و سکه گرمی ۸۶۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۹۸ دلار و ۸۰ سنت و طلای ۱۸ عیار ۴۱۶ هزار و ۴۵۳ تومان است.

بازار کشش دلار بالای ۱۰ هزارتومان را ندارد

همچنين رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این که بازار، دلار بالای ۱۰ هزار تومان را پس زد چرا که کشش ارز به این قیمت را ندارد گفت: گرانی ارز فقط باعث رشد ۳ درصدی صادرات کشور شده است.
محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: محدودیت هایی در بخش صادرات داریم که باعث شده برخی از صادرکنندگان ما نتوانند به تعهدات خود در قبال مشتریان خارجی عمل کنند و یا بازارهای صادراتی آنها از بین رفته است.
وی افزود: اعمال محدویت های یک باره مشکلات زیادی در کنار محدودیت های تحریم برای صادر کنندگان داخلی ایجاد کرده است؛ از طرفی هزینه های حمل و نقل به ویژه در بخش صادرات به کشور های اروپایی افزایش یافته است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: سیاست های دولت و تحریم های آمریکا منجر به افزایش هزینه های صادرات شده است که این امر خودش را بیشتر در بخش حمل و نقل نشان می دهد.
وی با بیان اینکه هزینه های حمل و نقل دو برابر شده است، تصریح کرد: در بخش حمل و نقل زمینی میزان افزایش هزینه ها بیشتر بوده است به طوری که در برخی از مناطق این هزینه تا سه برابر افزایش یافته و قیمت تمام شده کالای صادراتی را افزایش داده است.
لاهوتی گفت: در این شرایط برای رونق کمک به صادرات سازمان توسعه تجارت ایران خودش را مکلف کند تا بخشی از هزینه های آنها را با اعطای مشوق های صادراتی پرداخت کند در کشوری مانند ترکیه نیز دولت کمک هزینه هایی به صادر کنندگان پرداخت می کند تا محصول صادراتی آنها رقابتی باشد اما سازمان توسعه تجارت ایران تنها توانسته است 2 درصد از مبلغ 20 میلیارد تومان برای پرداخت مجوز های صادراتی را جذب کند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه صحبت های خود با بیان این که واردات کالا در سال 97 مدیریت شد گفت: با توجه به شرایط خاص کشور واردات کالاهای مصرفی که در داخل کشور تولید می شود در سال جاری ممنوع شد و وضعیت تراز تجاری کشور در سال جاری مثبت شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز انتظار داشتیم که میزان صادرات افزایش یابد اما به دلیل محدودیت های ایجاد شده رشد صادرات ایران به اندازه ای که در نظر گرفته شده بود، نرسید و حدود 3 درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است.
لاهوتی گفت: تعیین زمان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات باعث  شده است که این نگرانی برای تجار وجود داشته باشد که نتوانند به تعهدات خود برای بازگشت ارز حاصل از صادرات در زمان تعیین شده عمل کنند و برخی از آنها ریسک را قبول نکنند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه حدود 80 درصد صادرات کشور محصولات خام و نیمه ساخته بوده است گفت: حدود 20 درصد محصولات صادراتی ایرانی محصولاتی  ساخته شده و با ارزش افزوده بالا است که لازم است دولت بر اساس مشوق هایی که به صادر کنندگان کالاهای با ارزش افزوده بالا پرداخت می کند از صادرات این محصولات حمایت کند.
وی با بیان اینکه نرخ‌های فعلی دلار در کشورمان واقعی نیست، اظهار داشت بازار دلار بالای 10هزار تومان را پس زد و بازار کشش ارز به این قیمت را ندارد.