:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

اقتصاد مقاومتی در چشم انداز شهر آفتاب

چهارصد هکتار فضای نمایشگاهی مجهز، شهری را، در پای پایتخت نشانده، که آفتابش، فردایی روشن را بر آن بتاباند. امیدی که در پی پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در آن رخ می‌نمایاند و نگاه تشویق‌گر به تولیدکننده و صادرکننده کالای ایرانی و تبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.
کد خبر: ۱۳۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵

اقتصاد گردان - شرایط خاص تحریم موجب شده است شبکه توزیع و عرضه در داخل نیز، اکنون نیاز بیشتری به این شهر پربرکت آفتابی و بازتعریف فرآیندهای خود در جهت پشتیبانی از زنجیره‌های واحدهای تولیدی داخلی و حمایت از مصرف‌کننده ایرانی داشته باشند.
اهمیت عرضه صحیح و مصرف تولیدات داخلی به حدیست که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) تاکید و فرموده‌اند: «مصلحت کشور، مصرف تولید داخلی است، کمک به کارگر ایرانی است. بعضی‌ها هستند حتّی حاضرند به نفع کارگر هم شعار بدهند، رگ گردن را هم درشت کنند و شعار بدهند، امّا در عمل به کارگر ایرانی لگد بزنند. لگد زدن به کارگر ایرانی این است که انسان جنس مصنوع این کارگر را مورد استفاده قرار ندهد و برود مشابه این را از خارج بگیرد؛ گاهی هم به قیمتهای گران‌تر!»
این تاکید معظم له در حالی است که سابقه شصت ساله صنعت نمایشگاهی در ایران، این صنعت را به خوبی به مصرف‌کننده ایرانی و فعالان اقتصادی منطقه‌ای و جهانی شناسانده و هنوز به درستی بازارهای منطقه‌ای و جهانی از عراق و قطر تا آسیای میانه و از هند تا چین و روسیه در رصد کالای با کیفیت ایرانی فتح نشده باقی است.
فتحی که نیاز به یک پایگاه بزرگ پشتیبانی دارای ظرفیت مقتضی، در کنار پایتخت دارد، در شهر آفتاب، همه ظرفیت‌های مطلوب پیش‌بینی‌شده و کوشش شده است همه استانداردهای لازم جهت ایجاد یک فضای نمایشگاهی و اقامتی و تجاری مطلوب در تراز وسعت خاک کشور ، فراهم شود.
پیش‌بینی‌های در حال تحقق شهر آفتاب، هر یک برای هر ساختار عظیم عرضه و بازرگانی یک مزیت بی‌نظیر به شمار می‌روند .
مراکز تجارت بین‌الملل دارای دفاتر بازرگانی، نمایندگی شرکت‌ها، فضای اداری و پارکینگ‌ها در مساحتی بیش از یکصد و پنجاه هزار مترمربع، سالن‌های مسقف نمایشگاهی در عرصه‌ای بیش از یکصد هزار متر مربع، حذف بار ترافیکی نمایشگاهی با ایجاد فضای عظیمی برای پارک خودروها در محوطه با گنجایش بیش از یازده هزار خودرو و پارکینگ‌های طبقاتی با ظرفیت پذیرش قریب هشت هزار اتومبیل، قریب شانزده هزار متر مربع بناهای هشتگانه جانبی با ظرفیت‌های گسترده خدماتی و رفاهی و آشپزخانه‌ها و سرویس‌های کاملا" مجهز و پیشرفته، استیت یکصد و شصت هزار متری با امکانات استراحت و پذیرائی در هتل‌های لوکس، سالن همایش سی و دو هزار متری و مسجد دوازده هزار متری، دستگاه‌های متعدد خودپرداز، شبکه حمل و نقل داخلی ، ایستگاه مجهز ، اختصاصی و وسیع مترو و فضای سبز چهل هکتاری تنها بخشی از این استانداردهای بی‌نظیر نمایشگاهی و پذیرائی از فعالان اقتصادی و آحاد مردم، در شهر آفتاب است.

پیش‌بینی‌های در حال تحققی که باید پیشتر و قبل از افتتاح محقق می‌شد، در حالیکه شهرآفتاب هنوز به بار ننشسته بود و قدم در فاز دوم خود می‌گذاشت، به یکباره در دوره تصدی شورای شهر و شهردار سابق، با برگزاری نمایشگاه کتاب قد برافراشت و به راه افتاد، تولدی زودرس، که دشواری‌های فراوان پیش پای این مرکز بزرگ تجارت جهانی کشور نهاد، مرکزی که در سایه مرقد مطهر حضرت امام (ره) با دسترسی به فرودگاه بین‌المللی اصلی پایتخت، اتوبان‌ها و شاهراه‌های مهم و ظرفیت فراوان اقامتی، نمایشگاهی و بارگیری می‌توانست یکباره بعنوان قلب اقتصادی کشور بتپد و با آن افتتاح پیش‌رس، با دشواری‌های متعدد روبرو شده بود.
اکنون اما محمد رئوف قادری، مدیریت عامل این مجموعه نمایشگاهی عظیم می‌کوشد آنها را یک به یک در شرایط دشوار اقتصادی فعلی محقق سازد، او که یکی از مسائل پر دغدغه محصولات ایرانی را برندیگ دانسته و بازارسازی و تقویت برندینگ در بازار هدف را مورد توجه قرار داده است و می کوشد ظرفیت عظیم شهرآفتاب را در حمایت از کالای ایرانی به میدان آورد و شهر آفتاب را به یک منطقه آزاد تجاری و اقتصادی با تمام استانداردهای لازم تبدیل کند
تکمیل سالن ها، ساختمان‌ها، ظرفیت‌های اقامتی و تفریحی، پارکینگ‌ها و ایستگاه‌ها و شبکه حمل و نقل، برگزاری منظم اکپزوها و نمایشگاه‌های بین‌المللی مبتنی بر تقویم هدفمند نمایشگاهی، توجه به بازارهای همسایگانی چون عراق و اقلیم کردستان، تکمیل فرآیندهای عضویت در اتحادیه نمایشگاههای بین‌المللی UFI، اخذ کلیه مصوبات لازم از دولت و شورای شهر تهران و سایر مراجع لازم و تعامل با همه دستگاهها، توجه به جذب ظرفیت‌های تولیدکنندگان و برگزارکنندگان خرد و کلان داخلی، میدان دادن به همه افراد و فعالان توانا در عرصه مسائل اقتصادی، و ده‌ها تصمیم کوچک و بزرگ و تلاش و همت چند ساله صورت گرفته تا حمایت از کالای ایرانی و صادرکننده و بازرگان و تولید کننده ایرانی بر پیشانی فعالیتهای شهر آفتاب قرار دهد.

ظرفیت‌های ضروری جهت مقاومت اقتصادی را نه برای کلانشهر بزرگ کشور، که برای تهران بعنوان پایتخت بزرگ تجاری منطقه فراهم آورد و بار ترافیکی این کلانشهر جهت فعالیت تجاری را از دوش آن بردارد، تا آفتاب در آسمانی پاک و روشن بر آن بتابد، تا شهر آفتاب، بر همت ایرانی پرتو افکند.
او استراتژی‌های سه گانه خود را بر انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب شهر تهران به شهرآفتاب، تبدیل شهرآفتاب به شهر نمایشگاهی و مرکز همایش‌های بین‌المللی و ایجاد منطقه آزاد تجاری و یا ویژه اقتصادی در شهرآفتاب (جنوب تهران) ، قرار داده که مورد تأکید شورای شهر و شهردار تهران، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و امعان‌نظر رئیس جمهوری قرار گرفته است و در این مسیر نیازمند حمایت همه جانبه نهادهای حکومتی و عمومی کشور است تا در کنار توسعه متوازن پایتخت شاهد کاهش بار ترافیکی شهر، کاهش آلودگی های زیست محیطی، افزایش آرامش و آسایش شهروندان و کاهش فاصله طبقاتی شمال و جنوب تهران مد نظر مقام معظم رهبری باشیم، و اکنون کمک همه بخش‌ها به شهر آفتاب، در نیل به این اهداف، یک وظیفه ملی است.


کارشناس مسائل اقتصادی
امیر محبوب*