:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رشد 400 توماني نرخ دلار در سامانه سنا و افزايش650 توماني آن در صرافي ها

رشد تقاضاي ارز در بازار شب عيد و افزايش واردات، افزايش قيمت ارز و طلا و سكه، ربع سكه 1 ميليون و 650 هزار

ا نزديك شدن به پايان سال، تسريع در ترخيص كالاها از گمركات كشور، و توجه تجار به رشد واردات و تامين نقدينگي و فروش كالاهاي بيشتر، تقاضا براي ارز نيز افزايش يافته و مهمترين دليل اين رشد قيمت را مي توان رشد تقاضا ارزيابي كرد. اما برخي صاحب نظران نيز معتقدند كه در روزهاي اخير اظهار نظرهايي در مورد تاخير در بررسي لوايح fatf، موضع كشورهاي اروپايي، صادرات نفت و... مطرح شده كه اين نكات نيز مي تواند بر بازار اثرگذار باشد. همچنين روز چهارشنبه هيات فني اروپايي در رابطه با كانال مالي ايران و اروپا وارد ايران شده اند و در حال مذاكره و گفت وگو با مسوولان ايران هستند و اين نكته نيز مي تواند عامل اثرگذاري بر تحولات روزهاي آينده بازار ارز و طلا باشد
کد خبر: ۱۳۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
اقتصاد گردان - روز چهارشنبه ۱۵اسفند نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا افزايش يافت و  به 13 هزار و 150 تومان و يورو به 15 هزار و 100 تومان رسيد. همچنين نرخ ميانگين موزن دلار روز سه شنبه 14 اسفند 97 در سامانه سنا 12 هزار 749 تومان، يورو 14 هزار و 751 تومان، درهم 3562، يوآن 2060، لير تركيه 2539 و پوند 16 هزار و 802 تومان اعلام شده كه نشان مي دهد روز چهارشنبه حدود 400 تومان به نرخ دلار اضافه شده است. 


روز چهارشنبه ۱۵ اسفندماه، پس از چند روز کاهش قیمت ارز در بانک‌ها و صرافی‌ها، بار دیگر بازار ارز روند صعودی به خود گرفت و دلار در صرافی‌ها به 13250 و يورو به 15200 تومان رسيد كه نسبت به روز سه شنبه دلار معادل 650 تومان و يورو 450 تومان افزایش قیمت داشت.
در بازار طلا نيز با اعلام هر اونس 1287 دلار و دلار نقدي آمریکا 13200 تومان، یورو 15160 ودرهم امارات 3630 تومان، نرخ طلا و سكه نيز افزايش داشت و مظنه مثقال طلاي 17 عيار 1 ميليون و 810 هزار تومان،‌  هرگرم 18 عيار 418 هزار، سكه طرح جديد 4 ميليون و515 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 530 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 650 هزار، سكه گرمي 850 هزار تومان معامله شد. 
برخي كارشناسان در توضيح اين تحولات، مي گويند كه با نزديك شدن به پايان سال، تسريع در ترخيص كالاها از گمركات كشور، و توجه تجار به رشد واردات و تامين نقدينگي و فروش كالاهاي بيشتر، تقاضا براي ارز نيز افزايش يافته و مهمترين دليل اين رشد قيمت را مي توان رشد تقاضا ارزيابي كرد. اما برخي صاحب نظران نيز معتقدند كه در روزهاي اخير اظهار نظرهايي در مورد تاخير در بررسي لوايح fatf، موضع كشورهاي اروپايي، صادرات نفت و... مطرح شده كه اين نكات نيز مي تواند بر بازار اثرگذار باشد. همچنين روز چهارشنبه هيات فني اروپايي در رابطه با كانال مالي ايران و اروپا وارد ايران شده اند و در حال مذاكره و گفت وگو با مسوولان ايران هستند و اين نكته نيز مي تواند عامل اثرگذاري بر تحولات روزهاي آينده بازار ارز و طلا باشد. 
بانک مرکزی از نیمه نخست امسال به بانک‌ها مجوز خرید ارز از مردم را داد که این نرخ هر روز از سوی این بانک به بانک‌ها به صورت آنلاین اعلام می‌شود، البته در ابتدا نرخ اعلام شده در بانک‌ها بسیار پایین‌تر از بازار آزاد بود و به تدریج این تفاوت کم و نرخ خرید ارز در بانک‌ها به نرخ بازار آزاد نزدیک شد. در همین راستا، شعب ارزی بانک‌ها هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۸۶۸ تومان می‌خريدند که نسبت به روز سه شنبه که ۱۲ هزار و ۲۳۶ تومان بوده بیش از ۶۰۰ تومان افزایش دارد. قیمت خرید یورو نیز ۱۴ هزار و ۵۳۶ تومان بود که نسبت به روز  سه شنبه با افزایش حدود ۷۰۰ تومانی همراه است. همچنین روز چهارشنبه قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است.

قیمت ارز مسافرتی

شعب ارزی بانک‌های عامل ارز مسافرتی نیز در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها ارز مسافرتی می‌فروشند که قیمت این ارز امروز بدون احتساب کارمزد ۱۵ هزار و ۲۶۷ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و عامل به حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد.

قیمت ارز در صرافی‌ها

همچنین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی روز چهارشنبه قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان خریده و ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشند. قیمت دلار در صرافی‌ها نیز نسبت به روز سه شنبه با افزایش ۸۵۰ تومانی و یورو با افزایش ۴۵۰ تومانی همراه بوده است.
همچنین در بازار طلا و سکه نیز نرخ برخی مسکوکات طلا افزایش یافت و بهای هر اونس در بازارهای جهانی اندکی تقویت شد و به یکهزار و 286 دلار و 73 سنت رسید، بنابراین بهای  مظنه هر مثقال طلاي 17 عيار یک میلیون و 811 هزار تومان و هر گرم طلای خام 18 عیار 418 هزار تومان تعیین شد.
رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف گفت: نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۲۷ هزار تومان افزایش به ۴۲۷ هزار تومان صعود کرده است. البته کاهش تقاضا در بازار باعث کاهش حباب سکه به ۴۰۰ هزار تومان شده است.
محمد کشتی‌آرای در مورد آخرین وضعیت بازار گفت:  در حالی که قیمت جهانی طلا روند باثباتی را طی می‌کند قیمت‌ها در داخل به دلیل افزایش نرخ ارز روند افزایشی داشته‌اند. بطوریکه نرخ هر قطعه سکه تمام با طرح جدید  با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به ۴ میلیون و۶۰۰ هزار تومان رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۲۷ هزار تومان افزایش به ۴۲۷ هزار تومان صعود کرده است. البته کاهش تقاضا در بازار باعث کاهش حباب سکه به ۴۰۰ هزار تومان شده است.
کشتی‌آرای یادآور شد: البته این نوسانات در آخر سال طبیعی است چون این روزها به طور سنتی سرعت معاملات افزایش می‌یابد و با توجه به افزایش سفرهای نوروزی و در نتیجه تقاضا برای ارز، قیمت طلا و سکه نیز با نوسان همراه می‌شود.
وی در مورد آخرین نرخ انواع سکه گفت: در حال حاضر نرخ هر قطعه سکه تمام با طرح جدید ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، سکه‌های گرمی ۸۵۰ هزار تومان است.

منابع ریالی و ارزی مورد نیاز کالاهای اساسی تامین شد

رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار از تامین منابع ریالی و ارزی مورد نیاز کالاهای اساسی و ضروری مردم خبر داد و اعلام کرد: بانک مرکزی آماده تامین نیازها از طریق بانک‌ها است.
عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: جلسه امروز ستاد تنظیم بازار همچون جلسات قبل، محور نشست دغدغه دولت در زمینه تامین و توزیع کالاهای اساسی پایان سال مردم بود که در همین راستا معاون اول رییس جمهور به بخش‌های مختلف تاکیداتی داشتند.
رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: منابع ریالی و ارزی مورد نیاز کالاهای اساسی و ضروری مردم تامین شده و مشکل اساسی در بخش توزیع کالاها و سوءاستفاده‌هایی است که در این زمینه رخ می‌دهد.
وی با اشاره به اعلام آمادگی بانک مرکزی به منظور تامین نیازهای ارزی و ریالی خاطر نشان کرد: از جمله موضوعات مهم مطرح شده فعالیت بخش‌های متولی تامین کالای مورد نیاز مردم در شب عید است که در همین زمینه بانک مرکزی به منظور تامین نیازهای ارزی و حتی ریالی از طریق بانک‌‎ها اعلام آمادگی کرده است.

جذابیت طلا برای سرمایه‎گذاران کم شد

تقویت دلار و خوش‌بینی در مورد توافق تجاری میان آمریکا و چین از جذابیت طلا در بازارهای جهانی کاسته است. قیمت طلا در معاملات روز  چهارشنبه در نزدیکی کمترین رقم 5 ماه گذشته، در نوسان بود.
هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 1.01 دلار کاهش 1285.73 دلار فروخته شد. روز چهارشنبه طلا به 1282.50 دلار رسید که کمترین میزان از 25 ژانویه به شمار می‌رود. دلار در برابر 6 ارز مهم در نزدیکی بالاترین رقم 2 هفته گذشته در نوسان است.
جفری هالری، تحلیلگر ارشد بازار گفت: از آغاز سال پول زیادی در طلا سرمایه‌گذاری شده است که در انتظار مشخص شدن وضعیت تعرفه‌های (آمریکا بر کالاهای چینی و بالعکس) است. اکنون ما شاهد اندکی خوش‌بینی در مورد وضعیت تعرفه‌ها هستیم. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت که فکر می‌کند آمریکا و چین در آستانه توافق برای پایان دادن به جنگ تجاری هستند. در عین حال، چین هدف رشد اقتصادی خود را به 6 تا 6.5 درصد کاهش داده است که نگرانی در مورد رشد اقتصادی را شدت داده است.
همچنین سرمایه‌گذاران در انتظار نشست سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی اروپا در مورد اوراق قرضه و آمارهایفرصت‌های شغلی در بخش غیرکشاورزی آمریکا هستند.
قیمت طلا با افزایش ارزش دلار آمریکا، تغییر چندانی نداشت و نزدیک به پایین‌ترین حد خود در پنج هفته اخیر که روز گذشته به آن سقوط کرده بود ایستاد.
دلار در برابر سبدی از شش ارزش بزرگ نزدیک به ۹۶.۸۱۶ واحد که بالاترین حد این شاخص در دو هفته گذشته بود و در معاملات دوشنبه به آن صعود کرده بود، ایستاد.
ارز آمریکا از رشد بازده اوراق خزانه آمریکا، آمار اقتصادی مثبت شامل تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم و فروکش کردن نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی حمایت شده است.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد تصور می‌کند آمریکا و چین در آستانه توافقی برای پایان دادن به جنگ تجاری هستند.
با این حال افت بازارهای سهام آسیا که ناشی از تنزل دورنمای رشد اقتصادی چین بود، در معاملات روز سه‌شنبه از قیمت طلا پشتیبانی کرد.
بر اساس گزارش رویترز، چین روز سه شنبه اعلام کرد رشد اقتصادی ۶ تا ۶.۵ درصدی در سال ۲۰۱۹ را هدف گذاری کرده که کمتر از رشد ۶.۶ درصدی در سال گذشته است.
وینگ فانگ که یک معامله‌گر طلا است در یادداشتی تحقیقاتی اعلام کرد با توجه به کندی رشد اقتصاد جهانی و با ملایم شدن سیاست تحکیم پولی بانک‌های مرکزی، ما نسبت به بازار طلا بدبین نیستیم.
وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد هر اونس طلا ممکن است تا مرز ۱۲۷۱ دلار عقب نشینی کند زیرا این فلز حمایتی که در مرز ۱۲۸۹ دلار وجود داشت را شکسته است.
ذخایر "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز دوشنبه ۰.۷۶ درصد نسبت به روز جمعه کاهش یافت. ذخایر طلای این صندوق امسال بیش از ۲ درصد کاهش داشته است.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵۳۱.۸۹ دلار رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۵.۱۵ دلار رسید و هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۷ درصد افزایش، ۸۴۰.۲۷ دلار معامله شد.