:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
وزیران نفت، صنعت، اقتصاد، روساي بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه اعضای کمیته ارزي هستند

نرخ ارز و طلا سه شنبه 14 اسفند 97؛ اعلام آخرین مهلت ثبت نام ارز دانشجویی، تصمیم گيري ارزی درکمیته پنج نفره

راه اندازي بازار متشکل ارزی اوايل 98 / با اعلام نرخ دلار 13250 تومان در بازار نقدي و اونس جهاني به نرخ 1286 دلار، قيمت هر گرم طلاي 18 عيار 417 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 805 هزار تومان، سكه 4 ميليون و 520 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 470 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 600 هزار، سكه گرمي 830 هزار تومان، دادو ستد شد
کد خبر: ۱۳۲۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
اقتصاد گردان - روز سه شنبه 14 اسفند 97 نرخ دلار در سامانه سنا و صرافي هاي مجاز بانكي 12600 تومان  و يورو 14750 تومان اعلام شد. در بازار نقدي و آزاد نيز نرخ دلار 13250، يورو 15100، و درهم 3610 تومان معامله شد. 
سامانه سنا نرخ ميانگين ارزها در روز دوشنبه 13اسفند را نيز براي دلار 12968، يورو 15064، پوند 17124، درهم 3582، يوآن 1982، لير تركيه 2534 تومان اعلام كرد. 
براين اساس، به دنبال اعلام نرخ دلار 13250 تومان در بازار نقدي و اونس جهاني به نرخ 1286 دلار، قيمت هر گرم طلاي 18 عيار 417 هزار تومان،  مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 805 هزار تومان، سكه 4 ميليون و 520 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 470 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 600 هزار، سكه گرمي 830 هزار تومان،  دادو ستد شد. 

ساماندهی بازار ارز موفق بود

در اين رابطه يك عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز موفق عمل کرده است، افزود: دولت باید مداخله‌های موثری در بازارها داشته باشد.
احمد انارکی محمدی با اشاره به وضعیت فعلی بازار ارز و سکه، گفت: متاسفانه تقاضاهای کاذب به رشد نرخ ها در این بازارها دامن زده است. نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نزدیک شدن به ایام پایانی سال جو خرید بیشتر ارز برای مسافرت های خارجی را در بین مردم بیشتر کرده است، تصریح کرد: بازار سکه نیز در روزهای پایانی سال در پی تقاضاهای کاذب با رشد نرخ ها مواجه شده است.
وی با تاکید بر اینکه هنوز هم دلالی در بازار ارز و سکه داغ است، گفت: دولت در ساماندهی بازار موفق بوده و اکنون نیز باید با علم به وضعیت بازار در روزهای پایانی سال بر جو روانی کاذب فائق آمده و بتواند نرخ ها را ساماندهی کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در بحث نرخ طلا دولت به ویژه تیم اقتصادی آن باید دخالت کرده و ساماندهی وضعیت را رقم بزند، افزود: همانطور که بانک مرکزی توفیقات مناسبی در ساماندهی وضعیت ارز در کشور داشته، باید در سایر بازارها نیز ورود کارآمد داشته باشد.
انارکی محمدی با تاکید بر اینکه دولت باید تلاش خود را برای ساماندهی وضعیت بازار ارز و طلا در روزهای پیش رو انجام دهد، گفت: متاسفانه گرانی ارز و سکه بر سایر بخش ها نیز تاثیر دارد، از اینرو اهمیت این موضوع مشخص است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خوشبختانه با توجه به آرامش موجود در دولت باید بتوانیم در جنگ اقتصادی وضعیت را در کنترل خود در بیاوریم تا بهبود شرایط بازارهای موازی را نیز به سمت آرامش هدایت کند.

راه اندازي بازار متشکل ارزی 

همچنين رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:  راه اندازی بازار متشکل ارزی از ابتدای سال ۹۸ کلید می خورد و مبنای تسویه در این بازار نرخ های سامانه سنا خواهد بود. محمدرضا پورابراهیمی اضافه کرد: در ماههای اخیر بانک مرکزی مشوق های خوبی را برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات داشته و موارد را تسهیل کرده است.
وی افزود: اکنون صادرکنندگان دست بازتری در فروش ارز صادراتی خود دارند و حتی می توانند در سقف بیشتری ارز خود را به صورت حواله یا نقدی صرف واردات کنند‌.
این نماینده مجلس یکی از دغدغه های صادرکنندگان را نحوه تسویه ارز حاصل از صادرات دانست و تاکید کرد در پی توافقی که با رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد صورت گرفته است، این دغدغه به زودی با راه اندازی بازار متشکل ارزی رفع و سبب جهش صادراتی می شود.
پورابراهیمی با اعلام اینکه چهارچوب، آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با این بازار ارزی به تصویب رسیده است، ادامه داد: درباره تسویه ارز حاصل از صادرات باید دید مواد اولیه آن با نرخ ترجیحی تامین شده است یا با نرخ بازار آزاد.
وی تاکید کرد باید مراقبت شود در تولید اقلام صادراتی کالا با نرخ ترجیحی، صادرات یارانه ارزی اتفاق نیفتد. اگر این تفکیک را قائل شویم بسیاری از مشکلات حل می شود

تصمیم ارزی درکمیته پنج نفره گرفته می‌شود

در اين رابطه وزیر امور اقتصادی و دارایی نيز گفت: تصمیم درباره ارز و مسائل مربوط به آن در یک کمیته پنج نفره گرفته می شود و بانک مرکزی آن را در قالب بخشنامه اعلام می کند‌. دژپسند از فعالان اقتصادی خواست درباره مسائل ارزی به بانک مرکزی خرده نگیرند زیرا بخشنامه های آن حاصل تصمیم جمعی است.وی از وزیران نفت، صنعت و اقتصاد به همراه رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه به عنوان اعضای این کمیته نام برد. وزیر اقتصاد به بخشنامه اخیر بانک مرکزی برای تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات اشاره کرد و گفت: تصور این بود دستورالعمل به قدری شرایط را تسهیل کند که عرضه ارز صادراتی شدت بگیرد. حتی تصور ما این بود با دستورالعمل اخیر بازار تاثیر خوبی بگیرد و قیمت دلار در بازار به زیر 10000 تومان برسد.
وی یکی از ویژگی های این بخشنامه را توجه ویژه به صادرکنندگان بزرگ دانست تا بتوانند به همان میزانی که ارز به کشور باز می گردانند، از مشوق های قانونی برخوردار شوند.
او با بیان اینکه تا حد امکان از صادرات حمایت می‌کنیم افزود: صادرکنندگان هم باید امکانی را فراهم کنند تا از برکات صادرات 40 میلیارد دلاری غیرنفتی در کشور بهره ببریم بنابراین صادرکنندگان ارز را برگردانند تا جامعه میوه صادرات غیرنفتی را بچشد.
دژپسند ادامه داد: از 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تنها 8 میلیارد دلار ارز وارد کشور شده است که شش و نیم میلیارد دلار آن مربوط به صادرات فولاد و پتروشیمی است .

اعلام آخرین مهلت ثبت نام ارز دانشجویی

همچنين اداره کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان آخرین مهلت برای ثبت و ویرایش درخواست ارز دانشجویی برای نیمسال دوم سال ۱۳۹۷ را اعلام کرد.
به گزارش سازمان امور دانشجویان، آخرین مهلت برای ثبت و ویرایش درخواست ارز در سامانه سجاد برای نیمسال دوم ۱۳۹۷ حداکثر تا تاریخ ۲۰ اسفند ۹۷ است.
لذا تمام متقاضیان می‌بایست تا تاریخ ذکر شده هرگونه درخواست یا ویرایش خود را انجام داده و نسبت به ارسال درخواست خود جهت بررسی اقدام کنند.
ثبت درخواست ارز برای نیمسال اول ۱۳۹۸ منوط به ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی است که متعاقباً از طریق سامانه اداره کل بورس و اعزام دانشجویان اطلاع رسانی خواهد شد.

تقاضای طلا افزایش می‌یابد

مونترال کانادا نيز در ارتباط با تحولات جهاني بازار طلا بانک اعلام کرد: تولید جهانی طلا تا سال ۲۰۲۱ میلادی روند کاهشی خواهد داشت و از طرفی هم تقاضا برای طلای فیزیکی در سال جاری میلادی به دلیل ناملایمات ژئوپولتیکی افزایش خواهد یافت.
تحلیل گران بازارهای سرمایه در بانک مونترال کانادا گفتند: با نگاهی به عرضه جهانی طلا می توان گفت که تولید طلا در سال گذشته میلادی با کاهش قابل توجهی روبرو شد و این برای دومین سال متوالی است که تولید جهانی طلا کاهش پیدا کرده است.
به گفته این تحلیل گران، انتظار می رود این روند تا دو سال آینده تداوم داشته باشد. کارشناسان بانک مونترال گفتند: باتوجه به عملیات های فعلی در زمینه تولید طلا، حجم عرضه جهانی طلا کاهش خواهد یافت؛ ضمن اینکه تولید طلا در چین هم روندی کاهشی دارد.
بر همین اساس، اکتشاف برای توسعه بیشتر و پروژه های طولانی مدت طلا ضروت خواهد داشت. کارشناسان بر این باور هستند، علیرغم افزایش تخصیص بودجه اکتشاف طلا از سوی شرکت های معدنی، مشکل به کمبود ذخایر طلا بر می گردد.
زمانی که به ۵ سال آینده نگاه می شود، پروژه های جدید طلا در مقیاس بزرگ بسیار کم هستند. حتی اگر ذخایر بزرگ طلا هم اکتشاف شود، همچنان موانعی برای توسعه بر سر راه آن وجود دارد. تصویب پروژه های جدید مشکلاتی دارد. برای مثال دو پروژه بزرگ در چند سال اخیر به دلیل توجه بیش از حد دولت ها به مسائل زیست محیطی متوقف شدند و گرفتن مجوزهای محیط زیست و مرتبط با مسائل اجتماعی سخت است.
بر همین اساس، ۱۰ معدن بزرگ طلای جهان در سال ۲۰۰۹ میلادی ۴۱۹.۱ تُن طلا تولید کردند؛ در حالی که ۱۰ معدن بزرگ فعلی طلای جهان فقط ۲۲۶.۸۷ تُن طلا تولید کرده اند. بانک مونترال اعلام کرد چین به عنوان بزرگترین تولید کننده طلای جهان در سال جاری میلادی گزارش سیر نزولی تولید خود را منتشر خواهد کرد.
کاهش تولید طلا فضای اعتماد سرمایه گذاران حوزه معدن را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد و از طرفی هم افزایش بی ثباتی و نوسانات بازار، تقاضا برای طلای فیزیکی را به عنوان یک دارایی امن افزایش خواهد داد.
بر پایه این گزارش، کارشناسان بانک مونترال کانادا گفتند: انتظار می رود در سال جاری میلادی تقاضا برای طلا به ویژه شمش به دلیل بالا گرفتن نگرانی های ژئوپولتیکی افزایش پیدا کند؛ ضمن اینکه کاهش و سیر افزایشی یکنواخت در تقاضای جواهرات هم چشم انداز تقاضای باثبات طلا در سال ۲۰۲۱ میلادی را پشتیبانی کند.