:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
انحراف در تسهیلات اشتغال روستایی 14 درصد کاهش یافت

۷۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید برای تسهیلات اشتغال روستایی

سرپرست دفتر توسعه اشتغال و سیاست‌گذاری بازار کار، از تخصیص ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع جدید برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری خبر داد / معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: انحراف در استفاده از تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با اجرای 4 لایه کنترلی از 20 درصد به 6 درصد کاهش یافته است
کد خبر: ۱۳۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷
اقتصاد گردان - علاءالدین ازوجی، با اشاره به تخصیص منابع جدید برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به مهر اظهار کرد: در راستای اجرای قانون حمایت از اشتغال روستایی و عشایری، از سال گذشته معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات اشتغال و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، خدماتی، کشاورزی و صنعتی اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون و پست بانک چهار موسسه عامل اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری هستند، افزود: طبق قانون، باید منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از موسسات عامل برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی تخصیص یابد که در همین راستا از اواخر سال گذشته تا اوایل امسال طی دو مرحله در مجموع ۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری تخصیص پیدا کرد.

سرپرست دفتر توسعه اشتغال و سیاست‌گذاری بازار کار از تخصیص ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع جدید از محل صندوق توسعه و موسسات عامل برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی خبر داد و گفت: پس از تخصیص منابع جدید، برخی از موسسات عامل اعتبارات را به شعب استانی خود اختصاص دادند و برخی موسسات نیز در حال توزیع منابع خود به استان‌ها هستند.

ازوجی با بیان اینکه از سال گذشته در مجموع با تخصیص منابع جدید، تاکنون ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال روستایی تخصیص اعتبار شده است، افزود: بخش دیگر این منابع باقی مانده است که در سال آینده تخصیص اعتبار خواهد شد.

این مقام مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از پرداخت ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه برای اجرای برنامه‌های اشتغال تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ خبر داد و گفت: در بخشی از آیین نامه تبصره ۱۸ اجرای پنج برنامه کارورزی فارغ‌التحصیلان، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، مشوق‌های بیمه کارفرمایی و طرح‌های خرد اشتغال، یارانه دستمزد و برنامه آموزش توسعه رسته‌های مصوب دیده شده بود که ۶۷۰ میلیارد تومان برای اجرای این برنامه‌ها پیش بینی شده است.

سرپرست دفتر توسعه اشتغال و سیاست‌گذاری بازار کار گفت: مابه‌التفاوت ۱۳۵ میلیارد تا ۶۷۰ میلیارد تومان کل منابع پیش بینی شده برای اجرای پنج برنامه مذکور، قابلیت انتقال به سال آینده را دارند و در سال آینده تخصیص می‌یابد.

انحراف در تسهیلات اشتغال روستایی 14 درصد کاهش یافت

از سوي ديگر، «عیسی منصوری»، به تسنیم اظهار کرد: به منظور اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی مقررشد تا معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار (18هزار میلیارد تومان) از منابع صندوق توسعه ملی توسط بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید در اختیار کارآفرینان قرار بگیرد.

وی افزود: ارزش طرح‌هایی که از سوی بانک‌ها به مرحله انعقاد قرار داده رسیده، تاکنون 7500 میلیارد تومان بوده که از این میزان 6500 میلیارد تومان در قالب اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی به متقاضیان پرداخت شده است.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: پرداخت تسهیلات در قالب مرحله سوم طرح اشتغال پایدار روستایی در ایام پایانی سال هم متوقف نمی‌شود.

منصوری با اشاره به استقبال متقاضیان از دریافت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی خاطرنشان ساخت: 18 هزار میلیارد تومان طرح جدید به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم.

این مسوول با تاکید بر ضرورت حمایت از اشتغالزایی برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و توانمندسازی آنها تصریح کرد: مقرر شده تا 3750 میلیارد تومان از منابع تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در اختیار متقاضیان نهادهای حمایتی برای ایجاد فضای جدید کسب و کار قرار بگیرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اولویت‌بندی تسهیلات اشتغال پایدار روستایی گفت: در توزیع تسهیلات اولویت با طرح‌های نیمه تمام و واحدهای متقاضی برای نوسازی است.

منصوری افزود: این گروه از متقاضیان تسهیلات نباید مستقیم به بانک‌ها مراجعه کنند بلکه باید از طریق سامانه «کارا» ثبت نام کرده و پس از طی مراحل اداری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به سراغ آنها خواهند رفت.

وی تاکید کرد: با توجه به تعیین رسته‌های فعالیت براساس مزیت‌های هر استان و شهرستانی برای دریافت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی بدون شک طرح‌های نیمه تمام و متقاضی نوسازی برای دریافت تسهیلات از این منابع نیز مشمول چنین قواعدی می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه چه اقدام‌هایی برای جلوگیری از اتلاف و انحراف منابع انجام می‌شود، اظهار داشت: توان شماری طرح‌ها، نمونه‌برداری استانی، نمونه‌برداری ملی و کنترل طرح‌ها از طریق سامانه «ناظر» چهار لایه نظارتی است که به منظور جلوگیری از انحراف منابع بانکی انجام می‌شود. بازگرداندن کل تسهیلات، محاسبه ارزش تسهیلات با نرخ روز و دریافت سود 18 درصد به جای 6 درصد از جمله اقداماتی است که در مقابل انحراف تسهیلات اشتغال پایدار روستایی انجام می‌شود. وی افزود: از آنجا که اصلاح شیوه استفاده از تسهیلات بانکی را دنبال می‌کنیم و به همین دلیل از شیوه «پایش» استفاده می‌کنیم نه «کنترل»، بخش عمده‌ای از انحراف تسهیلات بازگشته است.

معاون وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی اظهار داشت: اقدام‌های پایشی سبب شده تا میزان انحراف در تسهیلات اشغال پایدار روستایی از 20 درصد به 6 درصد کاهش پیدا کند؛ البته این رقم در برخی استان‌ها به یک درصد رسیده است.

مجلس شورای اسلامی تابستان پارسال با برداشت یک میلیارد و 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و فراگیر در مناطق روستایی و عشایری موافقت کرد و به دنبال آن، آیین نامه اجرایی آن اواخر آبان ماه به تصویب دولت رسید.

این طرح از اواسط زمستان پارسال وارد مرحله اجرا شد و صندوق توسعه ملی نیمی از منابع مورد نظر را به حساب بانک‌های عامل واریز کرد.

چهار بانک عامل (صندوق کارآفرینی امید، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون و پست بانک) به طرح‌های تایید شده در کارگروه‌های ملی و استانی وام پرداخت می‌کنند.