:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
احتمال توقف تولید نفت 9 هزار حلقه چاه دریایی برای 2021

حلقه‌های چاه دریایی نفت دنیا به مرخصی می‌روند

روند پرنوسان قیمت نفت در سال‌های اخیر، از ابعاد مختلفی به صنعت جهانی نفت صدمه زده است. کاهش افق دید چشم‌انداز قیمت نفت به واسطه افزایش متغیرهای تأثیرگذار، سبب شده است که معادلات تولید تحت تأثیر حوادث قرار گیرد و که قدرت مدیریت تولیدکنندگان را کاهش دهد
کد خبر: ۱۳۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲
اقتصاد گردان -  در سال‌های 2013 و 2014 که قیمت‌ها بالا رفت، تولیدکنندگان نفت به منظور کسب سود بیشتر و عقب نماندن از سایر رقبا، بهره حداکثری از حلقه‌های چاه نفت کشیدند و در سال‌های 2015 و 2016 که قیمت‌ها افت چشمگیری داشت، برخی تولیدکنندگان نتوانستند هزینه تعمیر و نگه‌داری این چاه‌ها را تأمین کنند. روند به تعویق افتادن تعمیرات تأسیسات نفتی، بر حلقه‌چاه‌های دریایی فشار بیشتری وارد کرد و به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان نمی‌توانند باز هم این تعمیرات را به تعویق اندازند. اکنون که بازار نفت در حالت رکود به سر می‌برد، انتظار می‌رود بسیاری از این چاه‌ها مجبور باشند برای چندین سال به مرخصی بروند. تا سال 2021 سالانه 12 میلیارد دلار هزینه اجرای الزامات کاهش تولید این میادین نفتی خواهد بود و در این میان اروپا با دارا بودن بیش از 50 درصد چاه‌های نفت دریایی بیشترین فشار را تحمل خواهد کرد.

در رویارویی با بازار خرسی این روزهای نفت (رکود و روند نزولی در بازار)، چند صد حلقه چاه دریایی نفت و گاز ممکن است تولید خود را برای سال 2021 متوقف کنند. بر همین اساس، الزامات انقباض در تولید در صنایع جهانی نفت و گاز به 11 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال گذشته افزایش یافت و بر اساس گزارش موسسه «ریستاد انرژی» (یک موسسه تحقیقاتی مستقل در حوزه انرژی)، پیش‌بینی می‌شود که هزینه این الزامات بطور متوسط در حدود سالانه 12 میلیارد دلار برای سال‌ها 2019 تا 2021 ثابت نگه داشته شود.

آدن مارتینسن، از همکاران موسسه «ریستاد انرژی» اعلام کرد که قیمت نفت در تمام طول سال 2018 بالا بود و سال‌های بعدی نیز با چنین انتظاراتی تنظیم شدند. در همین راستا، صنعت جهانی نفت و گاز به دلیل توسعه 6 طرح بزرگ در میدان نفتی «یوهان کاستربرگ» که در دریای برنت قرار دارد، طی سه سال آینده در حالت انقباض کامل به سر خواهد برد و تولید نفت خود را کاهش خواهد داد.

چشم‌انداز چالش‌برانگیز بازار نفت بسیاری از میادین نفتی در حال فرسوده شدن را در حالت تعلیق تولید قرار داده است، زیرا ثابت شده است که با توجه به کاهش تولید نفت نمی‌توان هزینه‌های تولید را تحت پوشش قرار داد. بررسی‌های «ریستاد انرژی» درباره دارایی‌های دریایی نشان می‌دهد که حدود 9 هزار حلقه چاه در سطح جهان در حال تقلا هستند تا با نرخ 60 دلار برای شاخص جهانی برنت، سودآوری خود را حفظ کنند.

«ریستاد انرژی» انتظار دارد که تولید نفت 9 هزار حلقه چاه دریایی برای چندین سال متوقف شود، اما زمان دقیق این رویداد هنوز در حال بررسی است.

مارتینسن در این باره اظهار کرد: در مقام مقایسه، این نرخ، شکنندگی بالایی دارد. شکنندگی قیمت‌ها در سال 2018 نیز پاشنه آشین بسیاری از میادین نفتی بود.

در سه ماهه سوم سال 2018 نفت برنت با بیش از 80 دلار در هر بشکه معامله می‌شد، اما در سه ماهه چهارم، قیمت‌ها تحت تأثیر سه عامل اعطای معافیت‌هایی از طرف امریکا به 8 کشور خریدار نفت ایران، افزایش تولید نفت امریکا به حدود 12 میلیون بشکه در روز و همچنین کاهش چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی به واسطه جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده امریکا سقوط 40 درصدی را تجربه کرد و به زیر 60 دلار به ازای هر بشکه رسید.

در ادامه اما اتفاقات زیادی رخ داد که بر قیمت‌های نفت اثر مثبت و منفی داشتند. اوپک و متحدانش توافق کردند که تولید خود را به میزان 1 میلیون و 200 هزار بشکه کاهش دهند و بازار نفت را از حالت مازاد عرضه خارج کنند، ونزوئلا از طرف ایالات متحده تحریم نفتی شد و جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی توسط مقامات حکومتی این کشور در محل سفارت عربستان سعودی در استانبول ترکیه به قتل رسید و جهان را در آستانه تحریم اقتصادی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان (عربستان سعودی) قرار داد. همه این موارد باعث شد که چشم‌انداز قیمت نفت هر چه بیشتر در هاله‌ای از ابهام فرو رود و پیش‌بینی از آینده نفت سخت‌تر شود.

به گزارش اویل‌پرایس، مارتینسن، همکار موسسه «ریستاد انرژی» بیان کرد: در سال‌های 2013 و 2014 که قیمت نفت بالا بود، تعداد کمی از مجریان طرح‌های نفتی شروع به برنامه‌ریزی برای لغو فعالیت چاه‌های فرسوده‌تر خود کردند. در عوض، آنها به دنبال به حداکثر رساندن بازده این چاه‌ها بودند با تولیدات خود را بالا ببرند. با این حال، به دلیل کاهش قیمت نفت در سال‌های 2015 و 2016، بسیاری از طرح‌های توسعه برای افزایش طول عمر میادین نفتی به آینده موکول شدند یا بطور کامل لغو شدند. با وجودی که قیمت نفت اکنون به سطح قابل قبولی رسیده است، برای بسیاری از تولیدکنندگان نفت نرخ 100 دلار برای هر بشکه همچنان دور از دسترس به نظر می‌رسد و مانند یک رویا است. در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان از هم‌اکنون شروع به انجام الزامات خود کرده‌اند تا حلقه‌چاه‌های فرسوده و غیررقابتی خود را از چرخه خارج کنند.

قیمت نفت برنت هم‌اکنون با حدود 67 دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود که جزو بالاترین قیمت‌ها در سال جدید بوده است و بانک‌های سرمایه‌گذاری قیمت این شاخص بین‌المللی نفت خام را حدود 68 تا 73 دلار در هر بشکه تخمین می‌زنند. اما پیش‌بینی دیگر نهادهای معتبر بین‌المللی نفت از جمله اداره اطلاعات انرژی امریکا، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و موسسه اکونومیست از قیمت آتی نفت چندان خوش‌بینانه نیست و بازه قیمتی بین ۴۹ دلار تا ۶۳ دلار را در هر بشکه پیش‌بینی کرده‌اند.

اروپا (به خصوص انگلستان) که در سال‌های اخیر بیش از 50 درصد سهام جهانی استخراج نفت دریایی را در اختیار خود گرفته است، برای اجرای طرح خارج کردن حلقه‌چاه‌های فرسوده از زنجیره تولید فعال‌تر از مناطق دیگر بوده است. پیش‌بینی می‌شود که فقط انگلستان در طول 3 سال آینده بیش از 2 میلیارد دلار در این زمینه خرج کند. این قبیل هزینه‌ها در سایر نقاط جهان نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

مارتینس همچنین بیان کرد: در آسیا، امریکای شمالی و امریکای لاتین، شمار رو به رشدی از میادین نفتی در حال ارزیابی شدن هستند تا در رویارویی با بازار خرسی نفت این روز‌ها، تولیدات خود را متوقف کنند