:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
وزیر راه و شهرسازی:

‌نرخ عوارضی آزادراه‌ها تابع قراردادهای سرمایه‌گذاری است

وزیر راه و شهرسازی، اجرای طرح هوشمندسازی در آزادراه ساوه- تهران را از اقدامات وزارت و راه و شهرسازی برشمرد و افزود: با اجرای این طرح ضریب ایمنی این محور پرتردد افزایش یافته و سوانح و حوادث رانندگی کاهش خواهد یافت.
کد خبر: ۱۳۱۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
اقتصادگردان- محمد اسلامی در پایان سفر خود به شهرستان‌های ساوه و زرندیه که به منظور بازدید و بررسی مشکلات راه و شهرسازی این دو شهرستان صورت گرفته بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران، تکمیل و بهره برداری از کنار گذر شهرستان ساوه را از مطالبات بحق مردم این منطقه برشمرد و افزود: مردم ساوه سال‌هاست ازفقدان یک کنار گذر که نقش بسزایی در حوزه حمل ونقل جاده ای و ترانزیت کالا دارد رنج می برند.

وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه این پروژه امیدواریم با تخصیص اعتبارات ملی و نیز سرعت کار توسط پیمانکار در ابتدای پائیز سال آینده به بهره برداری برسد و بخش اعظمی از ترافیک عبوری از داخل شهر ساوه را در خود جای دهد و دغدغه مهم مردم این شهرستان برطرف شود.

اسلامی گفت: استان مرکزی به ویژه شهرستان ساوه نقطه پایانی اتصال به پایتخت به شمار می روند از این رو به دلیل حجم بالای ترافیک در نقاط پایانی شاهد بار سنگین ترافیکی در محورهای این شهرستان هستیم به همین دلیل هم به علت ترانزیت و حجم بالای بار ترافیکی که این شهرستان بر دوش دارد و هم به لحاظ ضرورت ایمنی و افزایش راندمان و نیز ضریب حرکت باید زمینه تسهیل و گشایش در عبور و مرور محورهای این منطقه فراهم شود.

وی در خصوص نرخ بالای عوارضی در اتوبان ساوه همدان و آزادراه تهران ساوه گفت: نرخ عوارض براساس میزان پیمایش صورت گرفته و کیفیت اتوبان تعیین می شود و باید به گونه‌ای وضع شود که بازگشت سرمایه را برای سرمایه گذار فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی نرخ اعلامی در اتوبان ها را مطابق با قرارداد منعقد شده با سرمایه‌گذار بیان کرد و افزود: با اتمام مهلت قرارداد با سرمایه گذاران اتوبان و آزادراهها، باید برای نوسازی و بهسازی و نیز ارتقای درجه مجددا سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه آزادراه ها تابع قراردادهای سرمایه گذاری هستند، گفت: نرخ عوارضی نیز براساس قراردادهای سرمایه گذاری تعیین و اعلام می شود.

اسلامی، انتخاب تردد در مسیر اتوبان‌ها را از اختیارات مردم دانست و افزود: پرداخت هزینه استفاده از اتوبان امری بدیهی است.

وی همچنین بر ایمن سازی اتوبان ساوه همدان تاکید کرد و افزود: اجرای ارتقای ایمنی اتوبان ساوه همدان به سرمایه گذار این اتوبان به دلیل حجم بالای تردد در این محور و آمار قابل ملاحظه سوانح جاده‌ای ابلاغ شده است. براین اساس به سرمایه گذار اعلام شده است  که ارتقای ایمنی این محور ضرورت داشته و جزو تکالیف مهم سرمایه گذار است.

‌تبصره ٨ قانون بودجه ٩٨ منابع مناسبی برای تامین تسهیلات مسکن ایجاد می‌کند

وریر راه شهرسازی در آیین افتتاح پروژه ۵٢٨ واحدی سپاس کوی کوثر اراک هم گفت: تبصره ٨ قانون بودجه ٩٨ منابع مناسبی برای تامین تسهیلات مسکن ایجاد می‌کند.

اسلامی بیان کرد: پروژه کوی کوثر اراک یکی از نمونه های مورد تاکید دولت تدبیر و امید است تا عرضه مسکن تسهیل شود .

وی با بیان اینکه سیاست و برنامه های مستمر در حوزه مسکن مدنظر دولت و وزارت مسکن و شهرسازی است و برای پشتیبانی و مدیریت تقاضا عرضه مسکن، تسهیلگری دنبال خواهد شد، افزود: در لایحه بودجه ٩٨ منابع گوناگونی در سرفصل تبصره ٨ قانون در نظر گرفته شده است که با تصویب آن در صحن رسمی مجلس شورای اسلامی پشتوانه لازم برای تامین تسهیلات ویژه خرید مسکن مهیا می‌شود و در واقع وظیفه تعادل بخشی عرضه و تقاضای مسکن دنبال خواهد شد.

اسلامی با اشاره به ٢ بحث مهم در استان مرکزی تصریح کرد: یکی از موضوعات پروژه های مسکن شهری است که بنیاد مسکن اراضی آن را تامین می کند، طراحی پروژه کوی کوثر با تمامی مشخصات فنی و رعایت ضوابط ابلاغی انجام شده است، تاسیسات برق به صورت کابلی و زیرزمینی نصب شده، دارای سیستم اطفای حریق، عایق ساختمان و ایمن در مناطق زلزله است‌.

وی اضافه کرد: موضوع دوم شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران است که با تکمیل آنها می تواند شرایطی برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه مهیا شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع بازآفرینی شهری و احیای بافت فرسوده و بازسازی و نوسازی در استان مرکزی گفت: ٢ هزار و ٨٨ واحد در استان مرکزی در بافت فرسوده مستقر هستند که این بافت نیاز به احیا، بازسازی و نوسازی دارد و در این خصوص باید حرکت جدی و قاطعی نسبت به گذشته انجام داد و به جای صرف هزینه های روبنایی، کار از اساس دنبال شود و بحث مسکن و فضای کسب و کار مورد توجه قرار گیرد.

اسلامی با تاکید بر اینکه باز آفرینی شهری از حاشیه نشینی نیز پیشگیری خواهد کرد، افزود: در بخش مسکن باید به وضعیت مطلوب برسیم، استان مرکزی در سال ٩١ جشن پایان مسکن مهر را برپا کرد و امید است که در سال ٩٩ مسکن تمامی جوانان در انتظار مسکن تامین شود.

پروژه ۵۲۸ واحدی سپاس در کوی کوثر اراک به مساحت ۲۰ هزار و ۱۶۳ مترمربع و زیربنای ۶۸ هزار و ۳۹ مترمربع با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

زیرینای مفید این پروژه ۴۵ هزار و ۸۶۷ مترمربع است . این پروژه دارای ۹ بلوک است که هربلوک ۱۲ طبقه دارد. واحدهای یک خوابه این پروژه ۱۷۸ واحد، دوخوابه ۲۱۸ واحد و سه خوابه ۱۳۲ واحد است‌.

‌تکمیل تقاطع سنجان در گرو تعامل و همکاری مردم است

وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین در خصوص تکمیل تقاطع سنجان گفت: اگر تملک و آزادسازی اراضی حاشیه ای انجام نشود، تکمیل این پروژه قابل انجام نیست‌.

به گزارش ایسنا، ‌اسلامی در بازدید از تقاطع غیرهمسطح سنجان شهر اراکنیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تقاطع غیرهمسطح سنجان یکی از پروژه های با اهمیت است که استاندار و نمایندگان مجلس پیگیری لازم در این خصوص انجام می‌دهند و ما این پروژه را به عنوان یک اولویت ویژه در نظر داریم‌.

وی افزود: پیمانکار خوبی در این پروژه مستقر است اما کار متوقف است و امیدواریم مردمی که در این خیابان مستقر هستند تعامل با شهرداری را در این رابطه انجام دهند چرا که اگر تملک و آزادسازی اراصی حاشیه  انجام نشود پروژه قابل انجام نیست‌.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امیدواریم تملک و آزادسازی اراضی این منطقه به زودی انجام شود تا پیمانکار بتواند عملیات اجرایی را تسریع کند و این تقاطع تکمیل شود.

استاندار مرکزی نیز گفت: تامین اعتبار بخشی از این پروژه مربوط به وزارت راه و شهرسازی و بخشی مربوط به استان است، قرار بر این شد مدیریت شهری و شهرداری اراک بخشی از تملکات را انجام دهتد که تا امروز ۸۰ درصد آن انجام شده است.

وی افرود: تملک ۲۰ درصد یعنی حدود دو تا سه پلاک دیگر در حال انجام است که پیش بینی می‌شود تا دو ماه دیگر این دو پلاک توسط شهرداری تملیک شود و با تملیک آنها راه برای تکمیل پروژه باز می‌شود.

استاندار مرکزی گفت: وزیر راه و شهرسازی قول داده‌ است که تامین اعتبار ۱۰ میلیاردی را انجام دهد و خوش بین هستیم که این پروژه بعد از سال‌ها، تا پایان سال ۹۸ به یک سرانجام خوب برسد.

‌زمان توقف بزک کردن بافت‌های موجود فرا رسیده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: از اقدامات فاقد اثربخشی صرف نظر شود .

محمد اسلامی در آیین بازدید از پروژه بازآفرینی شهری و پروژه ٣٣٦ واحدی مهر و ماه در کوی سجادیه اراک نیز با تاکید بر اینکه باید از برنامه فاقد اثربخشی صرف نظر کرد، گفت: هزینه ها و فرصت ها باید صرف اقدامات اثربخش شود .

وی با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی شهری و جمع آوری بافت های فرسوده به عنوان امری مهم در فضاهای شهری که تمدن سازی به دنبال دارد، افزود: موافق ادامه اینگونه اقدامات هستم. باید از اقدامات فاقد اثربخشی در بافت های شهری صرف نظر شود، اینکه بافت های موجود بزک شود و تنها برای بدنه و کف سازی هزینه شود، اقدامی اثربخش نیست‌.

اسلامی تصریح کرد: ارتقای سطح کیفی زندگی مردم و متناسب سازی فضا و معابر با نیازهای جامعه، هدف دولت و وزارت راه و شهرسازی است. خوشبختانه ساختمان های مستعد خطر با ساختمان های استاندارد جایگزین شده است و تمامی الزامات و استانداردها که هدف و مطالبه مستمر ریاست جمهوری است رعایت شده است‌.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه اختیار لازم به استاندار به عنوان رییس ستاد بازآفرینی شهری استان مرکزی تفویض شده است گفت: نکته مهم این است که سقف منابع در نظر گرفته و ابلاغ شده و امکان افزایش منابع بیشتر در صورت جذب کل منابع وجود دارد و باید این منابع به سرمایه در گردش تبدیل شود تا با گردش آن این چرخه فعال بماند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از روند اجرای پروژه آزادراه اراک- خرم آباد و محور ازنا – شازند بازدید کرد.