:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
هشدار WTO: تنش‌های تجاری را کاهش دهید

کاهش بی‌سابقه رشد تجارت جهانی در 9 سال گذشته

سازمان جهانی تجارت از روند رو به ‌کاهش رشد تجارت در سه ماهه نخست سال جاری خبر داده و اعلام کرده در صورت ادامه روند فعلی، تجارت جهانی روزهای دشواری در پیش خواهد داشت و امکان بازگشت رکود وجود دارد. این سازمان سپتامبر نیز اعلام کرده بود که انتظار دارد رشد تجارت جهانی از 3.9 درصد در سال 2018میلادی به 3.7درصد در سال جاری کاهش یابد.
کد خبر: ۱۳۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۹
اقتصاد گردان - سازمان جهانی تجارت (WTO) در گزارشی که سه‌شنبه منتشر کرد با اشاره به اینکه کاهش رشد تجارت جهانی می‌تواند فراتر از پیش‌بینی‌هایش باشد، آورده: «اگر شرایط تجارت جهانی با همین روند نامساعد ادامه پیدا کند، پیش‌بینی ما از کاهش رشد قابل تغییر خواهد بود. کاهش همزمان شاخص‌های مرتبط با تجارت باید سیاست‌گذاران را وادار کند که برای جلوگیری از کاهش شدیدتر رشد تجارت جهانی تنش‌های فعلی در زمینه تجاری را که همچنان حل‌نشده باقی مانده است، حل و فصل کنند.»

به‌ گزارش رویترز، در گزارش سه ماهه سازمان جهانی تجارت به شاخص‌هایی چون کاهش سفارشات صادرات حمل و نقل هوایی، تولید خودرو، تجهیزات الکترونیکی و مواد خام کشاورزی اشاره شده است. این سازمان اعلام کرده که ارزیابی‌اش از تجارت نشان می‌دهد که رشد تجارت جهانی به پایان‌ترین سطح خود از ماه مارس 2010 تاکنون رسیده است.  

در بیانیه سازمان جهانی تجارت آمده: «کاهش پایدار رشد تجارت جهانی فوریت کاستن از تنش‌های تجاری را برجسته‌ می‌کند، تنش‌هایی که در کنار تداوم ریسک‌های سیاسی و نوسانات مالی می‌تواند باعث یک رکود اقتصادی گسترده شود.» سازمان تجارت جهانی که مقدار شاخص پایه در گزارش خود را 100 درنظر گرفته، اعلام کرده شاخص‌های سفارشات صادراتی (95.3)، حمل و نقل هوایی (96.8)، تولید و فروش خودرو (92.5)، تجهیزات الکترونیک (88.7)، و مواد خام کشاورزی (94.3) به شرایط مشابه بحران مالی جهانی یا دوره پیش از این بحران نزدیک شده‌اند.

  آغاز دور جدید مذاکرات تجاری

هشدار سازمان جهانی تجارت درباره تاثیر تنش‌های تجاری برای اقتصاد جهان در شرایطی است که اگر چین و امریکا درباره اختلافات تجاری خود به توافق نرسند، این تنش‌ها از ماه آینده و پایان آتش‌بس موقت دو کشور تشدید خواهد شد.

هشدار سازمان جهانی تجارت در حالی است که کاخ‌سفید اعلام کرده دور جدید مذاکرات بین چین و ایالات‌متحده برای حل‌وفصل اختلافات تجاری از سه‌شنبه آغاز ‌شده است و جلسات مذاکره در رده‌های بالاتر هم در ادامه این هفته برگزار خواهند شد. به‌گزارش رویترز، این مذاکرات به‌دنبال مذاکرات ۵روزه هفته گذشته در پکن، انجام می‌شود. مذاکرات پکن نتوانست به توافق تجاری منجر شود اما مقامات دو کشور اعلام کردند که پیشرفت‌هایی در مسائل کلیدی مورد مناقشه صورت گرفته است. کاخ‎سفید اعلام کرده: «هدف این مذاکرات رسیدن به تغییرات ساختاری مورد نیاز در چین است که بر تجارت بین ایالات‌متحده و چین تاثیر می‌گذارد. همچنین دو طرف در مورد اینکه چین مقادیر اساسی‌ای کالا و خدمات از امریکا وارد کند، مذاکره خواهند کرد.»

رییس‌جمهوری چین هفته گذشته با استیو منوچین وزیر خزانه‌داری و رابرت لایتیزر نماینده تجاری امریکا دیدار کرد. این در حالی است که امریکا اخیراً چین را به سرقت سایبری در راستای برآورده کردن منافع تجاری متهم کرده است. نبرد تجاری چین و امریکا از زمان اعلام تعرفه‌های گمرکی دونالد ترامپ بر کالاهای وارداتی چین آغاز شده است. دو کشور از آن زمان چندین بار تعرفه‌های گمرکی بر محصولات یکدیگر اعمال کرده‌اند. در نشست گروه۲۰ در آرژانتین که دسامبر ۲۰۱۸ میلادی برگزار شد، ترامپ و شی جین‌پینگ، همتای چینی‌اش بر آتش‌بس در نبرد تجاری توافق کردند تا راه برای توافق جدید تجاری باز شود. این به اصطلاح آتش‌بس اول مارس ۲۰۱۹ میلادی پایان می‌پذیرد.

در همین حال اتاق بازرگانی امریکا با اشاره به مذاکرات تجاری دو کشور اعلام کرده، درخواست دولت امریکا از چپن برای خرید بیشتر کالاهای امریکایی و ایجاد برخی اصلاحات اقتصادی ساختاری هیچ نتیجه‌ای نخواهد داد اگر که دولت ترامپ راه‌هایی را برای اجرای توافقنامه‌های تجاری با چین در نظر نگیرد.

مایرون برلیانت معاون اجرایی و رییس امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایالات متحده، گفته: «در این مذاکرات حتی اگر تیم ترامپ بتواند اهداف دقیقی را در طول گفت‌وگوها تعیین کند، باز هم همه‌چیز به این بستگی خواهد داشت که آیا دو کشور اراده کافی برای انجام تعهدات خود دارند یا خیر. بدون ضمانت اجرایی لازم، هرگونه توافق تجاری شکست خواهد خورد. پیاده‌سازی و اجرای توافق دو مساله کلیدی است. به این معنی که شما نیاز دارید تا توافقی را که روی کاغذ آمده اجرایی کنید و برای این کار نیاز به راهکار دارید. شما بتوانید انجام تعهدات طرف مقابل را پیگیری کنید؛ بنا براین نیاز به مکانیسمی دارید که بر اساس آن اطمینان حاصل شود که دو طرف اعتماد دارند که این توافق و معامله قرار است که پایدار بماند.»

مایرون برلیانت گفته: «این مکانیسم اجرایی می‌تواند شامل عقبگرد از اعمال تعرفه‌ها باشد. گزینه بعدی، کاهش تدریحی تعرفه‌ها از 10درصد تا صفر درصد است که البته به اجرای تعهدات دو طرف بستگی خواهد داشت.» البته این اقدامات احتمالا چندان به مذاق مذاکره‌کنندگان چینی خوش نخواهد آمد. شبکه سی‌ان‌بی‌سی نوشته که یکی از نکات کلیدی و بن‌بست‌های فعلی در جریان مذاکرات تجاری دو طرف همین مساله است. برلیانت می‌گوید: «ضمانت اجرایی مهم است اما از آن مهم‌تر لزوم رسیدن به یک توافق است. بازارها عصبی هستند و در صورتی که توافق خوبی حاصل نشود، این شرایط ناپایدار ادامه خواهد یافت.»