:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷

ایجاد کانال مالی در حوزه گردشگری

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون گردشگری اتاق تهران با بررسی کارنامه خود بر تقویت تعامل با دولت و لزوم برنامه‌ریزی و تمرکز روی اهداف اولویت‌دار مشخص برای سال آینده تاکید کردند. در این نشست، همچنین گزارشی از نتایج رایزنی‌ها با رییس سازمان امور مالیاتی کشور و معاون ارزی بانک مرکزی برای حل و فصل مسائل مبتلا به فعالان حوزه گردشگری و گردشگران ارایه شد
کد خبر: ۱۳۱۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۹
اقتصاد گردان - در ابتدای این جلسه، رییس این کمیسیون گردشگری با اشاره به اینکه، توسعه گردشگری ‌می‌تواند در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی موثر واقع شود، گفت: اتکا به درآمدهای نفتی و صادرات سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای کشور نیست و هر چه دولت در توسعه صنعت گردشگری عقب بماند، گرفتاری‌های بیشتری را متحمل خواهیم شد. محسن مهرعلیزاده، با اشاره به اینکه کمیسیون گردشگری اتاق تهران، نخستین دوره خود را در دوره هشتم هیات نمایندگان سپری کرد، توضیح داد: کمیسیون در این دوره، چند موضوع اساسی را مورد پیگیری قرار داد که یکی از آنها ساماندهی تعطیلات پایان هفته بود که البته اگرچه هنوز به نتیجه نرسیده است اما بحث در مورد اهمیت ساماندهی این تعطیلات در نهادهای تصمیم‌گیر جریان گرفته است. ما امیدواریم این کمیسیون در دوره آینده بتواند با پشتوانه تجربیات این دوره، قوی‌تر ظاهر شود.

مهرعلیزاده در ادامه به جلسه مشترک خود و تعدادی از نمایندگان کمیسیون با معاون ارزی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در این جلسه، مباحث بسیاری مطرح شد و توافق کردیم مکانیزمی برای نقل و انتقال پول در حوزه گردشگری طراحی شود. بر این اساس، طراحی این مکانیزم که شبیه SPV اروپایی‌ها خواهد بود تا مراحلی با مشارکت فعالان حوزه گردشگری و بانک گردشگری پیش رفته است. در ادامه، نصرالله مستوفی، یکی از فعالان حوزه گردشگری که در طراحی کانال مالی برای انتقال وجوه در حوزه گردشگری مشارکت دارد، توضیحاتی درباره ایجاد این کانال ارایه کرد و گفت: پس از بازگشت تحریم‌ها راهی جز راه‌اندازی مکانیزمی شبیه SPV برای نقل و انتقال وجوه فعالان حوزه گردشگری وجود نداشت. چرا که انتقال پول به ایران با موانع جدی رو به روست. درگاه نقل و انتقال وجوه حوزه گردشگری با مشارکت بانک گردشگری و با نظارت معاونت ارزی بانک مرکزی اکنون به ثبت رسیده است. این درگاه بر اساس مکانیزم صرافی عمل ‌می‌کند اما امنیت بالایی دارد. این کانال در ایجاد جریان مالی و جذب سرمایه جدید برای توسعه زیرساخت‌ها کمک ‌می‌کند.

علی غمخوار یکی دیگر از فعالان حوزه گردشگری نیز بر این باور بود که کمیسیون وقتی به نتیجه و اهداف مورد نظر خود دست ‌می‌یابد که راهکار‌های عملیاتی ارایه کند. معمولا در جلسات راجع به کلیات بحث ‌می‌شود در حالی که باید از کارهای کوچک شروع کرد. باید ببینیم بضاعت دولت به چه میزان است که البته بضاعت دولت معمولا اندک است. او ادامه داد: ما باید انجام وظایف ذاتی دولت را از او مطالبه کنیم. وظایف ذاتی دولت نیز سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، نظارت و بازاریابی در سطح بین‌الملل است که هیچ یک از این وظایف را به درستی انجام نمی‌دهد.

به نظر من کمیسیون بهتر است برای به هدف رسیدن، انجام کارهای کوچک و متعدد را در برنامه دوره آینده خود برنامه‌ریزی کند. در این نشست، همچنین شاهرخ میرشاهزاده، کارشناس این کمیسیون، گزارشی اجمالی از عملکرد کمیسیون گردشگری در دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران و پیشنهاداتی نیز برای رسیدگی و پیگیری در برنامه‌های سال آینده و دوره بعدی کمیسیون گردشگری ارایه کرد.