:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سهم ایران از صادرات مصنوعات طلا دو هزارم درصد، آخرین نرخ یورو مسافرتی و دلار بانکی

مصوبه جدید دولت درباره واریز مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز، ربع سکه 1.690 گرم طلا 431 هزار تومان، نرخ ارز و طلا و سكه 1 اسفند 97

دلار سنا در آستانه 13 هزار تومان / ساماندهی بازار ارز و سکه در گرو برنامه مداری بخش تولید / مظنه هر مثقال طلاي 17 عيار، یک میلیون و 880 هزار تومان و هر گرم طلای خام 18 عیار 434 هزار و 458 تومان قیمت گذاری شود در بازار مسکوکات نیز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جديد 4 ميليون و 660 هزار تومان، هر نیم سکه 2 میلیون و 570 هزار تومان، هر ربع سکه یک میلیون و 690 هزار تومان و سکه گرمی 830 هزار تومان به فروش رفت / دلار نقدی 13620 درهم امارات 3700
کد خبر: ۱۳۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲
اقتصاد گردان  – 
بازار ارز و طلا در نخستین روز از آخرین ماه سال  97 با افزايش قیمت طلا در بازارهای جهانی همراه شد و آنطور که خبرگزاری رویترز گزارش داده، نگرانی ها از کند شدن رشد اقتصاد جهان و تضعیف ارزش دلار سبب شده تا قیمت طلا با ثبت رکورد 1343 دلار و 70 سنت در هر اونس، به بالاترین رقم در 10 ماهه گذشته برسد. در عین حال بازارهای جهانی منتظر انتشار صورت مذاکرات نشست سیاستگذاری فدرال رزرو آمریکاست که خود بر نرخ ها تاثیر دارد زیرا کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا قرار است به زودي صورت مذاکرات نشست ماه گذشته خود را منتشر کند.
 افزايش نرخ اونس جهاني به اضافه موضوعات قبلي يكي دو هفته اخير از جمله تحولات بازار حواله كانادا، شايعه برخورد با صرافي ها در دبي، تاخير در تصويب لوايح FATF و انتظار بازار براي عرضه بيشتر ارز صادرات  غير نفتي، در مجموع سبب شد در بازار تهران مظنه هر مثقال طلاي 17 عيار، یک میلیون و 880 هزار تومان و هر گرم طلای خام 18 عیار 434 هزار و 458 تومان قیمت گذاری شود در بازار مسکوکات نیز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جديد 4 ميليون و 660 هزار  تومان، هر نیم سکه 2 میلیون و 570 هزار تومان، هر ربع سکه یک میلیون و 650 هزار تومان و سکه گرمی 830 هزار تومان به فروش رفت.

دلار در آستانه 13 هزار تومان

در بازار ارز نیز صرافی های بانکی ملي و مجاز بهای فروش هر دلار آمریکا را 12 هزار و 990 تومان و هر یورو را 14 هزار و 950 تومان اعلام کرده اند؛ با این حال در سایر صرافی ها نرخ ها اندکی بالاتر است. نرخ خريد يورو نيز 14850 و نرخ خريد دلار نيز 12940 اعلام شده است و به اين ترتيب در صرافي ها نيز دلار در مرز 13 هزار تومان قرار گرفته است. 
به گفته صرافی ها، این روزها بازار ارز بیش از هر چیز تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار داد که سبب شده تقاضادر بازار افزایش یابد.
در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي روز چهارشنبه دلار 12970 و يورو 14930 تومان اعلام شد و در نیما  نيز حواله هر یورو 10 هزار و 278 تومان ثبت شد. نرخ ها در سامانه سنا بیانگر معاملات انجام شده توسط بانک ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ و در سامانه نیما حواله های ارزی مبادله می شود. براين اساس نرخ هاي ميانگين معامله شده ارز در روز سه شنبه نيز براي دلار 12947 و يورو 14718 تومان، درهم 3542، يوان 1990 پوند 16549، لير تركيه 2566 تومان اعلام شده است. 
صرافی‌های بانک ها  نيز قیمت دلار را برای روز چهار شنبه، 12 هزار و 990 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 940 تومان خریداری می‌کنند. برهمین اساس قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، 14 هزار و 950 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو  نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 850 تومان است.
همچنين در بازار ارز رسمي، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که طی آن نرخ ۲۷ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز سه‌شنبه افزایش و نرخ ۹ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ ۱۱ ارز دیگر از جمله دلار نیز ثابت بود. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «چهارشنبه یک اسفند ماه ۹۷» بدون تغییر نسبت به روز سه‌شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۶۹۱ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۶۹۱ ریال و هر یورو نیز با ۲۰۷ ریال افزایش ۴۷ هزار و ۴۴۴ ریال ارزش‌گذاری شد.
ابراهیم محمدولی عضو اتحادیه طلا و جواهر، دلیل افزایش قیمت‌ها را بالا رفتن نرخ ارز دانست قیمت طلا و انواع سکه در بازار دیروز هم روند صعودی داشت.


نرخ مسافرتي 

قیمت ارز مسافرتی در شعب ارزی بانک‌های عامل امروز وارد کانال ۱۵ هزار تومان شد و دلار نیز در صرافی‌های مجاز در آستانه ۱۳ هزار تومان قرار گرفت.

 بانک مرکزی از نیمه نخست امسال به بانک‌ها مجوز داده که نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کنند که البته نرخ خرید ارز در بانک‌ها ابتدا تفاوت چشم‌گیری با بازار آزاد داشت اما به تدریج با افزایش نرخ در بانک‌ها، این فاصله کاهش یافت.

در همین راستا، شعب ارزی بانک‌ها امروز هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۶۱۵ تومان می‌خرند و این در حالی است که نرخ خرید دلار در بانک‌ها نسبت به روز گذشته که ۱۲ هزار و ۴۳۱ تومان بود، حدود ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

همچنین نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها با افزایش حدود ۳۰۰ تومانی به ۱۴ هزار و ۳۱۲ تومان رسید.

بانک‌ها قیمت خرید پوند انگلیس را نیز امروز ۱۶ هزار و ۴۷۹ تومان اعلام کرده‌اند. پوند نیز روز گذشته در بانک‌ها ۱۶ هزار و ۳۵ تومان بود.

دلار در آستانه ۱۳,۰۰۰ تومان

از سوی دیگر، امروز در ساعت ۱۵ قیمت خرید هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز ۱۲ هزار و ۹۲۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۹۷۰ تومان است. با توجه به افزایش ۱۷۰ تومانی قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانک‌ها، قیمت دلار در آستانه ۱۳ هزار تومان قرار گرفت.

امروز این صرافی‌ها همچنین هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۸۳۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۹۳۰ تومان می‌فروشند.

شعب ارزی بانک‌های عامل نیز در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران، تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها پرداخت می‌کنند که نرخ این ارز امروز ۱۵ هزار و ۳۲ تومان است که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان می‌رسد. قیمت ارز مسافرتی بدون کارمزد، امروز نیز همانند دیروز از قیمت فروش هر یورو در بازار آزاد بیشتر است که با احتساب کارمزد، اختلاف قابل توجهی با بازار آزاد پیدا می‌کند.

مصوبه جدید دولت درباره واریز مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز

از سوي ديگر،  هیات وزیران تصویب نامه واریز مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز دریافتی با نرخ ارز در روز بازپرداخت برای تمامی واردکنندگان کالا با نرخ ارز مرجع را اصلاح کرد.
در ابلاغیه ای که به امضای معاون اول رییس جمهور رسیده خطاب به وزارت صمت، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی آمده است: متن زیر به عنوان تبصره (۳) به بند (۱) الحاق می شود:
واحدهای تولیدی که راسا نسبت به واردات ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید و استفاده از ارز مرجع اقدام و آن را به فروش نرسانده باشند با تایید کارگروهی متشکل از نمایندگان تام الاختیار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (به عنوان رییس کارگروه)، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه های تولیدی ذیربط از شمول این تصویب نامه مستثنی هستند.

ساماندهی بازار ارز و سکه در گرو برنامه مداری بخش تولید

همچنين عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس، با تاکید بر ضرورت برنامه مداری دولت برای ساماندهی نقدینگی سرگردان، گفت: نزولی شدن نرخ سکه و ارز در گرو هدایت نقدینگی به سمت تولید است.
محسن بیگلری در گفتگو با ایبِنا با اشاره به نوسانات اخیر سکه و ارز و روند رو به رشد آن در روزهای گذشته، افزود: باید برای نقدینگی سرگردان مردم چاره ای اندیشیده شود  در غیر این صورت رشد قیمت ها و تورم فزاینده حتمی است.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز تا حدودی موفق بوده است، افزود: اکنون دولت باید با حمایت از تولید به جهت دهی به سرمایه های سرگردان کمک کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تضمین منابع مردم از سوی دولت در امور تولیدی مهم ترین اقدام ممکن است، تصریح کرد: مردم اگر از منابع خود و همچنین سود آن مطمئن باشند به طور حتم به سمت بازارهای سیاه ارز و سکه نخواهند رفت.
بیگلری با اشاره به روند رو به صعود قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر، گفت: مردم نیز در شرایط فعلی وظیفه مهمی داشته و باید بدانند که با اجتناب از خرید غیر ضرور می توانند به شکسته شدن حباب قیمت ها کمک کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بخشی از دلایل رشد قیمت سکه و طلا به افزایش قیمت جهانی آن مربوط است، تصریح کرد: ساماندهی بازار می‌تواند دست دلالان در بزرگ تر کردن حباب نرخ ها را کوتاه کند.
بیگلری ادامه داد: دولت باید بداند که سکه و طلا به مثابه ذخایر کشور بوده از این رو برای جلوگیری از فروش بیش از حد آن به ویژه به صورت دلالی باید ممانعت شود از این رو راهکار رسیدن به این مهم توجه به کارگاه های تولیدی کوچک و بزرگ بوده تا مردم سرمایه‌های خود را از دلالی دور کرده و به این مسیر هدایت کنند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر دولت برای حفظ ارزش پول ملی اقدامی کند مردم دیگر نگران این موضوع نبوده و سعی در تبدیل منابع خود به سکه و ارز نخواهند داشت از این رو بازار آرامش را حس خواهد کرد.

رشد جهانی قیمت طلا، بازار سکه را تکان داد

همانگونه که انتظار می رفت، جهش قیمت طلا در بازارهای جهانی در نتیجه افت ارزش دلار آمریکا، تاثیر خود را بر بازار مسکوکات و مصنوعات طلا گذاشت 
قیمت جهانی طلا این روزها بیش از هرچیز تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار دارد؛ تا هفته گذشته سرمایه گذاران در انتظار نتایج مذاکرات تجاری آمریکا و چین بودند و امیدواری ها به نتیجه بخش بودن این نشست ها، به تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی منجر شد و در نتیجه تقاضا برای خرید اوراق قرضه آمریکا رو به افزایش نهاد 
با این حال در اواخر هفته دو شوک به بازار طلا وارد شد؛ نخست برگزاری نشست ورشو بود که به اعتقاد تحلیلگران نتایج مورد انتظار آمریکا برای ایجاد هجمه علیه ایران از آن به دست نیامد و دیگری انتشار گزارش های ناامیدکننده از رشد اقتصادی این کشور بود؛ این دو عامل دست به دست هم دادند و تضعیف ارزش دلار را در بازارها رقم زدند.
در این میان انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد آمریکا، این احتمال را در بازارها تقویت کرد که خبری از افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این کشور نیست و بنابراین سرمایه گذاران به طلا به عنوان یک سرمایه ایمن روی آورند.

سهم ایران از صادرات مصنوعات طلا دو هزارم درصد

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران می‌گوید: سهم ایران از صادرات طلا و جواهر و مصنوعات آن در دنیا تنها دو هزارم درصد است.
سیدحجت شفایی در گفتگو با ایبِنا با بیان این مطلب افزود: کشور هند در سال ۵۰۰ تُن طلا تولید می کند و عربستان سعودی نیز سالانه ۵۰۰ تُن طلا و جواهر وارد می کند، اما متاسفانه به دلیل بخشنامه ها و آیین نامه های متعدد، متضاد، مخل و مزاحمی که درباره صادرات طلا و جواهر در ایران وجود دارد، سهم ما از بازار صادراتی تنها دو هزارم درصد است.
وی به بازار ۴۵۰ میلیون نفری کشورهای همسایه ایران اشاره کرد و افزود: علاوه بر نیاز جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، ظرفیت صادرات طلا و محصولات آن نیز در کشور بسیار بالاست و می تواند ارزآوری و اشتغال زایی بالایی نیز به همراه داشته باشد.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ایران اظهار داشت: از ۳۱ استان کشور، در ۳۰ استان دارای ذخایر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هستیم و در ۱۰۰ نقطه از ۲۱ استان نیز ذخایر طلای کشف شده وجود دارد.
شفایی با بیان اینکه از ۱۵ معدن طلای کشور تنها ۳ معدن فعال است، ادامه داد: متاسفانه در صنایع وابسته به طلا و معادن آن با وجود آنکه جایگاه خوبی داریم، در بحث صادرات و ارزآوری ضعیف عمل کرده ایم که این موضوع بیشتر ناشی از سیاست های دولت و وزارت صنعت بوده است.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ایران تصریح کرد: ما در کشور نیازمند مراکز تخصصی طلا و جواهر هستیم؛ در دنیا شهرک های صنعتی، شهرک های صنفی یا برج های طلا وجود دارد و در ایران نیز با وجود آنکه اولین مرکز تخصصی طلا و جواهر به وجود آمده اما باز هم نیازمند ایجاد برج های طلا هستیم. شفایی اظهارداشت: متاسفانه صنعت طلا و جواهر ایران همچنان به روش سنتی فعالیت می کند و یکی از راهکارهای صنعتی شدن آن ایجاد مراکز تخصصی و برج های طلا است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی همچنین با اشاره به برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی طلا، نقره، ساعت، جواهر و سنگ های قیمتی و صنایع وابسته گفت: به دلیل تحریم های اقتصادی و همچنین نوسانات نرخ ارز، در نمایشگاه امسال تعداد غرفه های خارجی کشور ریزش داشته اما به هر حال تعدادی از نمایندگان شرکت های خارجی در این نمایشگاه حضور دارند. 

حباب سکه 400 هزار توماني 

همچنين كارشناسان حباب سكه را بين 370 تا 400 هزار تومان ارزيابي كرده اند. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، با تاکید بر اینکه نوسانات و تغییرات قیمت ارز بر بازار طلا و سکه تاثیر داشته و قیمت‌ها را افزایشی کرد، گفت: حباب سکه کاهش یافته و اکنون حدود ۳۷۰ هزارتومان است.

نوسان اخیر دلار

طی چند روز گذشته قیمت دلار روند افزایشی را طی کرد؛ موضوعی که یک اقتصاددان علت آن را طولانی شدن فرآیند تصویب لوایح مربوط به FATF و همچنین افزایش تقاضا برای مسافرت‌های نوروزی به خارج از کشور ارزیابی کرد.
به گزارش ایسنا، در حالی که بانک‌ها در ۲۷ بهمن ماه هر دلار آمریکا را حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خریدند و صرافی‌های بانک‌ها آن را ۱۱ هزار و ۸۴۰ تومان می‌فروختند، روز گذشته (۳۰ بهمن) هر دلار آمریکا توسط بانک‌ها ۱۲ هزار و ۴۳۱ تومان و توسط صرافی‌ها نیز ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری و در صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان برای فروش قیمت‌گذاری شد.
درباره این نوسان ۱۰۰۰ تومانی قیمت دلار، فرشید سیم‌بر - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران - با پیچیده توصیف کردن این مساله، اظهار کرد: قیمت دلار مانند هر کالای دیگری تابعی از عرضه و تقاضاست. عرضه دلار به بازار وابسته به میزان صادراتی است که انجام می‌دهیم و تقاضا برای آن هم علاوه بر حجم واردات به میزان مسافرت‌های خارجی هم بستگی دارد.

او در این باره به مساله رکود نیز اشاره کرد و گفت: از آنجاکه واردات به دلیل رکود و از کار افتادن نسبی صنایع زیان‌ده شده است، تقاضا برای واردات محصولات خارجی مشابه بیشتر شده است. از سوی دیگر به دلیل اینکه صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کرده، میزان عرضه دلار نیز کمتر شده است.
این اقتصاددان همچنین به طولانی شدن تصویب لوایح مربوط به FATF هم پرداخت و ادامه داد: عدم تصویب لوایح مربوط به FATF باعث شده است این تصور ایجاد شود که ایران ممکن است در لیست سیاه این سازمان قرار گیرد که در آن صورت احتمالاً قیمت دلار بالاتر خواهد رفت.
سیم‌بر همچنین به نوسان قیمت دلار در روزهای اخیر هم پرداخت و علت آن را مشخصاً در طولانی شدن فرایند تصویب لوایح مربوط به FATF و همچنین افزایش تقاضا برای مسافرت‌های نوروزی به خارج از کشور ارزیابی کرد.
با سیاست‌های تیم جدید اقتصادی دولت و همچنین اختیاراتی که سران سه قوه به ناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دادند این نهاد در ماه‌های گذشته توانست تا حدود زیادی از التهابات قیمت پول‌های خارجی بکاهد و ثباتی نسبی را بر این بازار حاکم کند.

عقب راندن دلار توسط یورو و پوند

در معاملات امروز بازارهای ارزی جهان، ارزش دلار در برابر بیشتر همتایانش کاهش یافت.
به گزارش رویترز، پس از آنکه رئیس بانک مرکزی ژاپن در سخنانی از آماده بودن این بانک برای اتخاذ سیاست پولی انبساطی تر به منظور تقویت رشد اقتصادی این کشور خبر داد، صف فروش ین بر صف خرید آن پیشی گرفت و ارزش دلار با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۱۰.۸۳ ین رسید.
کوجی فوکویا، مدیر موسسه "اف پی جی سکیوریتیز" گفت: ین با افزایش ریسک های موجود بر سر راه اقتصاد ژاپن در مسیر تدافعی قرار گرفته است. بانک مرکزی ژاپن در حقیقت گزینه های چندانی برای انتخاب ندارد و در شرایطی که رشد اقتصادی در سراسر جهان رو به کاهش است، راه دیگری به جز توقف افزایش نرخ بهره وجود ندارد.
با این حال در برابر سایر ارزهای جهانی دلار عملکردی متفاوت داشت به گونه ای که شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای مهم جهانی را می سنجد با ۰.۴ درصد عقب نشینی در سطح ۹۶.۴۵۱ واحد قرار گرفت. یکی از اصلی‌ترین کاهش قابل توجه ارزش دلار در برابر سایر همتایانش، افت بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا عنوان می‌شود که امروز در پایین‌ترین سطح ۱۱ روز اخیر خود قرار گرفت.
یوکیو ایشیزوکی، کارشناس ارشد ارزی در موسسه "دایوا سکیوریتیز" گفت: کاهش بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا، تاثیرش را روی دلار گذاشت و در آستانه نشست هفتگی بانک مرکزی آمریکا، دلار را به عقب راند.
هر یورو با ۰.۱ درصد افزایش به ازای ۱.۱۳۵۳ دلار مبادله شد تا در نزدیکی قله دو هفته اخیر خود در برابر دلار قرار گیرد. پوند نیز پس از ان که ترزا می، نخست وزیر انگلیس از پیشرفت مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا خبر داد ارزش پوند با ۱ درصد افزایش به ۱.۳۰۷۷ دلار رسید.
یوان چین نیز از دیگر برندگان معاملات امروز در برابر دلار بود به گونه ای که هر دلار با ۰.۵ درصد کاهش به ۶.۷۲۴۸ یوان رسید