:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
2 برابر شدن تولید بنزین در 5 سال

افتتاح فاز 3 ستاره خلیج فارس با روزانه 45 میلیون لیتر بنزین، ۱۲ میلیون ليتر گازوئيل و نفت سفید

تولید روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۵ در کشور گفت: افزایش ۲ برابری و ۵۰ میلیون لیتری تولید بنزین کشور در طول پنج سال با راه‌اندازی فازهای یکم تا سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، جهشی بی‌سابقه و تاریخی است و علاوه بر تولید نیمی از بنزین مصرفی کشور و تبدیل کردن ایران به صادرکننده بالقوه بنزین، از خام‌فروشی بخشی از میعانات گازی میدان عظیم گازی پارس جنوبی جلوگیری می‌کند
کد خبر: ۱۳۱۶۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
اقتصاد گردان - فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس دیروز توسط حسن روحانی رییس‌جمهوری بطور رسمی افتتاح شد. پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که عنوان «بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا« و نخستین در خاورمیانه را یدک می‌کشد، میعانات گازی حاصل شده از ذخایر گازی پارس جنوبی را به عنوان خوراک مصرفی دریافت کرده و روزانه 45 میلیون لیتر بنزین، ۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت سفید و ۳ میلیون لیتر فرآورده گاز مایع نفت‌گاز تولید می‌کند و بدین‌ترتیب علاوه بر تولید نیمی از بنزین مصرفی کشور و تبدیل کردن ایران به صادرکننده بالقوه بنزین، از خام‌فروشی بخشی از میعانات گازی میدان عظیم گازی پارس جنوبی جلوگیری می‌کند.
 اهمیت این دستاوردها باعث شد که حسن روحانی، رییس‌جمهور به همراه بیژن زنگنه، وزیر نفت برای شرکت در مراسم افتتاح فاز سوم این پالایشگاه به بندرعباس سفر کند. رییس‌جمهور در سخنرانی خود با بیان آگاهی دولت از وجود برخی مشکلات در کشور، افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را که با وجود جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران صورت گرفته است، به معنای «خودباوری»، « روی پا ایستادن»، «قدرت مقابله با دشمن»، «شکستن تحریم» و «اعتماد به نفس و خودکفایی» دانست.

 حسن روحانی در آیین بهره‌برداری رسمی از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پروژه افزایش کمی و کیفی پالایشگاه نفت بندرعباس با اشاره به جشن ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۹۶، فاز دوم در سال ۹۷ و فاز سوم در حال حاضر به معنای حرکت خروشان این ملت در مسیر خودکفایی و عظمت این ملت است.

رییس‌جمهوری گفت: تحریم‌های ضد ایرانی سبب توقف حرکت و پیشرفت در کشور نشد و روند توسعه در کشور همچنان ادامه دارد.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه تولید بنزین در سال‌های اخیر نه تنها از لحاظ کمی، بلکه از لحاظ کیفی نیز با افزایش همراه شده است، ادامه داد: پارسال افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس از روزانه ۸ میلیون لیتر به ۱۲ میلیون لیتر را شاهد بودیم و امروز پروژه افزایش کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه به یورو۵ را افتتاح کردیم.

روحانی با بیان اینکه کسی نمی‌تواند این عظمت بزرگ را به‌خاطر برخی مشکلات اقتصادی زیر سوال ببرد، تصریح کرد: نمی‌شود شاگردی را که همه نمره‌هایش در یک سال ۲۰ است و یک بار ۱۹,۵ گرفته بازخواست کرد. این نه انصاف است، نه مروت است، نه عشق است.

به گفته وی، در زمان تحریم دشمن مشکلات هم پیش می‌آید، شوخی که نیست امریکا و همه مزدورانش هستند.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار در زمان جنگ، صادرات نفت ایران از پایانه خارک در مهرماه یا آبان‌ماه سال ۶۴ بطور کامل و به مدت سه هفته قطع شد، گفت: اما با تلاش‌های انجام شده توانستیم در طول مدت جنگ تحمیلی نفت را صادر کنیم.

روحانی با بیان اینکه در طول جنگ، مهندسان و کارکنان صنعت نفت بودند که صنعت نفت و پالایشگاه‌ها را سرپا نگه داشتند، اظهار کرد: در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با وجود آنکه همه دنیا به صدام کمک کرد، اما ما روی پای خودمان ایستادیم و صنعت نفت را اداره کردیم؛ البته که کار سختی بود.

وی با اشاره به اینکه مردم در زمان جنگ روزهای سختی داشتند، اما عقب‌نشینی نکردند و سر فرود نیاوردند، گفت: مردم در آن زمان امام را تنها نگذاشتند و همه به میدان آمدند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز روز جنگ اقتصادی است، افزود: بدانید جنگ اقتصادی از جنگ نظامی سخت‌تر است. اتحاد در این شرایط سبب می‌شود از این جنگ اقتصادی سربلند بیرون بیایم.

روحانی ادامه داد: در جنگ اقتصادی، نحوه فروش نفت، حمل‌ونقل، جذب مشتری، نقل و انتقال مالی و بسیاری از موارد دیگر آن دیده نمی‌شود.

وی افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، به معنای خودباوری، روی پا ایستادن، قدرت مقابله با دشمن، شکستن تحریم و اعتماد به نفس و خودکفایی دانست.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم، کشور را در پنج مورد مهم سرنوشت‌ساز «تولید بنزین»، «گازوئیل»، «گاز»، «گندم» و «شکر» به خودکفایی رساند.

روحانی با اشاره به اینکه تصور کنید که اگر روزی بنزین یا گازوئیل یا گاز در کشور نباشد، چه اتفاقاتی می‌افتد، گفت: کاری عظیم و شبانه‌روزی در صنعت نفت در حال انجام است تا مردم به راحتی بنزین، گازوئیل و گاز دریافت کنند. باید قدر نعمت‌ها را دانست.

وی تصریح کرد: شک نکنید که اگر ما متحد باشیم، دشمن وادار به عقب‌نشینی می‌شود.

رییس‌جمهوری افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به معنای موفقیت ملت و دولت دانست و افزود: این موفقیت با همکاری، اتحاد و جهاد شبانه‌روزی وزارت نفت، مهندسان و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) انجام شده است و آنچه آفریده شده، افتخار ملت ایران است.

روحانی با تبریک به ملت بزرگ ایران، صنعت نفت، سپاه پاسداران، مهندسان، کارگران و تلاشگران صنعت نفت، ادامه داد: شما بودید که در زمان جنگ، نفت تولید و صادر کردید و سوخت مورد نیاز را در شرایط جنگ تأمین کردید و امروز در شرایط جنگ اقتصادی دلاورانه ایستاده‌اید.

به گفته وی، باید به خودمان ایمان بیاوریم و قدرت خودمان را باور کنیم. اگر این باور در کشور ایجاد شد ما به همه قله‌های موفقیت و پیروزی دست می‌یابیم.

    2 برابر شدن تولید بنزین در 5 سال

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در آیین گشایش رسمی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اشاره به تولید روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۵ در کشور گفت: افزایش ۲ برابری و ۵۰ میلیون لیتری تولید بنزین کشور در طول پنج سال با راه‌اندازی فازهای یکم تا سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، جهشی بی‌سابقه و تاریخی است.

زنگنه بیان کرد: ظرفیت پذیرش خوراک ما در پالایشگاه‌های نفت روزانه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بوده است که با به مدار آمدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای (افزایش ۲۰ درصدی)، به روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده است.

وی با اشاره به جهش بی‌سابقه و تاریخی تولید بنزین کشور در طول پنج سال گذشته، افزود: در سال ۹۱، ظرفیت تولید بنزین پایه کشور روزانه ۵۲ میلیون لیتر و با احتساب اکتان‌افزاها روزانه ۵۸ میلیون لیتر بود که در بهمن ماه ۹۷ با افزایش ۵۰ میلیون لیتری و رشد دو برابری به روزانه ۱۰۱ میلیون لیتر رسید و تا پایان سال این مقدار از رقم ۱۰۵ میلیون لیتر در روز عبور می‌کند.

وزیر نفت با بیان اینکه عده‌ای ادعا می‌کنند دولت اعتقادی به ساخت پالایشگاه ندارد و ما می‌خواهیم فقط خام‌فروشی کنیم، گفت: اگر وزارت نفت اعتقادی به توسعه ظرفیت پالایشی کشور نداشت، چگونه ظرف پنج سال مقدار تولید بنزین کشور ۲ برابر شده است؟! ما به عنوان دولت مجاز به سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید پالایشی نیستیم.

وی تاکید کرد: امروز برعکس دهه پیش که یک مورد از تحریم‌ها محدود کردن واردات بنزین به کشور بود، اکنون دیگر نه تنها واردکننده بنزین نیستیم، بلکه صادرکننده شده‌ایم و امریکا‌یی‌ها حتی نمی‌توانند کلمه‌ای در این باره به زبان بیاورند.



    فعلا بنزین صادر نمی‌کنیم

زنگنه گفت: خوش‌بختانه دیگر نیازی به واردات بنزین نداریم و امکان صادرات این فرآورده نیز هم‌اکنون وجود دارد، اما به این دلیل که می‌خواهیم ظرفیت ذخایر کشور را افزایش دهیم، فعلا صادر نمی‌کنیم.

وی درباره کیفیت فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌های کشور تاکید کرد: در سال ۹۱ تولید بنزین با کیفیت یورو در کشور نداشتیم، اما امروز با اجرای طرح‌های بهبود کیفیت در پالایشگاه‌های اراک، اصفهان، بندرعباس، ستاره خلیج فارس و تبریز روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۵ در کشور تولید می‌شود.

وزیر نفت تصریح کرد: ظرفیت تولید نفت‌گاز یورو در کشور در سال ۹۱ روزانه ۶ میلیون لیتر بود که این رقم در سال ۹۷ با افزایش هفت برابری به روزانه ۴۴ میلیون لیتر رسیده است.

زنگنه گفت: اجرای طرح‌های پالایشی که عمدتأ متوجه افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی و زیست محیطی است و بیشتر فاینانس کشورهای اروپایی را داشتند، به دلیل فشار غیرقانونی کشور امریکا متوقف شده است و این موضوع آسیب زیست محیطی فراوانی را به دنبال دارد.

وی همچنین از اعطای موافقت اصولی برای پالایش ۲ میلیون بشکه نفت خام و تخصیص خوراک به بخش خصوصی برای پالایشگاه‌های جدید نفت و میعانات گازی خبر داد و گفت: ۶۰۰ هزار بشکه از این ظرفیت مربوط به پالایشگاه‌های با ظرفیت کمتر از ۶۰ هزار بشکه در روز است.

وزیر نفت گفت: پارس جنوبی دو زنجیره پالایشی و پتروشیمی دارد که پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بخشی از زنجیره پالایشی این طرح عظیم به شمار می‌آید.

زنگنه افزود: امروز می‌توانستیم با حضور رییس‌جمهوری عملیات کلنگ‌زنی فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس را انجام دهیم، اما نمی‌خواستیم آغاز این فاز به صورت نمایشی باشد.

وزیر نفت افزود: به‌منظور حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش، طرحی را برای اعطای تسهیلات به بخش خصوصی به‌منظور تکمیل طرح‌های پتروشیمی و پالایشی به دولت ارایه کرده‌ایم.

    تأمین مالی پروژه با فروش نفتای ترش

علیرضا صادق‌آبادی معاون امور پالایشی وزیر نفت، نیز در آیین بهره‌برداری رسمی از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهور و بیژن زنگنه، وزیر نفت برگزار شد، بیان کرد: پس از تثبیت فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس که تصمیم گرفتیم وارد اجرای فاز دوم شویم، چالش پیش‌ روی ما منابع مالی بود، اما در کوتاه‌مدت توانستیم از محل فروش نفتای ترش پروژه، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و بانک ملت، منابع مالی مورد نیاز پروژه را تامین کنیم.

وی افزود: در تابستان سال ۹۷ که میانگین مصرف بنزین به ۹۷ میلیون لیتر در روز رسید و اوج مصرف بود، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با راه‌اندازی فاز دوم روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین به چرخه توزیع کشور اضافه کرد و فاز سوم آن نیز بلافاصله راه‌اندازی شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصریح کرد: با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، افزون بر جهش قابل توجه در تولید بنزین، نفت‌گاز و گاز مایع (ال‌پی‌جی)، کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را هم از این پالایشگاه تامین و به عرضه ارز در کشور از سوی پتروشیمی‌ها کمک کردیم.

صادق‌آبادی گفت: امیدواریم از طریق اجرای فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بهبود فناوری‌ فازهای موجود، شاهد افزایش قابل توجه ظرفیت پالایشی این پالایشگاه باشیم.

وی با اشاره به اینکه پیش‌راه‌اندازی، راه‌اندازی و تثبیت فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در یک سال گذشته انجام شد، گفت: اجرای ۷۰۰ هزار مترمکعب لوله‌کشی، ۴,۵ میلیون اینچ لوله‌کشی روزمینی، ۵۲ هزار تن اسکلت فلزی، ۸۰ هزار تن تجهیزات نصب شده، مخازن خوراک به ظرفیت ۲.۵ میلیون بشکه، مخازن سقف ثابت و شناور به ظرفیت ۸ میلیون بشکه، ۸ هزار تن مخازن کروی، ۶ هزار تن کابل‌کشی برق، ۲ هزار و ۲۰۰ تابلوی برق، بیش از ۱۵ هزار ابزار دقیق بخشی از اقدام‌های انجام شده به‌منظور راه‌اندازی این فاز بوده که برای اجرای آن ۲.۵ میلیارد یورو هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مهم‌ترین دلیل پیشرفت روند اجرای پروژه ساخت فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را مبنا قرار دادن اهداف تولیدی دانست و افزود: این پروژه را بر پایه خرد کردن پروژه و تمرکز اجرا بر اهداف تولیدی هدایت کردیم و به نتیجه رساندیم.

    تأثیر ستاره خلیج فارس بر معادلات انرژی منطقه

سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) نیز در آیین گشایش رسمی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس سخنرانی کرد و این پروژه را یک شاهکار مهندسی و صنعتی خواند که به دست مهندسان ایرانی و بدون دخالت خارجی‌ها اجرایی شده است. وی افزود: افتتاح دو فاز این پالایشگاه در سال ۹۶ و ۹۷ که به لحاظ وسعت، پیچیدگی و حجم کار در جهان بی‌نظیر است، جزو اقدام‌های مثال‌زدنی است که در یاد ملت خواهد ماند و اطلاق واژه فاز به این مجموعه‌های عظیم که هر کدام یک پالایشگاه به شمار می‌رود دور از انصاف است. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، خودکفایی در تولید بنزین، پرهیز از خام‌‌فروشی و تولید فرآورده‌های با ارزش‌تر را از جمله دستاوردهای احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس برشمرد و تصریح کرد: با راه‌اندازی فاز سوم این پالایشگاه معادلات انرژی در منطقه تغییر کرد.

محمد با اشاره به اینکه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس گامی اساسی در کاهش آلودگی هوا و کمک به محیط زیست بود، گفت: تولید فرآورده‌ها با استاندارد یورو ۵ نشان از اهمیت زیست محیطی این طرح دارد و از همه کسانی که در ثبت این افتخار ملی نقش داشتند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: پس از خروج خارجی‌ها به بهانه تحریم‌ها در سال ۹۰، عملیات اجرایی این پالایشگاه آغاز شد که بر اساس آن معادل چهار فاز پارس جنوبی کابل‌کشی انجام و ۷۶ هزار تن تجهیز پالایشگاهی به همراه ۱۱,۵ میلیون بشکه مخزن ساخته شد که برای ۶ هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرد و همه این موارد تنها بخشی از دستاوردهای این طرح بوده است.

محمد نسبت به سرمایه‌گذاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در عملیات ساخت پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه به منظور تبدیل شدن آن به قطب پالایشی غرب کشور اعلام آمادگی کرد.

به گزارش شانا، طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه در سال ۱۳۸۵ در مساحتی حدود ۷۳۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس کلید خورد. خوراک این پالایشگاه از طریق خط لوله‌ای به طول ۳۸۸ کیلومتر و به قطر ۹۰ سانتی‌متر با ظرفیت دریافت ۵۰۰ هزار بشکه تامین می‌شود که از مناطق سخت‌گذر استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان می‌گذرد.

با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در این پالایشگاه تولید خواهد شد که مطابق با ۵۰ درصد بنزین مصرفی در کشور است. عملیات ساخت فاز چهارم این پروژه عظیم ملی که نقشی راهبردی در توازن انرژی کشور و منطقه ایفا کرده و ایران را از واردکننده بنزین به صادرکننده بالقوه این محصول راهبردی تبدیل کرده است، آغاز شده است.

تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت سفید و ۳ میلیون لیتر فرآورده گاز مایع از دیگر دستاوردهای راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است. عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا و نخستین در خاورمیانه، استفاده بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات تولیدی صنایع داخلی، نزدیک به ۱۰۰ درصد اجرا از سوی نیروهای داخلی، ۹۵ درصد راه‌اندازی‌های داخلی، جوان‌ترین نیروی انسانی دخیل در اجرا، آثار زیست‌محیطی با تولید فرآورده‌های با کیفیت، تقویت قدرت دیپلماسی و رکوردهای بی‌نظیر در راه‌اندازی از جمله ویژگی‌های بارز ستاره خلیج فارس به شمار می‌رود که این طرح عظیم را به یک طرح ملی تبدیل کرده است.

عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا و نخستین در خاورمیانه، استفاده بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات تولیدی صنایع داخلی، نزدیک به ۱۰۰ درصد اجرا از سوی نیروهای داخلی، ۹۵ درصد راه‌اندازی‌های داخلی، جوان‌ترین نیروی انسانی دخیل در اجرا، آثار زیست‌محیطی با تولید فرآورده‌های باکیفیت، تقویت قدرت دیپلماسی و رکوردهای بی‌نظیر در راه‌اندازی از جمله ویژگی‌های بارز ستاره خلیج فارس به شمار می‌رود که این طرح عظیم را به یک طرح ملی تبدیل کرده است.

تأمین آب این پالایشگاه از طریق تأسیسات آبگیری از سطح دریا به مساحت سه هکتار و به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در ساعت با دو خط لوله ۲۲۰ سانتی‌متری و به طول ۶ کیلومتر انجام می‌شود که دومین آبگیر بزرگ کشور محسوب می‌شود و برق مورد نیاز پالایشگاه به وسیله هفت دستگاه توربین بخار تأمین و با برق سراسری با دیماند ۲۵ مگاوات ساعت پشتیبانی می‌شود.

حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تضمین خودکفایی کشور در تامین فرآورده‌های راهبردی انرژی مانند بنزین، نفت‌گاز، گاز مایع، هیدروژن، گوگرد و سوخت جت و توجه به تولید و صادرات محصولات ایجاد اشتغال پایدار در استان هرمزگان از مهم‌ترین اهداف این ابرپروژه پالایشی در کشور بوده است.