:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
بانك مركزي: شفافیت هدف اصلی سامانه نیماست،حجم فروش ارز صادراتی در نیما از ۸.۳ میلیارد یورو گذشت

پاسخ بانك مركزي به اظهارات عسگراولادي، شتاب گرفتن فروش ارز در نیما، گرم طلا 427، ربع سكه 1.550، افزايش نرخ ارز و طلا و سكه

بانك مركزي در پاسخ به انتقاد يك صادركننده كه گفته بود سه ماه است که صادراتی نداشته‌ام و با ندانم‌کاری بانک مرکزی صادرات کشور قفل شده است؛ در صورت عدم اصلاح این شرایط، بهار سختی را پیش رو خواهیم داشت، سامانه نیما دفتر دستکی است که آقایان راه انداخته‌اند و چند صراف را دور هم جمع کرده‌اند و اسمش را نیما گذاشته‌اند واكنش نشان داد و اعلام كرد: دو شرکت صادراتی اين صادركننده تا پایان آبان ماه سال 1397 بالغ بر 16.6 میلیون یورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادی نکرده است
کد خبر: ۱۳۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
بانک مرکزی اعلام کرد كه علاوه بر عرضه نزدیک به ۱۰میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی، پتروشیمی ها، فولادی ها و شرکت ملی گاز در سامانه نیما، صادرکنندگان غیرنفتی بخش خصوصی نيز فروش ارز ناشی از صادرات خود را در نیما افزایش داده اند و از ۱۶مرداد تا به 29 بهمن 97 عرضه ارز صادركنندگان بخش خصوصي از یک میلیارد یورو فراتر رفته است. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است این مبلغ علاوه بر عرضه صادرکنندگان در صرافی ها و اختصاص ارز به واردات خودشان می باشد.


 پيش از اين رئيس كل بانك مركزي، از افزايش عرضه ارز صادركنندگان در يك ماه باقي مانده سال خبر داده و تاكيد كرد كه با افزايش عرضه ارز صادركنندگان، نرخ ها كاهش خواهد يافت. 
در اين زمينه، برخي كارشناسان و نمايندگان مجلس نيز معتقدند كه نرخ دلار تا زير 10 هزار تومان كاهش خواهد يافت. اما اخبار روزهاي اخير در مورد  تاخير در تصويب كنوانسيون پالرمو در مجمع تشخيص مصلحت نظام و همچنين نشست FATF در پاريس، موجبات نوسان قيمت ها را فراهم آورده است. 

حجم فروش ارز صادراتی در نیما از ۸.۳ میلیارد یورو گذشت

از ابتدای آغاز به کار سامانه نیما تا ۲۷ بهمن، ۸ میلیارد و ۳۴۵ میلیون و ۷۷ هزار یورو به فروش رسیده است. از 16 مرداد ماه سال جاری تا 27 بهمن ماه میزان ارز خریداری شده از صادرکنندگان توسط صرافی‌ها 8 میلیارد و 345 میلیون و 77 هزار یورو بوده است. همچنین مجموع فروش ارز برای واردات 7 میلیارد و 139 میلیون و 26 هزار دلار درج شده است. نرخ یورو در روز معاملاتی 27 بهمن ماه 8752 تومان و نرخ فروش آن 9572 تومان بوده است. بدین ترتیب میانگین فروش ماهانه ارز یک میلیارد و 324 میلیون دلار بوده است.

واکنش بانك مركزي به اظهار نظر عسگر اولادي

از سوي ديگر، بانك مركزي در پاسخ به انتقاد يك صادركننده كه گفته بود سه ماه است که صادراتی نداشته‌ام و با ندانم‌کاری بانک مرکزی صادرات کشور قفل شده است؛  در صورت عدم اصلاح این شرایط، بهار سختی را پیش رو خواهیم داشت، سامانه نیما  نیما دفتر دستکی است که آقایان راه انداخته‌اند و چند صراف را دور هم جمع کرده‌اند و اسمش را نیما گذاشته‌اندواكنش نشان داد و اعلام كرد: دو شرکت صادراتی يكي از صادركنندگان تا پایان آبان ماه سال 1397 بالغ بر 16.6 میلیون یورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادی نکرده است
 در اين بيانيه بانك مركزي آمده است: یکی از صادرکنندگان مشهور که سالیان طولانی از محل منابع و امکانات کشور فعالیت تجاری دارد و رئیس اتاق مشترک ایران و چین است اخیرا در اظهاراتی مدعی شده است : سه ماه است که صادراتی نداشته‌ام و با ندانم‌کاری بانک مرکزی صادرات کشور قفل شده است؛ وی معتقد است در صورت عدم اصلاح این شرایط، بهار سختی را پیش رو خواهیم داشت، همچنین در خصوص سامانه نیما عنوان کرده است نیما دفتر دستکی است که آقایان راه انداخته‌اند و چند صراف را دور هم جمع کرده‌اند و اسمش را نیما گذاشته‌اند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در خصوص اظهارات مطرح شده توسط این صادرکننده و به منظور روشنگری افکار عمومی باید یادآور شد : وی تاکنون هیچ اطلاعاتی از نحوه مصرف ارز صادراتی خود در چرخه اقتصادی کشور ارایه نکرده است، به طوری که دو شرکت صادراتی ایشان تا پایان آبان ماه سال 1397 بالغ بر 16.6 میلیون یورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادی نکرده است؛ در حالیکه بخش عمده ای از صادرکنندگان متعهد به کشور تاکنون بیش از 10 میلیارد یورو ارز در بازار ثانویه عرضه و بخشی از واردات کشور از این محل تامین شده است.

خاطر نشان می سازد سیاست های ابلاغی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به بانک مرکزی برای اجرا در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات کاملاً  شفاف و روشن است. آمار صادرات کشور که حاصل بهره گیری از امکانات و منابع مادی و انسانی است به صورت شفاف بنا به اظهار خود صادرکنندگان از مبادی رسمی کشور صادر می‌شود. ضمن اینکه مردم عزیز کشورمان آگاه هستند که خواسته بانک مرکزی به تبع مصوبات شورای عالی اقتصادی است که ارز حاصل از صادرات کشور به صورت شفاف برای تامین نیازهای وارداتی کالاها و خدمات، از جمله مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بخش های اقتصادی و نیز سایر کالاهایی که ضرورت و اولویت دارد به کار گرفته شود. اینکه بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید داخلی و اشتغال خواستار آن است که مشخص شود ارز صادراتی برای چه نوع کالاهایی استفاده می‌شود به نظر خواسته و منافع و مصالح عامه مردم را تامین می کند.
جای تاسف است هر وقت در کشور در جهت شفافیت اقدامی شود فشارها و هجمه های زیادی با بهانه های به ظاهر موجه صورت می‌گیرد. شرایط تحریم نباید موجب بی نظمی و عدم شفافیت لازم شود، برعکس در زمان تحریم باید نظم، حساب و کتاب و شفافیت های سیستمی قابل کنترل افزایش یابد.
سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) صرفاً به منظور ثبت شفاف اطلاعات و بازاری است که بدون هیچ گونه محدودیت و سقفی، امکان ثبت اطلاعات و قیمت خرید و فروش ارز در این سامانه بر اساس نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده وجود دارد. برخی آقایان شفاف و صادقانه با مردم صحبت نمی‌کنند و این که تمایلی ندارند در فضای شفاف فعالیت کنند و طی سالیان طولانی، در اتاق های بسته حوزه تجارت خارجی کشور را قبضه کرده‌اند و صرفاً منافع شخصی و گروهی خود را می‌بینند، بدانند که مردم کاملاً آگاه و هوشیار هستند. صادقانه به مردم بگویند نیما موجب می‌شود کارهای پنهان ما بر ملا شود. بنا بر سیاست‌های ابلاغی صادرکنندگان عزیز باید از طریق شبکه بانکی، صرافی‌ها و یا سایر شبکه‌ها، ارز خود را به منظور تامین نیاز های وارداتی کشور قرار دهند. برای آگاهی مردم شریف ایران سیاست های ابلاغی بانک مرکزی در برگشت ارز حاصل از صادرات عبارتند از: 1- صادرکنندگان محترم نسبت به فروش ارز در سامانه نیما به واردکنندگان اقدام کنند. 2- صادرکنندگان محترم ارز خود را به واردکنندگان دارای ثبت سفارش به طور مستقیم فروخته و هر دو طرف اطلاعات‌شان را در سامانه نیما ثبت کنند. 3- صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را برای واردات مورد نیاز تولیدی خود استفاده کنند ولی باید هم ثبت سفارش انجام شود و هم مطابقت کامل پروانه صادراتی با ثبت سفارش صورت گیرد. 4- صادرکنندگان بخشی از ارز خود را که به صورت نقدی وارد می کنند به صرافی های مجاز فروخته و در سامانه سنا ثبت کنند. همانگونه که ملاحظه می شود راه های برگشت ارز صادراتی کاملاً شفاف است و صحبت هایی از قبیل ناشناخته بودن نیما برای خارجی ها، اساساً حرف بی ربطی است و ضرورتی ندارد.

افزايش نرخ ارز و طلا

بازار ارز و طلا طي سه روز اخير هفته جاري متاثر از تاخير در تصويب كنوانسيون پالرمو و همچنين نزديك شدن به بازار شب عيد،  با نوسان و افزايش قيمت مواجه شده و قيمت دلار با افزايش حدود 850 تومان در بازار آزاد و 600 تومان در بازار سنا و صرافي ها، به كانال 13 هزار تومان رسيده است. قيمت سكه نيز در اين سه روز حدود 200 هزار تومان افزايش يافته است. 
بر اساس قيمت هاي روز دوشنبه 29 بهمن 97، سامانه سنا نرخ لحظه اي دلار را 12900تومان و يورو را 14800 تومان اعلام كرد كه دلار نسبت به ميانگين روز قبل معادل 533 تومان افزايش نشان مي دهد. 
 همچنين سامانه سنا ميانگين نرخ هاي ارز براي روز دوشنبه را براي دلار  12357 تومان ، يورو 13989 تومان، پوند 15 هزار و 713 تومان، يوان 1867 تومان و درهم 3380 تومان، لير تركيه 2454 تومان اعلام كرده است. 
همچنين صرافي هاي ملي و بانكي،  نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا را  با 350 تومان افزايش 12 هزار و 600 تومان  و نرخ خرید هر دلار آمریکا نیز 12 هزار و 550 تومان اعلام كردند كه نسبت به روز يكشنبه معادل 350 تومان افزايش داشته و در دو روز اخير روي هم 600 تومان گران شده است. در بازار آزاد و نقدي نيز دلار 12560 تومان اعلام شد كه 560 تومان  بيشتر شده است و در دو روز اخير حدود 850 تومان افزايش يافته است. درهم نيز در بازار آزاد 3535 معامله شده كه 150 تومان افزايش داشت. 
از سوي ديگر، در بازار طلا نيز با اعلام اونس جهاني به نرخ 1324 دلار،  و نرخ دلار بازار آزاد 13هزار 120 تومان، نرخ طلا و سكه افزايش يافت و  قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با 80 هزار تومان افزايش ۴ میلیون و 460هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و 450هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 550 هزار تومان و سکه یک گرمی 800 هزار تومان معامله شد همچنين مظنه مثقال 17 عيار به قیمت یک میلیون و850 هزارتومان و هر گرم 18 عيار 427 هزار تومان داد و ستد شد كه هر گرم طلا 28 هزار تومان و هر مثقال طلا معادل 100 هزار تومان افزايش داشته است.  
همچنين بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که طی آن نرخ ۲۶ ارز همانند یورو و پوند نسبت به روز یکشنبه افزایش، نرخ ۹ واحد پولی دیگر کاهش و نرخ ۱۲ ارز دیگر از جمله دلار نیز ثابت بود.  بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای دوشنبه ۲۹ بهمن ماه ۹۷ معادل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۹۸ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۲۳۸ ریال و هر یورو نیز با ۹۳ ریال رشد ۴۷ هزار و ۵۲۰ ریال ارزش‌گذاری شد

قدرتمندترین ارزهای جهان کدام‌اند؟

نشریه فارین پالیسی دینار کویت را قدرتمندترین ارز جهان معرفی کرد.
به گزارش ایسنا، بیش از دویست کشور در جهان وجود دارند که برخی از آن‌ها دارای ارزهای قدرتمندی هستند که سایر کشورها را نیز نسبت به استفاده از آن‌ها متقاعد کرده است. شاید بسیاری از مردم عقیده داشته باشند که دلار، یورو و پوند قدرتمندترین ارزهای جهان هستند اما نشریه فارین پالیسی اعلام کرده است که کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای قدرتمندترین ارزهای جهان هستند.
۱۰ ارز قدرتمند جهان عبارت اند از:  دینار کویت: به دلیل صادرات بالای نفت کویت و انباشت سرمایه، ارزش دینار کویت در برابر دلار بیش از هر ارز دیگری در جهان است به گونه‌ای که هر دینار کویت بیش از ۳.۲۹ دلار قیمت دارد.
دینار بحرین: یک کشور دیگر در حاشیه خلیج فارس که جمعیت آن به زحمت از یک میلیون نفر فراتر می‌رود. با این حال هر دینار بحرین به ازای ۲.۶۵ دلار معامله می‌شود.
ریال عمان: کشوری در همسایگی عربستان و یمن که ساکنانش از رفاه بالایی برخوردار هستند. هر ریال عمانی در بازارهای جهانی بیش از ۲.۶ دلار قیمت دارد.
 دینار اردن: هر چند با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب اردن توضیح این که چرا ارزش پول ملی آنها تا این حد بالااست کاری دشواری خواهد بود اما هر دینار اردنی به ازای ۱.۴۱ دلار مبادله می‌شود.
پوند انگلیس: قدرتمندترین ارز اروپایی و سومین ارز پرمبادله در سطح جهان که با وجود کاهش رشد اقتصادی انگلیس در سالیان اخیر و برگزیت، کماکان از ارزش بالایی برخوردار است و هر پوند حدود ۱.۳ دلار قیمت دارد.
 دلار جزایر کایمن: قطعاً دیدن نام چنین کشوری در چنین جایگاهی شما را متعجب خواهد کرد، اما این جزیره به لطف سیاست‌های مالیاتی مناسب خود سرمایه خارجی زیادی را جذب کرده است و به دلیل ورود مقادیر عظیم ارز خارجی، ارزش دلار این جزیره بالا است به گونه‌ای که هر دلار جزیره کایمن به ازای ۱.۲ دلار آمریکا مبادله می‌شود!
یورو به عنوان دومین ارز پر مبادله جهان شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر، سهم آن از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان رو به افزایش است. هر یورو حدوداً ۱.۱۳ دلار قیمت دارد.
فرانک سوئیس: ارزش فرانک معمولاً با اندکی نوسان مثبت و منفی برابر با ارزش دلار امریکا است. این ارز به همراه ین ژاپن دو ارز امن جهان شناخته می‌شوند و در زمان نوسانات بازارهای مالی با ارزش تر می‌شوند.
دلار: مهم‌ترین ارز فعلی جهان که با وجود تلاش کشورهای مختلف برای کاهش سلطه آن بر اقتصادهایشان، هنوز هم نقش تعیین کننده‌ای در جهان دارد. از دلار در تراکنش‌های مالی در سطح جهان بیش از هر ارز دیگری استفاده می‌شود.
 دلار کانادا: علی رغم کاهش قیمت دلار کانادا در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بهای نفت و رکود در بازار مسکن این کشور، این ارز پنجمین سهم از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان را دارد و در حال حاضر هر دلار آمریکا حدود ۱.۳۱ دلار کانادا قیمت دارد.
ارزش ذاتی دلار بسیار کمتر از ارقام کنونی است
 کاهش نرخ ارز شدنی است و اگر زمینه شفافیت و جلوگیری از خروج سرمایه فراهم شود کاهش نرخ ارز به تدریج بر روی نرخ کالا و خدمات نیز تاثیرگذار خواهد بود.
مجیدرضا حریری، در گفت وگو با ایبنا با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر برنامه  کاهش نرخ دلار، گفت:‌ ارزش ذاتی دلار و سایر ارزها ارقامی نیست که اکنون در بازار ارزی کشور وجود دارد. حتی ارقامی که در سامانه نیما هم وجود دارد نرخ واقعی دلار نیست.
دست بانک مرکزی در تزریق به بازار ارز چندان باز نیست
وی افزود: نرخ کنونی ارز در مقابل اندازه‌های اقتصاد ایران بسیار بی‌ربط است. بازار ارز بازار عرضه و تقاضا است. تاکنون مشخص شده است که دست بانک مرکزی در بخش عرضه چندان باز نیست یا آنکه ملاحظاتی دارد که عرضه ارز به بازار را محدود کرده است.
حریری گفت: راه حل مدیریت بازار ارز کنترل بخش تقاضا است. البته بخشی از تقاضا در بازار ارز طبیعی است و در بخش کالاهای اساسی است ناچار به عرضه ارز برای خرید این کالاها هستیم. اشتباهاتی در نیمه اول سال جاری صورت گرفت که ازجمله آنها به تاخیر انداختن واردات کالا بوده است.

سرکوب تقاضای ارزی کار درستی نیست

وی افزود: سرکوب تقاضای ارزی کار درستی نیست و تنها راهکار مدیریت تقاضای ارزی است. باید اطمینان داشت که از فروردین امسال اتفاقاتی رخ داده  که موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و طبیعی است که در این میان عده‌ای اندک نیز سودهای سرشار به دست آورده‌اند.
حریری گفت: شفافیت یکی از مهمترین راهکارها در وضع کنونی است. کاهش نرخ ارز شدنی است و اگر موفق به کنترل اوضاع شویم ثبات نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود.‌ اگر ارزهای موجود از کشور خارج و تبدیل به ملک در اروپا، آمریکا، کانادا و ترکیه نشود و صرف واردات شود به نقطه تعادل خواهیم رسید و تزریق منابع به بازار ارزی کشور اتلاف منابع نخواهد بود.
وی افزود: پول کثیف نباید تبدیل به دلار شده و از کشور خارج شود بنابراین ایجاد شفافیت در اقتصاد کمک می‌کند تا از اتلاف منابع ارزی و ایجاد تقاضای کاذب ارزی نیز جلوگیری شود.
حریری با بیان اینکه، تقاضای خرید کالای لوکس در کشور به شدت افزایش یافته است، گفت:‌ آمار قاچاق کشور نیز کاهش یافته است و فراموش نکنیم که در زمان جنگ با جمعیتی بالغ بر نصف جمعیت کنونی کشور سالانه با ۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی اداره می‌شد و در سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ متوسط درآمد ارزی کشور حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده است درحالی که اکنون تنها ۳۰ میلیارد دلار گاز و پتروشیمی به فروش می‌رسد.
وی درباره تاثیر کاهش نرخ دلار بر کالا و خدمات، افزود:‌ کاهش نرخ دلار به تدریج بر روی نرخ کالا و خدمات تاثیرگذار خواهد بود. اینکه مردم اثر کاهش نرخ دلاراز ۱۸ هزار تومان به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان را ندیده‌اند به دلیل انتظارات تورمی است و از سوی دیگر افزایش قیمت کالاها به اندازه دلار ۱۸ هزار تومان نبوده است.