:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
همتي با اشاره به حضور بانك مركزي و اقدامات لازم در صورت ضرورت اعلام كرد

عرضه ارز صادراتي در یکماه آينده نرخ ها را كاهش مي دهد / ارز مسافرتی هم‌قیمت بازار، نرخ طلا و سكه و ارز روز يكشنبه 28 بهمن

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با 65 هزار تومان افزايش ۴ میلیون و 380هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و 380 هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 480 هزار تومان و سکه یک گرمی ۷80 هزار تومان معامله شد همچنين مظنه مثقال 17 عيار به قیمت یک میلیون و 721 هزارتومان و هر گرم 18 عيار 397 هزار تومان داد و ستد شد كه هر گرم طلا 10 هزار تومان افزايش داشته است / پورابراهيمي مطرح كرد: ضرورت گسترش پيمان پولی و بلاك چين و جدایی اقتصاد ايران از دلار ارز مسافرتی هم‌قیمت بازار شد
کد خبر: ۱۳۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
اقتصاد گردان - روز يكشنبه 28 بهمن 97، بازار ارز و طلا تحت تاثير اخبار روزهاي اخير و به تاخير افتادن بررسي و تصويب كنوانسيون پالرمو در مجمع تشخيص مصلحت نظام،  و همچنين آغاز نشست گروه اقدام مالي FATF در پاريس، با نوسان همراه شد و نرخ ارز و سكه و طلا افزايش يافت و  برخي فعالان بازار در اين زمينه اعلام كردند:  از آنجا كه یکی از پیش‌شرط‌های تمدید مهلت ايران براي قرار نگرفتن در لیست سیاه این نهاد بین‌المللی گروه اقدام مالي،تصويب قانون و الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و سی اف تی بوده، لذا بازار با نوساناتي همراه است و از ساعات اوليه صبح تا عصر يكشنبه، نرخ دلار و سكه و طلا با تغييراتي نسبت به هفته قبل مواجه شد و در نهايت در ساعات عصر، دلار نقدي بازار 12560 و در صرافي ها 12250 تومان معامله شد كه افزايش 290 توماني نسبت به روز شنبه داشته است. 



در اين زمينه، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی نيز در یادداشت اینستاگرامی نسبت به اخبار روزهاي اخير و نوسان نرخ ها واكنش نشان داده و تاكيد كرد كه بانک مرکزی در بازار حضور دارد و در صورت ضرورت اقدامات لازم را انجام خواهد داد. 
وي افزود: در روزهای اخیر، به مدد اظهارات و انذار برخی افراد در خصوص احتمال رد لایحه پالرمو و یا سررسید شدن سپرده های ۲۰ درصدی، یا وضعیت بودجه ۹۸ و جو منفی ناشی از تلاش برای ارائه برخی طرح ها و اقدامات غیر متعارف، عواملی که علاقمند برهم زدن بازار ارز و ایجاد نوسان در آن هستند، تلاش کرده اند بر موج افزایشی سوار شده و نوساناتی، هر چند اندک، در بازار ایجاد کنند. این عوامل، اطمینان دارند که با صدور مجوز اخیر بانک مرکزی به برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود در صرافی ها در یکماهه باقیمانده سال، تعادل بازار به نفع عرضه به هم خواهد خورد و لذا، اقدام به پیشگیری کرده و جو تبلیغاتی لازم را برای خنثی کردن آن به وجود آوردند. اما بانک مرکزی برای جلوگیری از بی ثباتی در بازار حضور دارد و در صورت ضرورت اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

برخي كارشناسان نيز معتقدند: اگرچه  قيمت ارز و طلا و سكه در هفت ماه اخير متاثر از سياست هاي بانك مركزي در كنترل سقف تراكنش ها، جمع آوري چك هاي تضميني در بازار و ساماندهي صرافي ها و بازار ارز،  با روند نسبتا با ثباتي نسبت به پنج ماه اول سال مواجه شده، اما  در هفته هاي اخير، بار ديگر، متاثر از تحولات آخر سال و شب عيد،  تاخير در تصويب لوايح مرتبط با FATF، افزايش نرخ اونس جهاني طلا، اخبار مربوط به احتمال كاهش معافيت هاي خريد نفت و عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در حد مورد انتظار، قرار داشته و نرخ ارز و طلا روند افزايشي به خود گرفته است، لذا ضروري است كه موضوع تصويب لوايح مرتبط با گروه اقدام مالي سريعتر به سرانجام برسد تا از التهاب آخر سال و شب عيد جلوگيري كند و بيش از اين باعث رشد قيمت ارز و اثر آن بر ساير قيمت كالاها و خدمات نشود. برخي فعالان بازار نيز معتقدند كه با رسيدن به روزهاي آخر سال، در صورتي كه با افزايش عرضه اسكناس دلار از سوي صادر كنندگان مواجه باشيم شاهد كاهش نرخ دلار خواهيم بود و رئيس كل بانك مركزي نيز به افزايش عرضه ارز صادراتي اشاره كرده و ضروري است كه اين موضوع سريعتر تحقق يابد تا نرخ ها را كاهش دهد. 
 
افزايش نرخ ارز در صرافي هاي مجاز

از سوي ديگر،  بر اساس قيمت هاي روز يكشنبه 28 بهمن 97، سامانه سنا نرخ لحظه اي دلار را 12250تومان و يورو را 13950 تومان اعلام كرد كه 178 تومان نسبت به روز شنبه افزايش داشته است. همچنين سامانه سنا ميانگين نرخ هاي ارز براي روز شنبه را براي دلار  12072 تومان ، يورو 13965 تومان، پوند 15 هزار و 470 تومان، يوان 1788 تومان و درهم 3302 تومان، لير تركيه 2394 تومان اعلام كرده است. 
همچنين صرافي هاي ملي و بانكي،  نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا را  12 هزار و 250 تومان  و نرخ خرید هر دلار آمریکا نیز 12 هزار و 200 تومان اعلام كردند كه نسبت به روز شنبه معادل 290 تومان افزايش داشته است. در بازار آزاد و نقدي نيز دلار 12560 تومان اعلام شد كه 230 تومان بيشتر شده است و درهم 3430 تومان معامله شد كه 80 تومان افزايش داشت. 
از سوي ديگر، در بازار طلا نيز با اعلام اونس جهاني به نرخ 1321 دلار،  و نرخ دلار بازار آزاد 12هزار 560 تومان، نرخ طلا و سكه افزايش يافت و  قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با 65 هزار تومان افزايش ۴ میلیون و 380هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و 380 هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 480 هزار تومان و سکه یک گرمی ۷80 هزار تومان معامله شد همچنين مظنه مثقال 17 عيار به قیمت یک میلیون و 721 هزارتومان و هر گرم 18 عيار 397 هزار تومان داد و ستد شد كه هر گرم طلا 10 هزار تومان افزايش داشته است.  
همچنين بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز رسمي را بدون تغيير اعلام کرد که هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۱۴۰ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۴۲۷ ریال ارزش‌گذاری شد

ارز مسافرتی هم‌قیمت بازار شد

روز يكشنبه ارز مسافرتی هم‌قیمت بازار آزاد فروش رفت و هر یورو ۱۴ هزار و ۲۱۰ تومان قیمت خورد. در روزهای اخیر قیمت ارز در بازار آزاد تا حدی افزایشی پیش رفته است و با توجه به این‌که معمولاً قیمت ارز در بانک‌ها و به ویژه ارز مسافرتی از نرخ بازار آزاد تبعیت می‌کند، در این قیمت‌ها نیز رشد مشهود است.
بر این اساس بانک‌ها ارز مسافرتی را برای هر یورو ۱۴ هزار و ۲۱۰ تومان قیمت‌گذاری کردند که در بازار آزاد نیز یورو تا همین حد معامله شده است. ارز مسافرتی برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع برای هر نفر ۵۰۰ یورو و در سایر کشورها حدود ۱۰۰۰ یورو است.
اما قیمتی که بانک‌ها ارز را از مشتریان خریداری کرده‌اند برای دلار حدود ۱۲ هزار و ۲۰ تومان و یورو ۱۳ هزار و ۵۷۵ تومان بوده است.بر اساس معاملات انجام شده در صرافی‌های مجاز نیز نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان است.همچنین نرخ خرید هر اسکناس یورو ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است.

كاهش 50 هزار توماني حباب سکه 

از سوي ديگر، محمد کشتی‌آرای درگفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت بازار گفت: از صبح يكشنبه نسبت به روز پنجشنبه مقدار تقاضا کاهش یافته و این کاهش تاثیر خود را در کاهش ۵۰ هزار تومان حباب سکه نشان می‌دهد. روز شنبه نيز  شاهد افزایش ۶۰ هزار تومانی قیمت سکه نسبت به روز پنجشنبه بودیم که بیشتر به دلیل افزایش ۱۹ دلاری اونس جهانی طلا و کاهش عرضه دلار پس از کنفرانس ورشو بودیم و این باعث شد تا با وجود آنکه نرخ ارز تغییر آنچنانی نداشته است باز قیمت سکه افزایش یابد.

گسترش پيمان پولی و بلاك چين و جدایی اقتصاد ايران از دلار

از سوي ديگر، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با ایبِنا، پیمان‌های پولی و بلاک‌چین را عاملی برای گسترش تجارت دانست و از لزوم جدایی اقتصاد ایران از دلار سخن گفت.
وي درباره اقدامات صورت گرفته درباره پیمان‌های پولی در مجلس به عنوان یک راهکار اقتصادی در شرایط تحریمی، اظهار داشت: یکی از تکالیف بسیار مهم بانک مرکزی که در برنامه ششم توسعه نیز به آن تاکید شده استفاده از ظرفیت بسیار بزرگ و مناسب پیمان پولی دو یا چند جانبه برای تسهیل تجارت و روابط اقتصادی و بانکی به عنوان یکی از ابزارهای بسیار کلیدی در کاهش اثرات تحریم و رشد اقتصادی است که مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به آن تاکید فراوانی داشته است.با عملیاتی شدن پیمان‌های پولی می‌توان مبادلات ارزهای مورد استفاده را مدیریت کرد و تجارت را گسترش داد که در نهایت بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش اثر فشار تحریمی را به دنبال دارد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: امروزه ارزهای رمزنگاری شده بر بستر فناوری بلاک‌چین به یک پدیده رایج و شناخته شده در جهان تبدیل شده که با وجود حجم پایین معاملات در مقایسه با گردش مالی موجود در جهان، با استفاده از جذب سرمایه‌گذاران توانسته‌اند تا رشد بسیار زیادی داشته باشند و گفته می‌شود یکی از ارکان مهم آینده نظام اقتصادی جهان هستند.فرآیندهای بانکی توسط سیستم فدرال رزرو آمریکا مدیریت می‌شود، اما تراکنش‌های رمز ارزی رصد نمی‌شوند و در فضایی امن و بدون قابلیت اعمال تحریم فعالیت‌ می‌کنند که بستری را ایجاد می‌کند تا بتوان با استفاده از آنها تحریم‌های فعلی را دور زد و شرایط تجارت را تسهیل کرد.
پورابراهیمی افزود: در وضعیت فعلی کشور که تحریم‌های ظالمانه آمریکا به سیستم بانکی فشار آورده است، می‌توان با استفاده از یک رمز ارز یا ایجاد رمزارز ملی از آن برای مراودات اقتصادی و بانکی با کشورهای دوست که تحریم برای سیستم بانکی مشکلاتی به دنبال داشته، استفاده کرد؛ طراحی و توسعه رمز ارز ملی از سوی بانک مرکزی اقدام هوشمندانه‌ای بوده که از آن‌ می‌توان در مراودات بین بانکی استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه رمز ارزها مزایا و معایبی را دارند که در این حوزه باید با سیاستگذاری و تعیین تکلیف قانونی وارد شد تا از مزایا به صورت کامل استفاده و اثر معایب را از جمله در تهدید نظام اقتصادی کشور کاهش داد، گفت: ارزهای رمزنگار در حوزه مالی و ارزی کشور تاثیراتی دارند و بر اساس قانون بانک مرکزی متولی حوزه ارزی کشور است و باید برای این پدیده قانونگذاری‌های لازم را انجام دهد.در شرایطی که تحریم‌های آمریکا در نظام اقتصادی ایران با وجود وابستگی کشور به دلار تاثیر بسیار زیادی دارد باید با خروج اقتصاد کشور از سیطره دلار فشار تحریم‌ها و تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر کشور را کاهش داد؛ در شرایط فعلی ضروری است تا از دلار جدا شد و پیمان‌های پولی با توجه به ماموریت بانک مرکزی به عنوان یک اولویت اقتصادی بسیار مهم در کنار سایر ماموریت‌های بانک مرکزی از جمله اصلاح نظام بانکی عملیاتی شود.
به گفته وی، با این اقدام محدودیت‌های سیستم بانکی در تحریم از بین خواهد رفت و در تنظیم بازار ارز نیز تاثیر خواهد داشت و در نهایت باعث تقویت ارزش پولی ملی کشور به عنوان یک اصل بسیار مهم می شود.همچنین بهره‌گیری از زیرساخت فناوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگار از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در دستور کار قرار گیرد تا از فواید آن به نفع کشور استفاده شود که در این زمینه اقداماتی در حال انجام است و کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه پیگیری‌های لازم را داشته است.