:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
در جمع صادرکنندگان خراسان شمالی مطرح شد؛

تجارت پارتیزانی با ترکمنستان

مدیر کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی، ایجاد بازارچه مرزی پرسه سو را راهی مهم برای اشتغالزایی مرزنشینان این استان اعلام کرد.
کد خبر: ۱۳۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
اقتصادگردان- قنبری در جمع تعدادی از مدیران اقتصادی و صادرکنندگان استان، با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ هزار نفر از مرزداران خراسان شمالی در فاصله ۳۱۰ کیلومتری مرز مشترک خراسان شمالی با کشور ترکمنستان زندگی می‌کنند، گفت: این افراد پاسداران مرز هستند و یکی از عوامل مهم برای ماندگاری این افراد در مناطق مرزی، ایجاد اشتغال برای آن هاست.

وی افزود: راه اندازی بازارچه مرزی سبب می‌شود تا برای مرزنشینان هر دو کشور شغل ایجاد شود.

به گفته قنبری، فاصله خراسان شمالی با دو شهر کشور ترکمنستان بسیار نزدیک است و از سوی دیگر مسیر موجود، صعب العبور نیست در نتیجه باید برای راه اندازی این بازارچه تلاش لازم شود. ایجاد امنیت و راه‌اندازی گمرک در مرز برای صادرات کالا در این منطقه از دیگر مزایایی راه اندازی بازارچه مرزی در این استان خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: برای راه اندازی بازارچه مرزی باید زیرساخت‌هایی همچون جاده مرزی را راه اندازی کرد که در این استان ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر جاده مرزی مناسب ساخته شده است.

وی در ادامه درباره مشکلات بازگو شده از سوی صادرکنندگان توضیح داد: طبق گفته صادرکنندگان این استان، ارزشی که گمرک برای کالاهای صادراتی در نظر می‌گیرد با ارزشی که صادرکننده آن کالا را خریداری و یا تولید می‌کند، هیچ تطابقی ندارد و این امر موجب ضرر و زیان صادرکنندگان می‌شود.

قنبری بیان کرد: حمل و نقل کالاهای صادراتی، نقل و انتقال وجه و بیمه کالاها از دیگر مشکلات صادرات در این استان است.

حیدریان، یکی از صادرکنندگان فعال خراسان شمالی در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه موضوع حل مشکل ارزش گذاری کالاهای صادراتی در گمرک باید هرچه سریع‌تر تسریع یابد، افزود: علاوه بر آن یکی دیگر از مشکلاتی که صادرکنندگان در ترکمنستان با آن مواجه هستند آن است که اظهارنامه مالیاتی طرف تجاری ترکمنستان با یک عدد غیرواقعی و پایین است و این امر سبب می‌شود تا مشکل در عودت ارز برای تاجر ایرانی به وجود آید.

وی توضیح داد: زمانیکه طرف ترکمستانی اظهارنامه مالیاتی را با رقم کم تکمیل می‌کند، گمرک آن کشور اجازه نمی‌دهد که ارزی که ارزش واقعی آن کالاست از آن کشور خارج شود.

گلکار، یکی دیگر از صادرکنندگان خراسان شمالی همچنین به مشکل نقل و انتقال پول در کشور مذکور اشاره کرد و گفت: یک ریال پول از این کشور به ایران از طریق نقل و انتقالات بانکی جابه‌جا نمی‌شود و ما مجبور هستیم پول خود را به صورت پارتیزانی از آنجا خارج کنیم و در حقیقت ما نمی‌دانیم صادرکننده هستیم، یا طعمه و...

وی خاطرنشان کرد: اگر کالای ایرانی بخواهد با ماشین ایرانی به ترکمنستان صادر شود پول صادرکننده بازنخواهد گشت و ما مجبور هستیم بار خود را در مرز، تخلیه و سوار بر ماشینی که پلاک ایرانی ندارد، کنیم.

گلکار ادامه داد: وظیفه یک تاجر پیدا کردن بازار فروش، خروج کالا و فروختن آن در کشور هدف است اما باید دولت نیز امنیت مالی و … را برای صادرکنندگان فراهم کند تا آنها با آرامش خاطر فعالیت کنند.

وی همچنین به نوسان قیمت کالا و مواد اولیه اشاره کرد و گفت: نوسانات قیمت نیز برای صادرکنندگان مشکل ساز شده است بطوریکه یک بازار هدف دقیقاً کالایی را طلب می‌کند که ماه گذشته به آنجا فرستاده شده است اما زمانیکه می‌رویم همان کالا را تأمین کنیم، با افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت آن کالا مواجه می شویم که این امر سبب می‌شود تا طرف تجاری نسبت به ما مبنی بر اینکه چه صادرکننده‌ای هستیم که نمی‌توانیم قیمت‌ها را برای مدت دو هفته ثابت نگه داریم، بی اعتماد می‌شود و به سراغ کشوری دیگر می‌رود.

گلگار تصریح کرد: صادرکنندگان در حال از دست دادن بازار سوریه هستند؛ این کشور در حال ساخت و ساز است اما چند درصد از این بازار در دست ما است؟

محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز گفت: از سال ۸۹ تاکنون یک ریال با عنوان مشوق صادراتی به صادرکنندگان تعلق نگرفته است.