:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

هشدار تاراج و نابودی بی‌بازگشت منابع آب زیرزمینی

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اعلام هشدار درخصوص افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی به دلیل مزیت صادراتی محصولات کشاورزی، از اضافه برداشت متوسط سالانه ۶ میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی خبر داد.
کد خبر: ۱۳۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
اقتصادگردان- هدایت فهمی اظهار کرد: اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی به‌طور متوسط سالانه ۶ میلیارد مترمکعب است و پیش‌بینی می‌شود در صورت صادرات بی‌رویه در بخش کشاورزی و عدم رفع چالش‌های موجود، این رقم به بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب برسد.

وی با تاکید بر ضرورت مراقبت و حفاظت مؤثرتر از منابع آب زیرزمینی اظهار کرد: در حال حاضر مصرف ناخالص بخش کشاورزی از آب زیرزمینی حدود ۵۶ میلیارد مترمکعب و از آب‌های سطحی حدود ۳۴ میلیارد مترمکعب است.

تاراج و نابودی بی‌بازگشت منابع آب زیرزمینی

فهمی، با بیان اینکه محاسبات و ارزیابی‌های انجام شده درباره بهره‌برداری بخش کشاورزی از منابع آب در سال آینده نشان می‌دهد که محصولات کشاورزی و دامی به‌شدت از مزیت صادراتی برخوردار خواهند شد، افزود: بنابراین در سال آتی با رشد تولید محصولات کشاورزی و صادرات قانونی و غیرقانونی آن، برداشت بیشتر از منابع آب کشور صورت می‌گیرد و دست‌اندازی به منابع آب، به‌ویژه آب زیرزمینی وارد مرز خطر خواهد شد.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو ادامه این شرایط را به منزله تاراج و نابودی بی‌بازگشت منابع آب زیرزمینی دانست و بر مراقبت بیشتر از آن تاکید کرد.

وی، عواملی چون ناکارآمدی بازار عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، عدم کارایی نظام تعرفه‌ای صادرات و واردات، سهولت قاچاق محصولات کشاورزی و دامی در ابعاد وسیع، نوسانات شدید بهای محصولات کشاورزی در سال‌های مختلف و پایین بودن بنیه مالی و درآمد تولیدکنندگان بخش کشاورزی را از جمله محورهای تأثیرگذار در چالش‌های ذاتی و عارضی این بخش عنوان کرد.