:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس اتاق بازرگانی ایران:

برای بهبود اقتصادی باید از نخبگان استفاده کرد

رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است برای عبور از شرایط فعلی اقتصاد ایران باید در یک اقدام برنامه‌ریزی شده از توان نخبگان کشور استفاده کرد.
کد خبر: ۱۳۱۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
اقتصادگردان- غلامحسین شافعی صبح امروز یکشنبه در جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران، اظهار کرد: متأسفانه در طول سال‌های گذشته اقتصاد ایران با یک اشکال مهم روبه‌رو بوده و آن نبودن یک نگاه راهبردی برای حرکت به سمت توسعه است.

به گفته وی این اتفاق در حالی رخ داده که هر کسی که قصد توسعه طولانی‌مدت دارد، باید تلاش کند با یک نگاه بلندمدت حرکت به سمت توسعه را سرعت ببخشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که متأسفانه بسیاری از تصمیم‌گیران اقتصادی در ایران از دانش توسعه‌ای مناسب برخوردار نیستند، توضیح داد: وقتی به عملکرد سال‌های گذشته اقتصاد ایران نگاه می‌کنیم می‌بینیم که یا متوجه نبوده‌ایم که در چه مسیری حرکت می‌کنیم یا دانش کافی برای حرکت به این سمت را نداشته‌ایم. از این‌رو مشخص است که وقتی اقتصاد یک کشور نگاه کاربردی لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند به بسیاری از اهداف خود دست پیدا کند.

شافعی با بیان این‌که برای پشت سر گذاشتن این مشکلات استفاده از نظر نخبگان به عنوان یک اولویت جدی مطرح است، تاکید کرد: البته نمی‌توان این مساله را صرفاً به برگزاری جلسه یا درخواست انفرادی برای پاسخ دادن به برخی سوالات مشخص محدود کرد، بلکه وقتی صحبت از نظرخواهی از نخبگان می‌شود باید در نظر داشت که این روال باید به شکل طولانی‌مدت و با استفاده از حداکثر توان کشور انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شوک‌هایی که اقتصاد ایران در طول ماه‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده، بیان کرد: در چنین فضایی به وجود آمدن اعتماد میان دولت و بخش خصوصی مسأله‌ای مهم خواهد بود که توانایی آن را دارد که لااقل به برخی از مشکلات اقتصادی امروز جامعه پاسخ دهد.

وی در پایان به انتخابات پیش روی اتاق‌های بازرگانی در هفته‌های آینده نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم که با تداوم فعالیت قدرتمند پارلمان بخش خصوصی پس از برگزاری انتخابات شرایط برای حضور نمایندگان این بخش در مشاوره برای تصمیم‌های بزرگ اقتصادی فراهم شود و از این‌رو اتاق بازرگانی به یک انتخابات پرشور نیاز خواهد داشت.