:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تعویق تصمیم‌گیری درباره پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام

نشست «اف‌ای‌تی‌اف» امروز با دستور کار ایران در پاریس تشکیل شد

از امروز اجلاس FATF برگزار می‌شود و یکی از پیش‌شرط‌های تمدید ایران خارج از لیست سیاه این نهاد بین‌المللی و اقدام عليه ايران، الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و سی اف تی بوده است. حالا باید منتظر ماند و دید که در این نشست چه تصمیماتی اخذ خواهد شد؟
کد خبر: ۱۳۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
اقتصاد گردان - آیسان تنها|

روز گذشته در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو بار دیگر به تعویق افتاد. جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام که با دستور کار بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو برگزار شد، بدون رای‌‌گیری نهایی و برای چهارمین بار به جلسه بعدی مجمع موکول شد.

گفته شد علت تعویق در تصمیم‌گیری مجمع، کمبود وقت بوده است. به این ترتیب که به برخی اعضا که از قبل برای اظهارنظرات درباره این لایحه ثبت نام کرده بودند، فرصت ایراد سخنرانی نرسید و به همین جهت تصمیم نهایی درباره پیوستن ایران به پالرمو به جلسه آینده موکول شد. به گفته غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه نوبت به ۹ عضو مجمع تشخیص برای نطق نرسید. احمد توکلی نیز توضیح داد که در جلسه سه ساعته روز گذشته تنها به 12 نفر از 21 نفر فرصت اظهارنظر رسیده و به همین دلیل بررسی نهایی به جلسه بعدی موکول شده است.

این تعویق احتمالا به این علت رخ داده که برخی اعضای مجمع معتقدند باید برای تصویب این لایحه دقت فراوانی به خرج داد. در این زمینه آیت‌الله آملی لاریجانی، ‌رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم دقت در بررسی کنوانسیون پالرمو گفته است: در بررسی پالرمو باید به موضوع عزت مردم و عزت کشور هم توجه داشته باشیم. می‌کند که اروپایی‌ها با وجود این تعویق و تعلیقی که در جریان «اینستکس»، در انجام کارهایشان داشته‌اند، نشان دادند چیزی که طلب می‌کنند فراتر از این حرف‌ها است.

اودر بخشی دیگر از سخنانش گفت: ما باید بررسی کنیم و ببینیم که جمهوری اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس و نهادهای دیگر آیا واقعا مصلحت است که با طلب‌های قلدرمابانه کشورهای غربی همراهی کنند؟

البته در جلسه روز گذشته برخی اعضای مجمع اعم از حسن روحانی، رییس‌جمهور و علی لاریجانی، رییس مجلس، ابراهیم امینی، علی‌اکبر ناطق نوری، غلامرضا آقازاده، محمود احمدی‌نژاد، مرتضی نبوی از اعضای حقیقی مجمع و آیات مومن، یزدی، شب زنده‌دار و مدرسی یزدی از فقهای شورای نگهبان حضور نداشتند. با این حال لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهور و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد به نمایندگی از دولت، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه حاضر بودند.

 پیش‌بینی‌ها از نتیجه‌ رای

هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که اگر در مجمع رای‌گیری برگزار شود، نتیجه چه خواهد شد؟ با این حال حشمت‌الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس که از موافقان تصویب پالرمو در مجمع به شمار می‌آید، درباره جلسه امروز گفته است: امروز اگر این لایحه در مجمع به رای گذاشته می‌شد قطعا رای نمی‌آورد و اعضا آن را رد می‌کردند، چرا که آراء منفی به این لایحه در جلسه امروز نسبت به جلسه قبل حتی بیشتر هم شده بود. به گفته فلاحت پیشه تعلل کشورهای اروپایی در عملیاتی شدن سازوکار SPV و همچنین کم اثر بودن اقدامات اروپایی و خصوصا بسته پیشنهادی آنها موجب افزایش ابهامات درخصوص این تصویب لایحه الحاق به پالرمو شده است.

البته هنوز موضع‌گیری همه اعضای مجمع مشخص نیست. برخی شفاف اعلام کردند و البته برخی تاکنون دقیقا روشن نکرده‌اند که چه نظری دارند؟ با این حال از 50 عضو حقیقی و حقوقی مجمع، حدود یک سوم موضع خود را اعلام کرده‌اند. چکیده برخی از مواضع اعلام شده در جدول زیر آمده است: