:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
بازتاب شکاف شمال و جنوب در اجاره مسکن

وضعیت بازار رهن و اجاره واحد مسکونی در تهران و اختلاف قيمت شمال و جنوب شهر

رهن کامل شمال شهر کمتر از 200 میلیون کار بسیارسختی است. در پاکدشت و قرچک می‌توان با کمتر از 50 میلیون تومان هم یک واحد مسکونی نوساز متوسط متراژ رهن کرد. در غرب تهران از 150 تا 240، در شرق از 100 تا 250، در مركز بالاي 150 ميليون / قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 7 میلیون و 760 هزار تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 66.9 درصد افزایش نشان می‌دهد
کد خبر: ۱۳۱۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲
اقتصاد گردان - زهره علامی|
همگام با جهش قیمت خرید و فروش مسکن در نیمه نخست سال جاری، بازار رهن و اجاره هم تکان شدیدی خورد و کرایه واحدهای مسکونی رشد چشمگیری را تجربه کرد، به گونه‌ای که هزینه رهن کامل هر واحد مسکونی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، تقریبا دو برابر شد. موضوعی که فشار وارد به مستأجران را مضاعف کرد.

براساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی طی 10 ماهه نخست سال جاری، قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 7 میلیون و 760 هزار تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 66.9 درصد افزایش نشان می‌دهد و با توجه به اینکه اصلی‌ترین ملاک و معیار تعیین‌کننده اجاره‌بها و همچنین پول پیش (رهن) مربوط به قیمت خرید و فروش مسکن است، اجاره‌بها و هزینه رهن هم افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت، چون برطبق فرمول پذیرفته شده از سوی موجر و مستأجر، یک پنجم از هزینه خرید یک خانه به عنوان اجاره‌بها یا رهن یک سال همان واحد مسکونی تعیین می‌شود.دراین میان و با جهش اجاره‌بها، بیش از یک سوم جمعیت کشور (38 درصد) که اجاره نشین هستند یا مجبور شدند که این افزایش قیمت را بپذیرند یا به پول پیش و کرایه بهای خود بیافزایند یا اینکه در محله‌های ارزان‌تر اقدام به اجاره مسکن کنند، موضوعی که برای بازار خرید وفروش هم رخ داد.

حال با در نظر گرفتن اهمیت بازار رهن و اجاره و رشد قابل ملاحظه اجاره‌بها، گزارشی از وضعیت بازار رهن کامل واحدهای مسکونی 75 متری تازه ساز (عمری کمتر از 5 سال) در 5 منطقه تهران (شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب) تهیه کرده تا نمایی کلی از وضعیت بازار رهن پایتخت را ترسیم کند.

براساس مطالعات میدانی روزنامه تعادل، بالاترین میزان رهن کامل مربوط به مناطق شمالی شهر و ارزان‌ترین واحدها مربوط به مناطق جنوبی پایتخت است، درواقع درحالی که برای رهن یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در شمال شهر باید 270 میلیون تومان به صاحبخانه پرداخت کنید، این رقم برای یک واحد مسکونی نوساز متوسط متراژ در جنوب پایتخت 27 میلیون تومان است.

  شمال پایتخت

برای رهن کامل یک واحد مسکونی متوسط متراژ نوساز در شمال پایتخت باید حداقل 200 میلیون تومان داشته باشید، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که یافتن خانه نوساز 75 متری در این منطقه که رهن کامل آن کمتر از 200 میلیون تومان باشد، کار بسیارسختی است.

به عنوان نمونه رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز (کلید نخورده) در منطقه قیطریه، 270 میلیون تومان است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در منطقه دروس تهران باید 270 میلیون تومان به صاحبخانه پرداخت کنید.

اگر قصد رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری در منطقه ملاصدرا را دارید که یک سال از زمان ساخت آن می‌گذرد، باید 200 میلیون تومان هزینه کنید.

هزینه رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در منطقه قلهک تهران 210 میلیون تومان است.

  غرب پایتخت

رهن کامل یک واحد مسکونی متوسط متراژ نوساز در غرب تهران ارزان‌تر از شمال پایتخت است و شما با 150 میلیون تومان هم می‌توانید در مناطق غربی تهران برای یک‌سال ساکن شوید.

در عین حال، رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری در منطقه سعادت آباد که 5 سال از ساخت آن گذشته، 240 میلیون تومان است.

هزینه رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری با عمر بنای 3 سال در منطقه پونک تهران، 155 میلیون تومان است.

اگر قصد رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری 5 ساله را در منطقه شهرزیبا دارید باید 150 میلیون تومان به صاحبخانه پرداخت کنید.

درصورتی که خواهان رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری با عمر بنای یک‌سال در منطقه اشرفی اصفهانی هستید، باید 210 میلیون تومان در چنته داشته باشید.

  مرکز پایتخت

رهن کامل یک واحد مسکونی نوساز در مرکز پایتخت بالای 150 میلیون تومان و کمتر از 200 میلیون تومان است. ناگفته نماند که یافتن فایل واحد مسکونی نوساز متوسط متراژ در مناطق مرکزی پایتخت با مشکلاتی همراه است چون اکثر واحدها قدیمی ساز هستند.

برای رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری در منطقه جلال آل احمد که 2 سال از ساخت آن می‌گذرد باید 190 میلیون تومان به صاحبخانه پرداخت کنید.

درصورتی که خواهان رهن یک واحد مسکونی 75 متری با 5 سال ساخت در خیابان بلوار کشاورز هستید باید 150 میلیون تومان داشته باشید.

هزینه رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در خیابان بهار شیراز، 170 میلیون تومان است.

همچنین رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در امیرآباد تهران، ‌180 میلیون تومان است.

  شرق پایتخت

در شرق پایتخت با 100 میلیون تومان هم می‌توانید یک واحد مسکونی متوسط متراژ نوساز را برای یک‌سال رهن کنید اگرچه واحدهای گران قیمت هم در منطقه هروی، لویزان و ... یافت می‌شود.

رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری در منطقه هروی که 4 سال از ساخت آن می‌گذرد 250 میلیون تومان هزینه دارد.هزینه رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری با عمربنای 4 سال در خیابان نظام آباد، 100 میلیون تومان است.برای رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در منطقه نبردجنوبی باید 100 میلیون تومان در چنته داشته باشید تا بتوانید یکسال در این واحد مسکونی سکونت کنید.اگر قصد رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری با عمربنای 2 سال را در تهرانپارس دارید باید 160 میلیون تومان در اختیار صاحبخانه قرار دهید.

  جنوب پایتخت

رهن کامل واحدهای مسکونی در جنوب پایتخت نسبت به سایر مناطق ارزانتر است و در مناطقی مانند پاکدشت و قرچک می‌توان با کمتر از 50 میلیون تومان هم یک واحد مسکونی نوساز متوسط متراژ رهن کرد. یافتن فایل واحدهای مسکونی نوساز 75 متری در جنوب پایتخت سخت بود بنابراین از شهرستان‌های قرچک و پاکدشت استفاده کردیم.

 یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در شهرری، 75میلیون تومان برای رهن کامل گذاشته شده است. برای رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری در یافت‌آباد که دو سال از ساخت آن می‌گذرد، 65میلیون تومان است.هزینه رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در قرچک، 40 میلیون تومان است. اگرقصد رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در پاکدشت تهران را دارید باید 27میلیون تومان به صاحبخانه پرداخت کنید.