:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
جابه‌جایی رکورد 2019 قیمت نفت

برنت در روز جمعه به 65 دلار و 10 سنت رسید با ركوردي تازه

به نظر می‌رسد نفت خام یک بار دیگر در ریل صعود با چشم‌انداز مناسب قرار گرفته است. پس از آنکه انتشار آمارهای نهادهای ناظر بازار، اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه از سطح تعهد بالای اوپک در کاهش تولید نفت خام حکایت کرد، بازار در روز جمعه توانست رکورد سال 2019 را بشکند
کد خبر: ۱۳۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۱
اقتصاد گردان -  این در حالی است که قیمت‌ها در هفته نخست ژانویه که هنوز سطح تعهد اوپک مشخص نشده و در مورد میزان جدی بودن کشورها به اجرای آن تردید وجود داشت، روندی به‌شدت نزولی را آغاز کرده بودند.

دیروز رویترز نوشت که روز جمعه شاخص جهانی قیمت نفت، برنت به دلیل کاهش عرضه نفت به رهبری اوپک و توقف جزئی تولید در بزرگ‌ترین میدان نفت دریایی عربستان سعودی، رکورد قیمت‌ها در سال 2019 را شکست و به بالاتر از 65 دلار در هر بشکه رسید.

شاخص برنت روز جمعه به 65 دلار و 10 سنت به ازای هر بشکه رسید و رکورد قیمت‌های پیشین سال جاری را که 65 دلار در هر بشکه بود جابه‌جا کرد. اما بعد از آن قیمت‌ها پایین آمد و به 64 دلار و 77 سنت به ازای هر بشکه نفت رسید. با وجود این قیمت‌ها همچنان 0.3 درصد بالاتر از آخرین معاملات در روز پنج‌شنبه قرار گرفته‌اند.

شاخص جهانی قیمت نفت بالاترین نرخ را در حدود 3 ماه گذشته کسب کرده است و در آستانه ثبت رشد هفتگی 4.5 درصدی قرار دارد.

معاملات آتی شاخص نفت امریکا (WTI) نیز 15 سنت یا 0.3 درصد نسبت به آخرین معاملات روز پنج‌شنبه رشد کرد و با 54 دلار و 56 سنت معامله شد.

معامله‌گران می‌گویند که قیمت نفت به دلیل تعطیلی جزئی در میدان نفتی صفینیه عربستان سعودی تقویت شد. صفینیه، با ظرفیت تولید نفت بیش از یک میلیون بشکه در روز، بزرگ‌ترین میدان نفتی دریایی این کشور است.

یک منبع آگاه گفت که تعطیلی صفینیه در روزهای نخست همین هفته رخ داد، اما این مساله بلافاصله فاش نشد و زمانی مشخص شد که این میدان نفتی با ظرفیت تولید حداکثری خود بازگشته بود.

تعطیلی جزئی میدان نفتی صفینیه با کاهش داوطلبانه حداکثری تولید نفت به رهبری اوپک (عربستان سعودی، رهبر دارای نقص فنی آن است) همراه شد که با هدف کاهش عرضه نفت و خروج از اشباع عرضه انجام شد. اوپک به همراه برخی از کشورهای غیرعضو اوپک که شامل روسیه نیز می‌شود، اواخر سال گذشته توافق کردند که تولید نفت خام خود را در مجموع یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند. بزرگ‌ترین صادرکننده نفت، عربستان سعودی اعلام کرد که تولید نفت خام خود را در ماه مارس حتی بیشتر از آنچه توافق شده است کاهش خواهد داد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه بیان کرد: روسیه تولید نفت خود را 80 الی 90 هزار بشکه در روز از سطح تولید ماه اکتبر (مرجع مسکو برای این توافق میزان تولید نفت خام در ماه اکتبر است) کاهش داده است.

   چشم‌انداز قیمت

بانک امریکایی مریل لینچ در یادداشتی اعلام کرد: با وجود کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی، کویت و امارات متحد عربی و نیز کاهش غیرداوطلبانه عرضه نفت توسط ونزوئلا و ایران، میانگین قیمت شاخص جهانی نفت، برنت باید به 70 دلار در هر بشکه برای سال 2019 برسد. حتی دور از انتظار نیست که عرضه نفت اوپک در سه‌ماهه چهارم سال 2019 به میزان 2میلیون و 500 هزار بشکه در روز نسبت به سه‌ماهه چهارم سال 2018 تنزل کند.

با وجود آنکه قیمت‌ها در روز جمعه صعودی بود، نشانه‌هایی از کاهش تقاضای نفت در بازار دیده می‌شود.

بانک سرمایه‌گذاری امریکایی جفریز روز جمعه اعلام کرد: با کاهش مصرف پالایشگاه‌ها در اثر کار هفته به هفته روی 480 نقطه کلیدی، سرانجام در این هفته 85.9 درصد از فصل تعمیر و نگهداری انجام شد.

با وجود نشانه‌های رکود اقتصادی که اکنون در اروپا، آسیا و ایالات متحده امریکا به فراوانی دیده می‌شود، رشد اقتصادی ناپایدار نیز مسبب نگرانی است. با این حال، شرکت کارگزاری مرکس اسپکترون اعلام کرد که از دیدگاه آنان اقتصاد کلان جهان همچنان در حالت پایدار قرار دارد.

همچنین گزارش ماهانه جدید آژانس بین‌المللی انرژی که روز چهارشنبه منتشر شد، پیش‌بینی این نهاد از رشد تقاضا برای نفت خام در سال جاری را بدون تغییر نسبت به پیش‌بینی قبلی، معادل 1 میلیون و 400 هزار بشکه در روز اعلام کرد.

این مساله نشان می‌داد که از منظر IEA اگر ابهامی نیز در مورد چشم‌انداز رشد اقتصادی وجود دارد، روی تقاضا برای نفت اثری ندارد.

اما این باعث نمی‌شود همه‌چیز برای قیمت‌های بالای نفت خام آماده باشد، رویترز در بخشی از گزارش روز گذشته خود نوشت که تولید خروشان نفت در ایالات متحده ممکن است تلاش‌های اوپک برای عرضه کمتر از تقاضای نفت در بازار را از بین ببرد.

تولید نفت امریکا در سال گذشته بیش از 2 میلیون بشکه در روز رشد کرد و به روزانه 11 میلیون و 900 هزار بشکه رسید. ایالات متحده با این آمار تولید به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل شد. اکثر تحلیلگران انتظار دارند که به زودی تولید نفت امریکا از 12 میلیون بشکه در روز گذر کند و حتی شاید در پایان سال جاری به 13 میلیون بشکه در روز برسد.

بانک مریل لینچ اعلام کرد: صعود عرضه نفت شیل ایالات متحده، افزایش ظرفیت اضافی در اوپک و کاهش مصرف سوخت بدین معنی بود که چشم‌انداز قیمت نفت در میان‌مدت پایین‌تر بوده است. این بانک امریکایی در ادامه عنوان کرد: ما ریسک‌های رو به رشدی را در افزایش عرضه نفت امریکا و کاهش مصرف انرژی در میان‌مدت قیمت نفت می‌بینیم. انتظار می‌رود که نرخ شاخص جهانی نفت، برنت در 5 سال آینده بین 50 دلار تا 70 دلار در هر بشکه باشد.

   چالش ونزوئلا

بازار اکنون در مورد چشم‌انداز عرضه نفت خام ونزوئلا نیز اطمینان کافی ندارد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا به کشورها و شرکت‌ها علیه خرید نفت خام از ونزوئلا هشدار داد.

به گزارش ایسنا، این هشدار پس از این صورت گرفت که مانوئل کوِدو، وزیر نفت ونزوئلا در سفری به هند اعلام کرد که ونزوئلا مایل است نفت بیشتری به هند صادر کند.

بولتون در توییتی که مقاله بلومبرگ درباره روابط نفتی ونزوئلا و هند ضمیمه آن شده بود، نوشت: کشورها و ملت‌هایی که از سرقت منابع ونزوئلا توسط مادورو حمایت می‌کنند فراموش نخواهند شد. امریکا همچنان از همه قدرتش برای حفظ دارایی‌های مردم ونزوئلا استفاده می‌کند و همه کشورها را تشویق می‌کند اقدام مشابه را انجام دهند.

کوِدو وزیر نفت ونزوئلا پس از دیدار با پالایشگرهای هندی در دهلی نو، با بیان اینکه روابط با هند ادامه خواهد یافت و تجارت ادامه پیدا می‌کند، گفته بود: ونزوئلا خواهان گسترش تجارت خدمات و فناوری با هند است. هند نیز مایل است خرید نفت از ونزوئلا را افزایش دهد.

طبق جدیدترین نظرسنجی پلاتس از تولید اوپک، تولید نفت ونزوئلا در ژانویه با ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش نسبت به دسامبر، به ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز رسید در حالی که تولید این کشور در دسامبر سال ۲۰۱۵ معادل ۲.۴ میلیون بشکه در روز بود.

دولت امریکا در ۲۸ ژانویه تحریم‌ها علیه شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا را تشدید کرد و انتقال پول فروش نفت به حساب این شرکت را تا زمان تشکیل دولت جدید در ونزوئلا ممنوع کرد. هدف از تحریم‌ها، محروم کردن دولت ونزوئلا از درآمدهای نفتی است.