:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
ثبات اقتصادی، مهار تورم و صیانت از تولید مزایای بودجه 98

کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور تصویب شد

نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف و 9 راي ممتنع، از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه به کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور رای مثبت دادند
کد خبر: ۱۳۱۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
اقتصاد گردان - نمایندگان مردم در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور با ۱۱۷ رای موافق موافقت کردند.
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز شنبه (۲۷ بهمن ماه ۹۸) در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با کلیات آن موافقت کردند.

بر این اساس، نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف و 9 راي ممتنع، از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه به کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور رای مثبت دادند


ثبات اقتصادی، مهار تورم و صیانت از تولید مزایای بودجه 98

 نمایندگان موافق کلیات بودجه سال 98 کل کشور در جلسه عصر شنبه مجلس شفافیت بالا، واقع گرا بودن، ثبات اقتصادی، مهار تورم، مقابله با تحریم و صیانت از تولید و اشتغال را از جمله مزایای بودجه تقدیم شده دولت دانستند.

نماینده مردم شهربابک در مجلس در جلسه علنی عصر شنبه مجلس برای بررسی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، گفت: لایحه بودجه سال 98 از شفافیت بالایی برخوردار و بسیار عمل گرا و واقع گراست.
علی اسدی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور اظهار داشت: اگر چه انتقاداتی به لایحه بودجه سال آینده وجود دارد ولی رسالت بودجه دولت در سال 98 که همان ایفای نقش موثر برای ایجاد و حفظ ثبات اقتصادی، مقابله با تحریم، مهارم تورم، صیانت از تولید و اشتغال و کاهش فقر است به خوبی در لایحه بودجه دیده شده است.
وی افزود: آنچه اهمیت دارد این است که دولت و سازمان بودجه برای تدوین این لایحه بر اساس شرایط کنونی کشور تلاش های زیادی کرده اند، بودجه کشور به عنوان سند مالی که پشتوانه برنامه های مالی کشور را در یکسال بعد مشخص می کند تاثیری جذی بر معیشت مردم دارد و تمام امور کشور را تحت تاثیر جدی قرار می دهد.
نماینده مردم شهربابک در مجلس با تاکید بر این که بودجه باید عمل گرا و واقع گرا باشد، اظهار داشت: بهبود نظام بودجه نویسی، ارتقای سطح کارشناسی، شفافیت بودجه نویسی از مهم ترین ویژگی های بودجه سال آینده است.
وی گفت: ما هنوز به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد به معنای واقعی نرسیدیم و برای رسیدن به ایده آل به کارشناسان فن نیازمندیم.
اسدی یادآور شد: با توجه به این که آمریکا تمام توان خود را به کار گرفته تا نظام را از طریق ایجاد مشکلات در فروش نفت به زمین بزند باید تلاش کنیم این توطئه خنثی شود که البته این با همدلی مسوولان و مردم امکان پذیر است
وی گفت: با توجه به تحریم های سختی که وجود دارد باید دولت و مجلس با واقع نگری عمل کنند و با این واقع نگری از منابع کشور حداکثر استفاده کنند.
وی تصریح کرد: ارائه خدمات بیمه سلامت به صورت رایگان، بالا رفتن رقم وام ازدواج از مهم ترین ویژگی های دیگر لایحه بودجه سال 98 کل کشور است.

**نماینده ماکو: دولت ملاحظات رهبری در بودجه را نصب العین قرار داد 

عین الله شریف پور نماینده ماکو به عنوان دومین موافق کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور گفت: ما از دولت برای ارائه به موقع بودجه تشکر می کنیم و اینکه دولت ملاحظات رهبر معظم انقلاب را در مورد لایحه بودجه نصب العین قرار داده حای قدردانی دارد. 
وی با اشاره به اینکه بودجه پیش بینی درآمد و هزینه یک ساله است که توسط دولت تهیه شده، افزود: ما امروز در شرایط ویژه اقتصادی قرار داریم که هر کدام از تصمیمات ما برای کشور نقش بسزایی دارد. 
نماینده مردم ماکو در مجلس اضافه کرد: درست است که وابستگی بودجه به نفت مشکلات زیادی دارد ولی در این لایحه وابستگی به نفت کاهش بسزایی یافته است. 
شریف پور اظهار داشت: مبارزه با فرار مالیاتی یکی از موضوعاتی است که وزارت اقتصاد باید به آن توجه ویژه کند که در لایحه بودجه به آن تاکید زیادی شده است. 
وی برقراری توازن بین منابع و هزینه ها را یکی دیگر از ویژگی های لایحه بوده 98 کل کشور دانست. 
این نماینده مجلس با یادآوری اینکه مخالفت با کلیات بودجه منطقی نیست، عنوان داشت: رویکرد بودجه به معیشت و اقشار آسیب پذیر است که این موجب آرامش در جامعه و کمک به امنیت روانی جامعه می شود. 

**تابش: بودجه 98 بر مبنای عملکرد پیش بینی شده است 

محمدرضا تابش نماینده اردکان در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور گفت: ما امروز در شرایط بسیار حساس و خطیری قرار داریم، ملت ایران در سایه وحدت و همدلی شرایط خطرناک تر از امروز را پشت سر گذاشته است و ما ایمان داریم این شرایط را حل خواهیم کرد. 
وی افزود: ملت ایران ممکن است از دست اندرکاران گلایه مند باشند که البته این گلایه به حق است، ولی وحدت و همدلی خود را حفظ می کند، اما دست اندرکاران نیز باید چاره اندیشی کنند. 
تابش با بیان اینکه دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم باید تلاش کنند، تاکید کرد: اعتراض نمایندگان در مورد بودجه به حق است ولی این اعتراضات باید در جزییات رسیدگی شود. 
نماینده مردم اردکان تصریح کرد: در شرایط حساس کشور قرار داریم، از این رو بودجه صرفا برای ما بستر مالی نیست بلکه رد یا تایید آن از نظر امنیت ملی اهمیت دارد، از این رو نمایندگان باید به کلیات آن رای دهند. 
وی تاکید کرد: هیچ کجای دنیا با این شفافیت بودجه دفاعی را مشخص نمی کنند، ولی ما در این لایحه شاهد شفافیت بودجه دفاعی هستیم. 
تابش اظهار داشت: پرهیز از تمرکزگرایی، هدایت جریان نقدینگی به بورس به جای رفتن به سمت سکه و مسکن نیز از ویژگی های بودجه 98 کل کشور است. 
این نماینده مجلس اضافه کرد: افزایش بودجه عمرانی توجه به مشکلات عمومی و خصوصی که اثرگذاری اعتبارات دولتی را چندین برابر می کند نیز از این دیگر ویژگی های بودجه 98 است. 
وی بیان کرد: این بودجه در شرایط سخت و خطیری تدوین شده ولی دولت تلاش کرده بودجه بر مبنای عملکرد باشد، در این لایحه تفویض اختیارات بیشتر به استان ها صورت گرفته است. 
تابش گفت: اگر این لایحه تصویب نشود پیامدهای زیادی برای کشور دارد و 2 ماه کار کشور معطل می ماند. 
وی افزود: اگر سه دوازدهم یا دو دوازدهم نیز تصویب شود بودجه باید بر مبنای سال 97 باشد که این برای کشور بلاتکلیفی ایجاد می کند. 
تابش اضافه کرد: ما به اصلاح ساختار بودجه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است تاکید داریم. 
نماینده مردم اردکان در مجلس یادآور شد: بدون تردید دولت در تدویون بودجه با محددویت های دست به گریبان بوده که ما باید آن را درک کنیم. 

**وابستگی به نفت در بودجه 98 کاهش یافته است

اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور اظهار داشت: مخالفان می گویند در این لایحه میزان وابستگی به نفت افزایش یافته در حالی که طبق آمار و ارقام وابستگی نه تنها افزایش بلکه کاهش یافته است.
وی ادامه داد: نمایندگان اگر اصلاحاتی به این لایحه دارند باید آن را در جزئیات ارائه کنند.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس تصریح کرد: دولت تلاش کرده لایحه بودحه سال 98 کل کشور را به صورت عملیاتی تنظیم کند و تلاش دولت و مجلس تا جایی پیش رفت که این لایحه به عنوان سخت ترین لایحه در سنوات گذشته بوده یعنی در شرایط سختی تدوین شده است.
نوریان با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، گفت: در این شرایط همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات کشور را حل کنیم.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس عنوان کرد: رد کلیات لایحه بودجه سیگنال منفی است که دیگران از آن سوء استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه 93 درصد بودجه بر مبنای عملکرد است، اظهار داشت: تنها 7 درصد لایحه بودجه بر منبای عملکرد نیست. 
نوریان تاکید کرد: دولت در لایحه بودجه 98 به معیشت مردم توجه ویژه ای کرده و دولت و مجلس تلاش کرده اند رشد غیرمنطقی در بودجه را کنترل کنند.

**درباره بودجه نمی توانیم سیاسی صحبت کنیم چرا که دخل و خرج زندگی مردم است 
تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون تلفیق گفت: آقای مطهری هم یادآور شد که آیین نامه داخلی مجلس تغییر کرده است ، اگر مجلس صحن علنی بودجه را رد کند بودجه به دولت بر می‌گردد نه مانند قبل که به کمیسیون تلفیق برگردد بنابراین یا دولت باید بودجه دیگری به مجلس بدهد که احتمالا همان بودجه سه دوازدهم را تقدیم مجلس می کند.
وی یادآور شد: سه دوازدهم منظور بودجه 97 است نه سه دوازدهم لایحه 98 چرا که لایحه اصلا تصویب نشده است. 
تاجگردون اضافه کرد: ما در سال 97 دو میلیون و 700 هزار بشکه نفت صادر می کردیم، در حالی که الان 1.5 میلیون بشکه است، سه دوازدهم یعنی یک چهارم 2 میلیون و 700 هزار بشکه را به دولت می دهیم می گوییم این رقم را در سه ماه خرج کن، این چه مقیاسی است که بخواهیم دولتی را که ما بخواهیم به نظم واداریم و تذکرات بر این منوال بود بعد بگوییم دولت تو اجازه داری سه دوازدهم بودجه سال 97 را سه ماهه بخور و هیچ کس هم روی آن نظارت نمی کند چرا که قابل نظارت هم نیست.
رییس کمیسیون تلفیق بودجه در ادامه به افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد در سال 98 اشاره کرد و گفت:‌ این افزایش مورد انتقاد مردم قرار گرفته است بنابراین در صورت رد کلیات بودجه و ارائه بودجه سه دوازدهم امکان افزایش 20 درصدی حقوق هم وجود ندارد و نهایتا بتوانیم بگوییم 10 درصد می توانیم افزایش دهیم.
وی افزود: زیرا باید بگوییم که دولت اجازه این کار را ندارد و باید برای افزایش حقوق‌ها تا برج چهار صبر کرد تا ببینیم وضعیت بودجه چه می شود؛ علاوه بر این ما در کمیسیون تلفیق مستمری بهزیستی و کمیته امداد را افزایش دادیم ولی اگر بودجه سه دوازدهم بیاورند این عدد به سال 97 برمی‌گردد.
نماینده مردم گچساران ادامه داد: بعضی از مخالفان طوری صحبت کردند که بودجه را سیاسی دانستند درحالی که ما نمی‌توانیم در مورد بودجه سیاسی حرف بزنیم؛ بودجه مربوط به دخل و خرج است و موضوع زندگی مردم است. 
تاجگردون گفت:‌ دشمن به دنبال یک سری فشارها بر ما است و هدفش این است که به معیشت مردم فشار بیاورد تا مردم اذیت شوند. 
وی یادآور شد: دولت گفته است که می‌خواهد 14 میلیارد دلار به کالاهای اساسی دهد؛ اگر ما با این مخالفت کنیم چطور می‌توانیم با فشار مردم روبرو شویم؟ علاوه بر این در بودجه 98 اختیاراتی به دولت دادیم و برخی محدودیت‌های عملی را برداشتیم و فضا را باز کردیم که اگر کلیات رد شود همه چیز به سال 97 برمی‌گردد.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه باتاکید بر این که بخش دفاعی در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: بودجه دفاعی برای هر کشوری مهم است بنابراین ممکن است کسی خوشش بیاید یا نه، اما اگر خلائی در این حوزه وجود دارد ما باید آن را اصلاح کنیم.
وی درادامه به بیانیه رهبر معظم انقلاب به مناسب چهلمین سال پیروی انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: رهبری عملاً می‌گویند به چهل سال بعد توجه کنیم؛ آن وقت ما در اولین حرکت می‌خواهیم نه به یک سال بلکه به سه ما آینده نگاه کنیم ما باید مقدورات جامعه را ببینیم و به آن توجه کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه گفت: اصلاح حامل‌های انرژی بدون افزایش قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی ممکن نیست، افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز بدون افزایش نرخ تورم امکان پذیر نیست، نمی‌شود دوگانه حرف زد؛ هم تورم نباشد و هم قیمت بنزین بالا برود.

این نماینده مردم درمجلس دهم افزود: کمیسیون تلفیق نگرانی‌هایی مثل واگذاری‌ها در حوزه آموزش و پرورش و مدارس را از متن بودجه حذف کرده است چرا که ما می‌خواهیم رتبه بندی معلمان، همسان سازی حقوق‌ها، تعیین تکلیف حقوق تدریس‌ها و قانون معلولان را اجرا کنیم و برای همه در بودجه عدد گذاشتیم، اما وقتی بودجه سه دوازدهم بیاوریم این کارها امکان پذیر نیست. بحث مال دولت و مجلس نیست. چطور می‌شود در شرایط کنونی کارها را جلو برد؟
وی در ادامه به سهم 14.5 درصد شرکت نفت از درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: 14.5 درصد یک مبنا است که در بودجه سال 97 این رقم 6 تا 7 میلیارد دلار بوده و در بودجه سال 98 این عدد 3.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
تاجگردون در ادامه افزود: ما باید با عزت کار را جلو ببریم و به کلیات بودجه رأی مثبت دهیم چرا که اگر بودجه نیاز به اصلاح ضروری داشت کمک کنیم این کار انجام شود، اما نگذارید کشور معطل شود زیرا دشمنان دوست دارند ما معطل چیزی دیگری باشیم