:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
همتي: نگراني هاي مطرح شده در ارتباط با بازار ارز بي مورد است

رشد جهانی قیمت طلا بازار سکه را تکان داد، 18 عيار 387، سكه 4.325، نرخ طلا و ارز 27 بهمن 97

صرافي هاي ملي و بانكي، نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا را 11 هزار و 960 تومان بود و نرخ خرید هر دلار آمریکا نیز 11 هزار و 860 تومان اعلام كردند و در بازار آزاد و نقدي نيز دلار 12330 تومان و درهم 3350 تومان معامله شد، / بهبود تخصیص ارز دولتی به دانش‌بنیان‌هاافزایش سهمیه ارز در مناطق آزاد
کد خبر: ۱۳۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
اقتصاد گردان - اگرچه  قيمت ارز و طلا و سكه در هفت ماه اخير متاثر از سياست هاي بانك مركزي در كنترل سقف تراكنش ها، جمع آوري چك هاي تضميني در بازار و ساماندهي صرافي ها و بازار ارز،  با روند نسبتا با ثباتي نسبت به پنج ماه اول سال مواجه شد، اما  در هفته هاي اخير، بار ديگر، متاثر از تحولات آخر سال و شب عيد،  تصويب لوايح مرتبط با FATF، افزايش نرخ اونس جهاني طلا، اخبار مربوط به احتمال كاهش معافيت هاي خريد نفت و عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در حد مورد انتظار، نرخ ارز و طلا روند افزايشي به خود گرفته و برخي فعالان بازار معتقدند كه با رسيدن به روزهاي آخر سال، در صورتي كه با افزايش عرضه اسكناس دلار از سوي صادر كنندگان مواجه باشيم شاهد كاهش نرخ دلار باشيم و در اين زمينه نيز دولت برنامه هايي براي كاهش نرخ دلار به زير 10 هزار تومان در دستور كار دارد. 

 رییس کل بانک مرکزی نيز در یادداشت اینستاگرامی با تاكيد بر اين نكته كه بايد از  تحلیل‌های دور از واقعیت پرهيز شود، گفت: این روزهاصاحبنظران اقتصادی در مورد تورم، نقدینگی و خصوصا ذخایر ارزی و تزریق ارز و آینده نرخ ارز تحلیلهایی مطرح می کنند که بعضا حاکی از نداشتن اطلاعات لازم است و نگرانی های بی مورد را دربین مردم موجب می شود.
وي افزود: اقتصاد به مانند شیمی و فیزیک که بتوان شرایطی مثل خلاء ایجاد کرد و نظریه را محک زد، نیست. اقتصاد حل مشکلات جهان واقعی است و نظریات مربوط به آن نیز درجهان واقع و بر اساس انبوهی از متغیرها تحقق می یابد. بدون داشتن اطلاعات روز و ضروری، ممکن است تحلیل هایی انجام دهیم که عدم تحقق آنها اعتبار تحلیلگر را زیر سؤال ببرد. متأسفانه در شرایط جنگ اقتصادی وبیم از استفاده بدخواهان و سودجویان و علیرغم میل باطنی، برخی اطلاعات اقتصادی و توانایی ها قابل ارائه عمومی نیست، لذا به دوستان اقتصادی توصیه میکنم در ارائه تحلیل احتیاط لازم را داشته باشند. مدت کوتاه چند ماه اخیر نیز نشان داد که برخی از تحلیل های دور از واقعیت دوستان بجز ایجاد نگرانی بیشتر در مردم، ثمره ای نداشت.

نرخ ها در بازار

بر اساس قيمت هاي روز شنبه 27 بهمن 97، سامانه سنا نرخ لحظه اي دلار را 12200 تومان و يورو را 14 هزار تومان اعلام كرد. همچنين ميانگين نرخ هاي ارز براي روز پنج شنبه را براي دلار  12061 تومان ، يورو 13955 تومان ، پوند 15 هزار و 676 تومان، يوان 1809 تومان و درهم 3335 تومان، لير تركيه 2411 تومان اعلام كرده است. 
همچنين صرافي هاي ملي و بانكي،  نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا را  11 هزار و 960 تومان  بود و نرخ خرید هر دلار آمریکا نیز 11 هزار و 860 تومان اعلام كردند و در بازار آزاد و نقدي نيز دلار 12330 تومان و درهم 3350 تومان معامله شد. 
از سوي ديگر، در بازار طلا نيز با اعلام اونس جهاني به نرخ 1321 دلار،  و نرخ دلار بازار آزاد 12هزار 330تومان، نرخ طلا و سكه افزايش يافت و  قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و 325 هزار تومان، طرح قدیم ۴ میلیون و 200 هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و 350 هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۴5۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷70 هزار تومان معامله شد همچنين مظنه مثقال 17 عيار به قیمت یک میلیون و 677 هزارتومان و هر گرم 18 عيار 387 هزار تومان داد و ستد شد. 
همچنين بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز رسمي را اعلام کرد که طی آن نرخ ۱۷ ارز نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش و نرخ ۱۷ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ ۱۳ ارز دیگر مانند دلار نیز ثابت بود. هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال هر پوند انگلیس با ۱۱۰ ریال افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۵۴ هزار و ۱۴۰ ریال و هر یورو نیز با ۵۷ ریال رشد ۴۷ هزار و ۴۲۷ ریال ارزش‌گذاری شد

رشد جهانی قیمت طلا، بازار سکه را تکان داد

در اين زمينه، رییس کمیسیون تخصصی طلاو جواهر با اشاره به اینکه داد و ستدها هنوز راکد است پيش بيني كرد با اين روند اونس جهاني و نرخ دلار، روي افزايش نرخ طلا و سكه نيز اثرگذار باشد. 
همانگونه که انتظار می رفت، جهش قیمت طلا در بازارهای جهانی در نتیجه افت ارزش دلار آمریکا، تاثیر خود را بر بازار مسکوکات و مصنوعات طلا گذاشت و روز شنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و 325 هزار تومان عرضه شده است.
قیمت جهانی طلا این روزها بیش از هرچیز تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار دارد؛ تا هفته گذشته سرمایه گذاران در انتظار نتایج مذاکرات تجاری آمریکا و چین بودند و امیدواری ها به نتیجه بخش بودن این نشست ها، به تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی منجر شد و در نتیجه تقاضا برای خرید اوراق قرضه آمریکا رو به افزایش نهاد و بنابراین هر اونس طلا تا نرخ 1303 دلار نیز پایین آمد.
با این حال در اواخر هفته گذشته دو شوک به بازار طلا وارد شد؛ نخست برگزاری نشست ورشو بود که به اعتقاد تحلیلگران نتایج مورد انتظار آمریکا برای ایجاد هجمه علیه ایران از آن به دست نیامد و دیگری انتشار گزارش های ناامیدکننده از رشد اقتصادی این کشور بود؛ این دو عامل دست به دست هم دادند و تضعیف ارزش دلار را در بازارها رقم زدند.
در این میان انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد آمریکا، این احتمال را در بازارها تقویت کرد که خبری از افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این کشور نیست و بنابراین سرمایه گذاران به طلا به عنوان یک سرمایه ایمن روی آورند.
شاخص دلار آمریکا و بهای طلا در بازارهای جهانی در جهت عکس یکدیگر عمل می کند؛ هرگاه ارزش دلار در بازارها تقویت می شود، بهای طلا برای خریدارانی که با ارزهای غیردلاری خریداری می کنند، گرانتر تمام می شود و بنابراین تقاضا برای خرید کمتر شده و بهای این فلز گرانبها کاهش می یابد.
با این حال، افت ارزش آمریکا فقط بازیگر افزایش بهای طلا در بازارها نبود بلکه گزارش های اقتصادی سایر کشورهای موثر در رشد اقتصادی جهان بویژه حوزه اروپا و چین نیز نوید آن را می دهند که رشد اقتصادی جهان کند شده است.
آنگونه که شبکه خبری بلومبرگ گزارش کرده، بهای طلا در بازارها به 1322 دلار و 49 سنت رسیده که حدود 10 دلار نسبت به دیروز افزایش یافته است.

حباب سکه کاهش داشته است

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در تحلیل شرایط حاکم بر بازار طلا گفت: با اینکه اواخر پنجشنبه گذشته (25 بهمن) نرخ ها در بازار طلا نزولی شده بود، اما به یکباره جهش طلا در بازارهای جهانی معادلات را به هم ریخت.
وی افزود: پنجشنبه گذشته هر اونس طلا به دلیل اجماع کلی آمریکا و چین بر سر موضوع های تجاری تا 1303 دلار نیز پایین آمده بود اما به یکباره با جهش روبرو شد و به 1322 دلار در هر اونس رسید.
کشتی آرای تاکید کرد: بازار جهانی طلا این روزها تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار دارد؛ برای نمونه نتایج نشست ورشو که شکست سیاست های آمریکا را رقم زد، به تضعیف ارزش دلار در بازارهای جهانی منجر شد و به دنبال آن قیمت طلا نیز رو به افزایش نهاد.
کشتی آرای درباره وضعیت حباب قیمتی بازار طلا گفت: تا پیش از 22 بهمن ماه به دلیل انتشار برخی شایعه ها در فضای مجازی، تقاضا برای خرید تقاضا برای خرید طلا در بازار افزایش یافته بود اما اکنون شرایط کاملاً عادی است.
وی افزود: به دلیل افزایش بها در بازارهای جهانی می توان گفت که حتی حباب در بازار سکه نیز کاهش یافته و از 580 هزار تومان در هفته گذشته، امروز به 540 هزار تومان رسیده است.

بهبود تخصیص ارز دولتی به دانش‌بنیان‌ها

از سوي ديگر، معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: بانک مرکزی اقدامات خوبی را در تامین نیازهای تسهیلات بانکی و ارزی دانش بنیان‌ها انجام داده و باید فرآیند تصمیم‌گیری برای تخصیص ارز دولتی تسهیل شود.
سورنا ستاری در گفتگو با ایبِنا درباره اهمیت اقتصادی کسب و کارهای جدید گفت: گردش مالی استارت آپ‌های دانش بنیان در کشور در سال گذشته بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده و صادرات بخش عمده‌ای از درآمد این کسب و کارها را تشکیل می‌دهد، بر همین اساس باید به آنها به عنوان یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد نگاه شود و این کسب و کارها نباید اجازه ورود پول‌های دولتی را به کسب و کار خود بدهند چرا که این پول‌ها عاقبت خوبی در کسب و کارهای جدید ندارد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به مهم ترین چالش‌های اکوسیستم کسب و کارهای استارت آپی و دانش بنیان در زمینه مالیات گفت: بحث چگونگی دریافت مالیات و معافیت‌های مالیاتی موضوع مهمی است که توسط وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی در جلسه اخیر با حضور استارت آپ‌ها پیگیری شد و این مشکل برای رشد اکوسیستم باید پیگیری و تعیین تکلیف شود.
ستاری با بیان اینکه بانک مرکزی برای رفع نیازهای اکوسیستم کسب و کارهای جدید اقدامات خوبی را انجام داده، خاطر نشان کرد: بحث تسهیلات بانکی و موضوع تامین نیازهای ارزی با تخصیص ارز دولتی از موضوعات مهمی به شمار می‌رود که توسط بانک مرکزی پیگیری و در همین راستا اقدامات مفیدی عملیاتی شده، اما این انتظار از بانک مرکزی وجود دارد تا در زمینه تخصیص ارز دولتی برای مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان سرعت تصمیم گیری را افزایش دهد و این فرآیند تسهیل شود چرا که این موضوع از اهمیت بالایی برای این کسب و کارها برخوردار است.

افزایش سهمیه ارز در مناطق آزاد

همچنين معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد از رایزنی با بانک مرکزی برای افزایش سهمیه تامین ارز واحدهای تولیدی و صنعتی مناطق آزاد و ویژه خبر داد.
اکبر افتخاری در گفتگو با ایبِنا، درباره شیوه تامین ارز واحدهای تولیدی و صنعتی در مناطق آزاد و ویژه و تفاوت آن با تامین ارز برای واحدهای فعال در سرزمین اصلی، اظهار داشت: در اصل شیوه‌ها تفاوتی وجود ندارد اما ما به دنبال دریافت و تخصیص سهمیه‌ای برای مناطق آزاد و ویژه هستیم تا آن دسته از گروه کالاهایی که ارز به آنها تخصیص داده می‌شود از طریق ثبت سفارش ثبت شوند.
معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد درباره اینکه آیا اقدام ویژه ای برای مناطق صورت گرفته یا خیر؟ گفت: بله. سهمیه‌هایی به طور اختصاصی برای مناطق آزاد به کالاهایی که با ارز وارد می شوند، در نظر گرفته شده است.
وی افزود: سهمیه اولیه اختصاص یافته، اما کافی نیست و نیاز مناطق آزاد و ویژه را تامین نمی کند. افتخاری درباره اقدامات برای افزایش سهمیه این مناطق، گفت: تصمیم گیری درباره افزایش سهمیه بر عهده بانک مرکزی است که تاکنون جلساتی از سوی مناطق آزاد و بانک مرکزی در این باره برگزار شده و نتایج آن اعلام خواهد شد.