:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
موافق کلیات لایحه بودجه ۹۸

نماینده شهر بابک: دولت و مجلس تلاش کنند از منابع موجود،‌ حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد

نماینده مردم شهربابک در مجلس هدفمند کردن یارانه‌ها، همسان سازی حقوق بازنشستگان،‌ عدم افزایش قیمت بنزین و... را از نکات مثبت بودجه ۹۸ عنوان کرد و گفت: باید با واقع‌نگری و پرهیز از زیر سوال بردن یکدیگر، مجلس و دولت به گونه‌ای عمل کنند که از منابع موجود حداکثر استفاده را ببرند.
کد خبر: ۱۳۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
اقتصادگردان- علی اسدی کرم در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۸ با تسلیت شهادت تعدادی از پاسداران در پی حادثه تروریستی در زاهدان، اظهار کرد: اگر چه انتقاداتی از سوی کارشناسان اقتصادی و برنامه‌ای نسبت به لایحه بودجه ۹۸ کل کشور مطرح است، اما رسالت بودجه دولت در سال ۹۸ در ایفای نقش موثر برای ثبات اقتصادی کشور و مقابله فعالانه با تحریم‌ها، مهار تورم، صیانت از تولید و اشتغال و تامین معیشت مردم و کاهش فقر و تخفیف چالش‌های اقتصادی حائز اهمیت است.

وی افزود: تلاش دولت و سازمان برنامه و بودجه برای تطبیق بودجه با شرایط جدید، نیازها و اولویت‌های کنونی کشور است،  بودجه کل کشور نیز به‌عنوان یک سند مالی که پشتوانه برنامه‌های اجرایی است تاثیر مستقیمی بر معیشت مردم دارد، در نتیجه تمام امور اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین بیان کرد:‌ بنابراین بایستی مبنای عملکرد براساس درآمدهایی که به طور واقعی در کشور تحقق می‌یابد، باشد و  هزینه‌ها را بر این مبنا در نظر بگیریم، در واقع در بودجه باید واقع‌گرا و عمل‌گرا بود. اگر بخواهیم پیش‌بینی درآمدها را غیر واقعی جلوه دهیم با مشکلات بیش‌تری مواجه می‌شویم.  

این نماینده مجلس با اشاره به ویژگی‌های بودجه ۹۸ گفت: بهبود نظام بودجه نویسی، ارتقای سطح کارشناسی، شفافیت در بودجه‌نویسی بر مبنای عملکرد از ویژگی‌های مثبت و قابل توجه در بودجه ریزی و عملکرد سازمان برنامه و بودجه است، اگرچه  هنوز به بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد به معنای واقعی نرسیدیم که برای این کار به کارشناسان اهل فن نیاز داریم تا عدالت بودجه‌ای را در کشور حاکم کنند.

اسدی کرم در ادامه اظهار کرد: با توجه به این‌که آمریکا تمام تلاش خود را به کارگرفته تا ایران را از طریق جلوگیری از فروش نفت به زمین بزند، باید تلاش خود را مصروف کنیم تا این توطئه خنثی شود و این کار با همدلی همه مسئولین و مردم امکان پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که پیچیدگی تحریم در این دوره سخت‌تر است، لذا باید با واقع‌نگری و پرهیز از زیر سوال بردن یکدیگر، مجلس و دولت به گونه‌ای عمل کنند که از منابع موجود حداکثر استفاده را ببرند، لازم است از وزیر نفت به دلیل افزایش تولید بنزین برای داخل کشور تشکر کنم اما باید در نظر داشته باشیم که روند مصرف، افسار گسیخته و رو به رشد است و باید تولید خودرو و مصرف سوخت مدیریت شود، همچنین خودروهایی با کیفیت و با استاندارد جهانی تولید کنیم تا صرفه‌جویی صورت گیرد.

نماینده مردم شهر بابک در مجلس در ادامه بیان کرد:‌ همسان سازی حقوق بازنشستگان، اجرای طرح تحول سلامت و توسعه و توازن منطقه‌ای از نکات قابل دفاعی است که در بودجه ۹۸ دیده می‌شود اگر چه باید تورم را در نظر گرفت تا خدای نکرده این افزایش‌ها با توجه به تورم مشکلی برای مردم و بالاخص بازنشستگان به وجود نیاورد، همچنین هدفمند کردن توزیع یارانه از طریق حذف یارانه ثروتمندان، ارائه بسته خدمات بیمه پایه سلامت به صورت رایگان برای اقشار کم در آمد، افزایش سقف وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی با بازپرداخت ۵ ساله نیز از دیگر نکات مثبت بودجه ۹۸ است.

وی تصریح کرد:‌ همچنین قیمت بنزین در بودجه ۹۸ تغییری نکرده است، اذهان عمومی از این ناحیه احساس ناامنی اقتصادی نداشته باشند.

اسدی کرم در پایان با بیان این که حوزه صنعت و معدن کلید رفع بیکاری در کشور است، گفت:  اعتبارات هزینه‌ای ۹ درصد افزایش داشته و تملک دارایی ثابت مانده که این مساله نشان می دهد طرح‌هایی که دارای پیشرفت فیزیکی هستند، می‌توانند در سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرند.