:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۸

کریمی قدوسی: برجام و مذاکرات می‌تواند بر بودجه ۹۸ سایه بیندازد

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتقاد من از این لایحه در خصوص عدم تطابق بودجه با برنامه ششم است، گفت: برجام و مذاکرات می‌تواند بر بودجه ۹۸ سایه بیندازد.
کد خبر: ۱۳۱۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
اقتصادگردان- جواد کریمی قدوسی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، گفت: مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه پیامی داشتند پیام آنها این بود که خواهش می‌کنیم حقوق‌ها را افزایش ندهید، ولی جلوی تورم و کاهش ارزش پول ملی را بگیرید و قدرت خرید ما را حفظ کنید.

وی ادامه داد: یکی از وظایف دولت تنظیم لایحه بودجه و توجه به تمام حوزه‌ها در بودجه است. اگر دولت پنج لایحه انقلابی در مسائل مختلف داخلی ارائه می‌کرد، امروز لایحه بودجه هم در بهترین شرایط ارائه می‌شد. انتقاد من از این لایحه در خصوص عدم تطابق بودجه با برنامه ششم است. براساس برنامه ششم کشور باید پنج گام را برای رسیدن به مرحله‌ اصلی بر می‌داشت. اولین گام در تاریخ ۱۳۹۶.۱.۱ برداشته شد و ما اکنون می‌خواهیم گام سوم را برداریم، اما لایحه بودجه به چه اندازه با برنامه تطبیق دارد؟.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این لایحه ۸۰ درصد مسائل ارتباطات در احکام بودجه دیده نشده، ۷۵ درصد موضوع اقتصاد کلان برنامه در این بودجه دیده نشده، در حوزه ایثارگران ۷۲ درصد احکام برنامه در بودجه دیده نشده، در موضوع آموزش عالی و فناوری ۶۹ درصد احکام برنامه در لایحه دیده نشده، در حوزه بیمه اجتماعی و عدالت اجتماعی و رفع آسیب‌های اجتماعی ۷۵ درصد احکام برنامه در بودجه دیده نشده، در دفاع و امنیت ۵۶ درصد احکام برنامه در بودجه دیده نشده، در موضوع آب ۵۷ درصد احکام برنامه در بودجه دیده نشده است. این آمار را معاونت امور قوانین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

کریمی قدوسی تصریح کرد: با توجه به ارقام و اعداد مورد توجه این لایحه وابستگی این لایحه به نفت نسبت به سال ۱۳۹۷، سه درصد و نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۷، ۳۵ درصد افزایش داشته است. در سود شرکت‌های دولتی ۵۰ درصد کاهش داشته ولی در بودجه شرکت‌ها ۵۱ درصد رشد داشته است. برآورد قیمت نفت واقعی نیست. عربستان سعودی در بودجه سال آینده خود برای نفت ۸۰ دلار تعیین کرده و آمریکا نیز ۶۶ دلار، اما در بودجه ایران این قیمت ۵۴ دلار است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عواملی که می‌تواند در قدرت اقتصادی کشور موثر باشد مدیریت واردات است. اکنون ۶۰۰۰ قلم کالا وارد کشور می‌شود. اگر وزیر در اتاق‌اش بنشیند و هیچ کاری هم نکند و فقط واردات را مدیریت کند ۵۰ درصد از مشکلات مانند تولید حل می‌شود. آقای زنگنه خوب است که بیایید گزارش بدهید در ۶ سال گذشته به چند کشور شریک سنتی ایران در خصوص نفت برای توسعه حوزه تجارت نفت و گاز سفر کردید. ما کمتر تحرکی از شما می‌بینیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مسائل برجام و مذاکرات می‌تواند بر بودجه سال ۱۳۹۸ سایه افکند. آخرین موضع اروپایی‌ها آب پاکی به دست کسانی که فکر می‌کردند می‌توان آینده اقتصاد را با اروپایی‌ها اداره کرد، ریخت. دولتمردان تمام امیدشان را از این حوزه بردارند و با نگاه به درون مسائل را مدیریت کنند.