:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اولویت‌های ترافیکی پایتخت فراموش شده است؟

«مترو» آری؛ «دوچرخه» شاید وقتی دیگر

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اولویت تهران توسعه مترو است دلایل اینکه چرا نباید اعتبار بالایی برای دوچرخه در تهران اختصاص داد را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۳۱۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
اقتصادگردان- علی کرونی در پاسخ به پرسشی در خصوص لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران و بی‌توجهی به موضوع پیاده مداری و دوچرخه سواری گفت: اولویت نخست تهران تکمیل شبکه ریلی است و تا زمانی که خطوط متروی ما تکمیل نشده است، شاید پرداخت به این موضوعات انحراف از اولویت‌های شهر و شهروندان است. هرچند در لایحه پیشنهادی به این دو موضوع نیز پرداخته شده اما به نظر می‌آید تا زمانی که نیمی از اتوبوس‌های پایتخت فرسوده است و مترو از کمبود اعتبارات رنج می‌برد نمی‌توان این دو موضوع را در اولویت اصلی شهر قرار داد.

وی با بیان اینکه فارغ از اینکه در هیچ کشوری سیاست حمل و نقل شهری بر این قرار نمی‌گیرد که مسافر از نقطه شروع تا پایان را صرفا با پای پیاده طی کند گفت: تخصیص اعتبار به بخش دوچرخه نیز با توجه به شرایط جغرافیایی تهران، طول سفر‌های روزانه، عدم بهره‌مندی بانوان از این شیوه حمل و نقلی و تجربیات فراوان شکست خورده شهرداری تهران در این زمینه امری غیر‌معقول به نظر می‌رسد. صرفا با ذکر نمونه از پروژه‌های موردی انجام گرفته در دیگر کشورها با در نظر نگرفتن کلیت طرحی که پروژه دوچرخه بخشی از آن بوده است و درنهایت تصیم‌گیری بر این مبنا، فرضی بسیار غلط است. وی با اشاره به اعتبار پیش بینی شده برای افزایش ایمنی معابر گفت: در بخش مربوط به افزایش ایمنی و بهره وری معابر، با توجه به آمار بیش از ۷۰۰ کشته سالانه در تهران، نمی‌توان فاکتور ایمن‌سازی معابر ذیل ردیف سواره را نادیده گرفت.

به گفته کرونی با توجه به ناکارآمدی مدل (چهار مرحله ای) تولید سفر در برنامه‌ریزی و مطالعات جامع حمل و نقل تهران (مربوط به اواسط دهه ۷۰)، تعیین سهم سفر که از مهم‌ترین عوامل تصمیم ساز در ابعاد کلان ترافیک شهری است، به صورت نادرست و غیر واقعی انجام می‌گیرد و در نتیجه تخصیص بودجه به بخش‌های مختلف حمل و نقلی بر اساس فرضیات نادرست، خواه نا خواه نتایج نادرستی در بر دارد. به عبارت دیگر، به جای اینکه در قدم اول عدم تخصیص بودجه به بخش سواره را مد نظر قرار دهیم، باید طرح مطالعات جامع حمل و نقل به صورت کامل و با دقت بالا به انجام برسد تا بر مبنای آن اقدام به تکمیل شبکه‌های حمل و نقلی تهران کرد.

وی با بیان اینکه بخشی از اعتبارات ترافیکی – عمرانی در بخش سواره، در جهت تکمیل پروژه‌های نیمه کاره است که تا اتمام آنها امکان حذف اعتبارات وجود ندارد گفت: توسعه فضاهایی مانند پارک سوارها و ایجاد پایانه در نقاط تبادلی، یکی از نکات بسیار مهم تکمیل شبکه حمل و نقل شهری است که این موارد اعتباراتشان در ردیف سواره قرار دارند. همچنین معضل ترافیک شهر تهران صرفا مرتبط با سیاست‌های خودرویی نبوده و باید در کنار آن به مسائل حوزه شهرسازی با رویکرد حمل و نقلی نیز توجه بسیار ویژه مبذول داشت.

کرونی با تاکید بر اینکه حمل و نقل ریلی نیز از مهم‌ترین شیوه‌های حمل و نقلی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات ترافیکی و زیست محیطی شهری تهران را کاهش دهد که البته نیازمند توجه و درک ضرورت آن دارد. معطوف شدن تمامی توجهات مدیریت حمل و نقل شهری به تغییر در روش اجرای طرح ترافیک و غفلت از توسعه زیرساخت‌های ریلی که در تعویق چندباره افتتاح خط ۶ و بازگشایی مجدد خط ۷ مشهود است از مصادیق عدم توجه و درک ضرورت این موضوع است.