:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اینترنت اشیا در ایران توسعه می‌یابد

در تازه‌ترین برآوردها مشخص شد که هزینه و سرمایه‌گذاری‌های جهانی در زمینه توسعه زیرساخت‌های فناوری و ارتباطات در سال ۲۰۱۹ میلادی با یک رشد ۳.۲ درصدی به ۳.۸ تریلیون دلار خواهد رسید
کد خبر: ۱۳۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۷
اقتصاد گردان - در این جهش بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به فناوری‌های نوین و مدرنی همچون خدمات ابری (cloud-based)، اینترنت اشیا (IoT) و مراکز داده (data center) خواهد بود .

گزارشی که وب سایت زد دی نت، آن را منتشر کرده است هزینه‌های جهانی از بازارهای اشباع شده‌ای همچون صنعت گوشی‌های هوشمند و تبلت خارج و به سمت و سوی بازارهای نوپا و نوظهوری همچون گجت‌های هوشمند، خدمات و سرویس‌های ابری و مبتنی بر کلاد، اینترنت اشیا و خانه و شهرهای هوشمند سوق داده خواهد شد.

همان‌طور که به نظر می‌رسید و پیش بینی شده بود، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده موبایل و غول‌های تکنولوژی نیز تحت تأثیر رکود بی‌سابقه در بازارهای جهانی موبایل سعی دارند که با عرضه محصولات و خدمات نوین دیگری، توجه مخاطبان و علاقه‌مندان خود را جلب کنند و بدین‌ترتیب در فناوری‌های جدید دیگری که به آینده تعلق خواهند داشت، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

از سوی دیگر اینترنت اشیا و شهر هوشمند عباراتی هستند که این روزها در فضای مجازی زیاد به گوش کاربران می‌خورد. اینترنت اشیا به کاربران ساکن در شهرهای هوشمند این امکان را می‌دهد که با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند خود به کارها و فعالیت‌های روزمره خود بپردازند و این امر در زمینه‌هایی همچون انرژی، حمل و نقل، صنعت، بهداشت و درمان، ساخت و ساز، خانه و شهر هوشمند نقش پررنگ و بسزایی ایفا خواهد کرد. اینترنت اشیا (IoT) به معنی یک شبکه جهانی از اشیا مرتبط و متصل است که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهای استانداردشده‌ای با یکدیگر در ارتباطند. این سیستم جدید کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشیا و دستگاه‌ها، امروزه در کشورهای توسعه‌یافته‌ای همچون کره جنوبی در سیستم‌های اداری و همچنین وسایل منزل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته جان دیوید لاولاک، مدیر ارشد تحقیقات در موسسه گارتنر، فناوری ارتباطات دیگر تنها یک پلتفرم برای انجام کارهای موردنیاز شرکت‌های مختلف نیست بلکه خود تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صنایع در جهان شده است که نرخ رشد تجاری و سودآوری قابل ملاحظه‌ای را برای کشورهای مختلف به دنبال داشته است.

وی ادامه می‌دهد: جهان در مرحله‌ای به سر می‌برد که دیگر نمی‌توان ادامه حیات بدون تکنولوژی را برای آن متصور شد و می‌توان گفت که توسعه زیرساخت‌های فناوری ارتباطات با وجود تمامی مشکلات و تنش‌های سیاسی و تجاری موجود و همچنین بحران‌های اقتصادی که پیش روی بسیاری از کشورهای جهان قرار دارد، از مولفه‌های مهم زندگی در قرن بیست و یکم محسوب می‌شود و به همین دلیل صرف هزینه و سرمایه‌گذاری در این صنعت مهم نیز با روندی رو به رشد و صعودی همراه خواهد بود.

به گفته کارشناسان در سال‌های نه چندان دور بیشتر اشیا اطراف ما به اینترنت متصل می‌شوند و این عمل می‌تواند بسیاری از کارهای روزمره را برای بشر آسان و لذت بخش کند.

طبق آخرین آمارها در حال حاضر حدود

10 میلیارد شیء در دنیا به اینترنت متصل است و طبق پیش‌بینی‌ها، تا سال 2025 این رقم به

50 میلیارد خواهد رسید.

در حال حاضر بیش‌از 24 درصد از کل بودجه دنیای فناوری به بخش اینترنت اشیا محدود شده که این نشانگر اهمیت بالای آن در بین شرکت‌های بزرگ فناوری است.

براساس پیش‌بینی IDC، بازار اینترنت اشیا تا سال 2020 به بیش از 1.23 تریلیون دلار خواهد رسید و از این میزان 400 میلیارد دلار سهم تجهیزات و سخت‌افزار‌های این فناوری خواهد بود.درایران نیز چند سالی است که بحث اینترنت اشیاء وارد گفتمان مسوولان شده است به‌طوری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش با تاکید بر اینکه باید سیاست‌ها، راهبرد و استراتژی مشخصی داشته باشیم، گفته بود: ابتدا باید تحولی که در دنیا رخ داده است را درک کنیم اینکه فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، واقعیت افزوده و بیگ دیتا چه تاثیری بر کشور خواهد داشت. البته در ابتدای راه بیشتر افراد از این فضا درکی ندارند اما باید سواد را در بدنه حاکمیت افزایش دهیم و درباره اینکه چه تغییراتی در حال وقوع است، آگاهی‌رسانی کنیم. البته در کنار ضعفی که در بدنه دولت در دانش وجود دارد، پذیرش مطالب است.همچنین محمدجواد آذری جهرمی روز گذشته در اینستاگرام از دسترسی به نسل پنجم ارتباطات همراه (5G) و توسعه فناوری اینترنت اشیاء (IOT) به عنوان برنامه‌های سال ۹۸ نام برد.

وی نوشت: «پیش به سوی (5G)» هدفی است که در کنار توسعه اینترنت اشیاء برای سال ۹۸ درنظر داریم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون تمامی شهرها و بیش از ۶۶ درصد روستاها دارای پوشش نسل سوم (G3) و نسل چهارم (G4) ارتباطات همراه هستند که در سال آینده با وجود مانع بودن تحریم‌ها، تلاش بیشتری برای گسترش دسترسی همگانی انجام خواهیم داد.نسل جدید ارتباطات منتظر ما است.

وی در جای دیگر با بیان اینکه عزم مخابرات است که در توسعه ‌VDSL و FTTH تلاش کند، گفته بود: برآوردها حاکیست که ظرفیت رشد ۱۰ برابری را در حوزه زیرساخت بخش ثابت داریم. امروزه زندگی مردم بدون بهره‌گیری از فضای مجازی دشوار می‌شود. شتاب این وابستگی در سال‌های آینده به دلیل سه‌ضلع داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بیشتر می‌شود تا تحولات بزرگی در دنیا رخ دهد.

گفتنی است: گردش مالی که در حوزه IOT در آسیا و اقیانوسیه تا سال ۲۰۲۰ پیش بینی شده حدود ۸۵۳ میلیارد دلار است.