:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

دانه‌های تسبیحی که برای ترخیص کالا جفت و جور نمی‌شوند

مدیرکل گمرک استان سمنان معتقد است که نباید همه مشکلات ناشی از روند طولانی شدن ترخیص کالا از مبادی گمرکی را به‌نام گمرک نوشت.
کد خبر: ۱۳۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
اقتصادگردان- علی سعدالدین اظهار کرد: بیش از ۳۰ دستگاه، سازمان و نهاد در تشریفات گمرکی مشارکت دارند و گمرک به تنهایی مسؤولیت ترخیص کالاها را عهده‌دار نیست.

وی ادامه داد: صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی، حمل و نقل پایانه‌ها، اداره کل استاندارد، بیمه‌ها، امور مالیاتی، نظام بانکی، وزارت دفاع، ادارات بهداشت، و ده‌ها سازمان و نهاد دیگر در تشریفات گمرکی مسؤولیت دارند.

مدیرکل گمرک استان سمنان با بیان اینکه هرگونه تأخیر و یا مشکل در روند ترخیص و یا ورود کالاها به همه این دستگاه‌ها بر می‌گردد افزود: در حقیقت این دستگاه‌ها در بحث واردات و صادرات به مثابه دانه‌های تسبیح به هم متصل بوده و در تسریع و یا تأخیر در آن نقش دارند.

وی با بیان اینکه در واردات کالاها، گمرک در مرحله سوم قرار دارد، ادامه داد: در واقع در حوزه واردات در مرحله نخست کالا باید ثبت سفارش و در مرحله دوم مجوز آن از سوی صنعت، معدن و تجارت، صادر و سپس در مرحله سوم مورد توجه گمرک قرار گیرد.

سعدالدین با بیان اینکه مرحله تخصیص و تأمین ارز یکی از مراحلی است که مشکلاتی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان ایجاد می‌کند، افزود: گمرک بر اساس قانون تا کالایی ثبت سفارش نشده و ارز آن تأمین نشده باشد قانونا نمی‌تواند کالا را ترخیص کند.

وی با بیان اینکه گمرک تسهیلات ویژه‌ای برای واردکنندگان و خصوصاً واردکنندگان تولیدی در نظر گرفته ادامه داد: به طور مثال چنانکه کالایی کد رهگیری بانک را نداشته باشد گمرک تا ۷۰ درصد کالای وارد شده را در اختیار واردکننده قرار می‌دهد تا از این طریق بتواند کد رهگیری را تهیه و در اختیار گمرک قرار دهد.

مدیرکل گمرک استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چرایی تفاوت فاحش بین متوسط ارزش دلاری کالاهای وارداتی و صادراتی اظهار کرد: در حال حاضر ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی استان سمنان به طور میانگین ۵۲۳ دلار و ارزش دلاری هر تن کالای وارداتی ۲۴۷۵ دلار است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر فاصله بین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی استان کمتر شده افزود: تا چند سال پیش ارزش هر تن کالای صادراتی استان کمی بیش از ۳۰۰ دلار بود که امسال به ۵۲۳ دلار افزایش یافته و این نشان می‌دهد که ارزش و کیفیت کالاهای صادراتی استان روند رو به رشدی داشته است.

سعدالدین تصریح کرد: نباید فراموش کرد که بخش زیادی از صادرات ما کالاها و مواد خام است در حالی که در واردات، تکنولوژی را وارد می‌کنیم و همین میانگین ارزش کالاهای وارداتی را افزایش می‌دهد.