:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
از همه ابزارها برای شناسایی سوءاستفاده‌کنندگان ارز استفاده می‌کنیم

وزيراقتصاد: بیش از هر زمانی به جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیازمندیم

یکی از سیاست‌های دولت برای کاهش قیمت کالاهای اساسی، اعطای ارز دولتی برای واردات بود اما برخی افراد با سوءاستفاده از شرایط کشور، اقدام به فروش کالاهای وارداتی با قیمت آزاد در بازار کردند. دولت با اطلاع از این اقدامات، همه ابزارهای خود را برای شناسایی سوءاستفاده‌کنندگان به کار می‌گیرد تا مانع از وارد شدن فشار بیشتر به مردم شود
کد خبر: ۱۳۱۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۴
اقتصاد گردان - فرهاد دژپسند که در روزهای سختی سکان وزارت اقتصاد را بر عهده گرفت همچنان امیدوارانه از آینده اقتصاد کشور سخن می‌گوید و معتقد است در صورت همکاری بخش‌های مختلف تحریم‌های امریکا نمی‌تواند موتور حرکت اقتصاد کشور را با اخلال مواجه کند. او نه تنها نه خود را نسبت به جذب سرمایه‌گذاری ناامید نشان نمی‌دهد که جذب سرمایه‌گذاری خارجی را با وجود موانع امریکا امکان‌پذیر می‌داند. 
وی در همین رابطه در جلسه‌ای در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان اظهار داشت: برای جذب سرمایه خارجی توسط بخش خصوصی، از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد زیرا کشور بیش از هر زمان دیگری به این مهم نیاز دارد. بخش خصوصی در زمان تحریم، به دلیل روابط خاص و ساز و کارهای مورد استفاده برای معاملات خود، یک گام از دولت جلوتر است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: مشکلات مطروحه توسط فعالان بخش خصوصی حاضر در جلسه، بیشتر به نقصان زیرساخت‌ها برمی‌گردد و به گونه‌ای نیست که با یک دستور و مراجعه حل شود. بخش خصوصی یار و یاور دولت در اصلاح ساختارها است و توانمندی آن باعث می‌شود سهم بیشتری در پیشبرد امور داشته باشد. برای جذب سرمایه خارجی توسط بخش خصوصی، از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد زیرا کشور به این مهم نیاز دارد.

دژپسند در پاسخ به سوالی در خصوص اصرار دولت برای ارایه ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، گفت: در حالی که در شرایط تحریم، دشمن تمام نیروی خود را برای آسیب به کشور بسیج کرده و در این راستا، بیشترین تمرکز خود را بر عدم ورود منابع به داخل ایران قرار داده است، باید به هر طریق ممکن، زمینه ورود ارز را فراهم کنیم، در غیر این صورت، با صادرات بدون بازگشت ارز حاصله، عملا باعث خروج منابع از کشور شده‌ایم.وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشستی دیگر با اساتید و نخبگان دانشگاهی گلستان از ابلاغ دستور تشکیل هسته‌های اندیشه ورزی در سطح ادارات کل استانی این وزارتخانه خبر داد.

دژپسند، با اعلام این خبر اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم شاهد فعالیت هسته‌های مذکور در آینده نزدیک باشیم.

وی در ادامه این جلسه که با حضور استاندار گلستان، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی و جمعی از اساتید و نخبگان دانشگاهی استان در رشته‌های اقتصاد، مدیریت و حسابداری برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی نسبت به بهره مندی از نظرات صاحب نظران اقتصادی کشور گفت: تاکنون شروع کار ما در سفر به استان‌ها با نشست و هم اندیشی با اساتید و صاحب نظران و اساتید دانشگاهی بوده است.

دژپسند، گسترش حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را عامل مهم و اساسی در یکسان بودن نسبت تولید علم در استان‌ها و مرکز دانست و افزود: تاکنون در دانشگاه‌های استان‌ها شاهد تولید پروژه‌های پژوهشی بسیار خوبی بودیم که به دلیل تجاری نبودن این پروژه‌ها، می‌توان استفاده‌های خوبی از آنها داشت؛ لذا امیدواریم هرچه سریع‌تر، این فرآیند به جریان بیفتد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه، از ملت ایران به عنوان مردمی یاد کرد که 40 سال با سخت‌ترین و بدترین بحران‌های منطقه‌ای، ملی، اقتصادی و غیر اقتصادی مواجه بودند و افزود: ملت ایران تن به تسلیم نمی‌دهد، چرا که آزادی اقتصادی و سیاسی چیزی نیست که به راحتی بشود از آن چشم پوشید.

دژپسند از منفی جلوه دادن سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی به عنوان پدیده منفور اقتصادی یاد کرد و اظهار داشت: تجارت غیرمنصفانه‌ای که برضد منفعت عمومی جامعه باشد مذموم است و آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

به گفته وی، دشمن این‌بار، تمامی تاکتیک‌ها و روش‌هایی که برای دور زدن تحریم‌ها تاکنون استفاده کرده بودیم را شناسایی و مسدود کرده است و به همین دلیل کار سخت‌تر پیش می‌رود و بهانه به دست کشورهایی می‌دهد که می‌خواهند با ما همکاری داشته باشند ولی حاضر به پرداخت هزینه در این باب نیستند.

 دژپسند با تاکید بر اصل «مراقبت برای مقاومت» در این شرایط بحرانی افزود: باید به دنبال الگوی صحیح مصرف باشیم، چرا که در برخی موارد، مصرف سرانه کشور ما چندین برابر مصرف سرانه دیگر کشورها است که این مهم باید مدیریت شود.

وی همچنین بر لزوم حداکثر میزان صرفه‌جویی دولت در هزینه‌های خود تاکید و بیان کرد: در این شرایط نیاز به نقطه نظر و کمک مدیران استانی و اساتید دانشگاهی داریم.وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ارز و نظام ارزی ما تعریف شده است، گفت: سیاست‌ها عامل اصلی تغییر نرخ ارز است و در این بین چیزی عاید دولت نمی‌شود و امیدواریم این سیاست ارزی دولت بدون هیچ تغییری ادامه یابد.

   از همه ابزارها برای شناسایی سوءاستفاده‌کنندگان ارز استفاده می‌کنیم

دژپسند در جلسه‌ای دیگری روز یکشنبه و در نشست هم اندیشی با اساتید و نخبگان دانشگاهی و اقتصاددانان استان گلستان از به‌کارگیری همه ابزارها توسط دولت برای شناسایی سوءاستفاده‌کنندگان از ارز دولتی خبر داد، افزود: یکی از سیاست‌های دولت برای کاهش قیمت کالاهای اساسی، اعطای ارز دولتی برای واردات بود اما برخی افراد با سوءاستفاده از شرایط کشور، اقدام به فروش کالاهای وارداتی با قیمت آزاد در بازار کردند.وی تصریح کرد: دولت با اطلاع از این اقدامات، همه ابزارهای خود را برای شناسایی سوءاستفاده‌کنندگان به کار می‌گیرد تا مانع از وارد شدن فشار بیشتر به مردم شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به افزایش قیمت گوشت در بازار اشاره کرد و افزود: چندی قبل یک محموله 2.5 تنی گوشت کشف شد که مالک آن با وجود دریافت ارز 4200 تومانی برای واردات، قصد داشت گوشت‌ها را به قیمت آزاد در بازار به فروش برساند.

دژپسند ادامه داد: همچنین در حال حاضر 600 کانتینر گوشت در گمرک بدون صاحب است که پس از بررسی‌ها مشخص شد مالک آن با وجود دریافت ارز دولتی قصد دارد آن را با قیمت بیشتر در بازار عرضه کند.وی گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از تداوم و بروز این مشکلات، اجرای قانون برخورد با تجارت غیرمنصفانه است تا اینگونه تجار در رسیدن به اهداف منفعت طلبانه خود از مسیر وارد کردن ضربه به اقتصاد کشور، ناکام بمانند.

دژپسند افزود: بازگشت به فرهنگ دوران دفاع مقدس و ایستادگی در مقابل مشکلات، یکی از نیازهای روز کشور برای کمک به حل بحران‌ها است تا آثار تحریم از بین رفته و توطئه‌های دشمنان ناکام بماند.

   عدالت اجتماعی یک ارزش و هدف است

 او در مراسم بهره‌برداری و آغاز اجرای بیش از ۲۸۰۰ پروژه در استان گلستان با اشاره به تاثیرات منفی جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه امریکا در شاخص‌های اقتصادی مثل بیکاری و تورم، اظهار داشت، نباید از تحولات ساختاری مثبت ایجاد شده در اقتصاد کشور به‌واسطه انقلاب اسلامی غافل شد.دژپسند در مراسم افتتاح و کلنگ زنی متمرکز 2800 پروژه عمرانی و اقتصادی به ارزش بیش از دوهزار و صد میلیارد تومان با ظرفیت اشتغال زایی برای بیش ازشش هزار و ششصد نفر در استان گلستان در دهه مبارک فجر، این ایام را، ایام تغییر سبک زندگی و فرهنگ عمومی مردم ایران دانست و گفت: ایام دهه فجر یادآور حس آزادی و استقلال و ایجاد نظامی بهره مند از آموزه‌های دینی است، از این رو این ایام را ناخواسته در درونمان به‌طور نهادینه جشن می‌گیریم.

وی ضمن اذعان بر وجود برخی مشکلات در جامعه اظهار داشت: باید یادمان باشد جهت‌گیری‌مان گذر از یک نظام استبدادی، وابسته و مطیع به نظامی مبتنی بر آرای مردم و اراده ملت بود.

به عقیده وی نظام جمهوری اسلامی، نظامی است که در آن رای ملت حق الناس است و مقام ولایت فقیه در این نظام به سهولت منادی کرسی‌های آزاداندیشی و اندیشه ورزی در دانشگاه‌ها است.

وی همچنین افزود: ایجاد عدالت اجتماعی با برقراری تعادلات منطقه‌ای یک ارزش و هدف است و در این نظام سطح بندی‌ها به گونه‌ای است که جامعه، جامعه کاستی نباشد و حتی مناطق محروم از سهمیه کنکور برای تسهیلات عالیه برخوردار باشند.به گفته وی دسترسی مناطق روستایی به تسهیلاتی اعم از آب، برق و گاز و دیگر موارد، از اولویت‌های ما بود و در حال حاضر نیز شاهد هیچ روستای بالای 20 خانوار محروم از برق نیستیم.وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با بیان اینکه جامعه ما شیرینی استقلال خود را حس کرده است، اظهار داشت: دهه مبارک فجر یادآور این تحولات بنیادین است.وی با اشاره به اینکه باید تاکنون به جایی می‌رسیدیم که اقتصاد از اتکا به بودجه نفتی رهایی پیدا می‌کرد، افزود: نظام هنوز به صورت کامل مستقر نشده بود که شاهد تحمیل مهمان ناخوانده و نامبارکی به نام جنگ شدیم.

به گفته وی این جنگ، جنگی ساده و گذرا نبود، بلکه جنگی خانمان برانداز بود که در آن خواب‌های آشفته دشمن تعبیر نشد و به تاریخ سپرده شد.

وی با اشاره به خسارت حاصله در این جنگ که کشور ما متحمل آن شده بود، تصریح کرد: این عامل باعث شد که به هدف مطلوب نرسیم زیرا مجبور بودیم ضمن جبران خسارت‌ها، مسیر توسعه خود را نیز پیش بگیریم.

دژپسند از تحریم ظالمانه یکجانبه امریکا علیه ایران به عنوان شکل تکامل یافته جنگ اقتصادی امریکا یاد کرد و اظهار داشت: اگر با وجود مشکلات فعلی بیکاری و گرانی، تحولات ساختاری را نیز ببینیم آثار انقلاب بیشتر برای همگان نمایان می‌شود و چنانچه به برخی مشکلات فایق آییم می‌توانیم شیرینی تحولات بنیادی را حس کنیم.