:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
همتي بر تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی متاثر از افزايش نرخ ارز تاكيد كرد، دلار رکورد ۲۰۱۹ خود را شکست

ربع سكه 1.430، اونس 1313 دلار، 18 عيار 378، برنامه بانك مركزي؛ كاهش نرخ ارز همراه با ثبات بازار

در صرافي ملي دلار به نرخ فروش 11800 يورو با نرخ فروش 13750 معامله شد. در بازار نقدي بازار آزاد دلار 12130 تومان داد و ستد شدنرخ مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 639 هزار، گرم 18 عيار 378، سكه طرح جديد 4 ميليون و 330 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 330 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 430 هزار، سكه گرمي 780 هزار تومان معامله شده است/ نیاز به نقدینگی در برخي واحدهای تولیدی به دلیل افزایش نرخ ارز افزايش يافته است
کد خبر: ۱۳۱۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
اقتصاد گردان - روز سه شنبه 23 بهمن 97، در شرايطي كه نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا 11900 و دلار 13900 تومان اعلام شد، در صرافي ملي و صرافي هاي بانكي، دلار به نرخ فروش 11800 و خريد 11700، و يورو با نرخ فروش 13750 و نرخ خريد 13650 تومان معامله شد. همچنين در بازار نقدي بازار آزاد نيز دلار 12130 تومان داد و ستد شد. 
سامانه سنا نرخ هاي ميانگين براي معاملات ارزي روز 21 بهمن را نيز براي دلار 11858، يورو 13805، درهم 3280، يوآن 1839، پوند 15383، ليرتركيه 2396 تومان اعلام كرده است. 
براين اساس، با اعلام نرخ اونس جهاني 1313 دلار، و نرخ دلار آزاد 12130 تومان، قيمت طلا و سكه نيز اندكي افزايش داشت و نرخ مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 639 هزار، گرم 18 عيار 378، سكه طرح جديد 4 ميليون و 330 هزار،  نيم سكه 2 ميليون و 330 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 430 هزار، سكه گرمي 780 هزار تومان معامله شده است. 
همچنين قیمت خرید هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانک‌ها ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان است. از سوی دیگر این صرافی‌ها، قیمت خرید یورو را ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند.  در بانک‌ها نيز قیمت خريد دلار ۱۱ هزار و ۴۵۹ تومان، یورو ۱۲ هزار و ۹۲۳ تومان و هر پوند انگلیس ۱۴ هزار و ۷۴۱ تومان اعلام شده است.
همچنين بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز سه شنبه اعلام کرد که طی آن نرخ ۱۴ ارز نسبت به روز یکشنبه افزایش و نرخ ۲۴ واحد پولی دیگر از جمله یورو و پوند کاهش یافت. نرخ ۹ ارز دیگر مانند دلار نیز ثابت بود. هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، هر پوند انگلیس با ۳۰۳ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۲۸ ریال و هر یورو نیز با ۱۸۲ ریال افت ۴۷ هزار و ۳۶۹ ریال ارزش‌گذاری شد. 

كاهش نرخ ارز همراه با ثبات بازار

از سوي ديگر، رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش هاي راهپیمایان 22 بهمن، با بیان اینکه تمام تلاش خود را صرف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد، گفت: بانک مرکزی برنامه هایی را برای تعدیل نرخ دلار و ارز دارد.
عبدالناصر همتی افزود: سؤالی كه در ذهن برخی بود اين بود که درسته بانک مرکزی نمی خواهد قیمت دلار پایین بیاید؟ گفتم نعوذبالله! مگر ممکنه؟ برای بانک مرکزی درکنار تقویت ارزش پول ملی، ثبات در بازار و ممانعت از نوسان نیز مهم است، ولی این بدان مفهوم نیست که از کاهش نرخ ممانعت کرده یا در پی افزایش آن باشیم.عده اي نيز اعلام كردند كه تلاش بیشتری برای کاهش نرخ دلار بشود. گفتم من هم معتقدم نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم و مطمئن باشید تمام تلاش خود را مصروف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد.
رییس کل بانک مرکزی در گردهمایی روسای موفق شعب بانک‌های کشور، نيز از مدیران عامل بانک‌ها خواست تا تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دهند.در این همایش که مدیران و کارشناسان تمامی بانک ها و موسسات مالی کشور حضور داشتند، همتي با تاکید بر اینکه حفظ اشتغال و تولید اولویت نظام بانکی است گفت: مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی باید در ماه‌های پایانی سال، اولویت خود را تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی قرار دهند و از سخت‌گیرهایی که مانع تامین نقدینگی این واحدها می‌شوند، خودداری کنند. نیاز به نقدینگی بعضی از واحدهای تولیدی به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش‌ یافته است، این عوامل نباید مانع فعالیت واحدهای تولیدی شود، بر این مبنا بانک مرکزی حامی تولید و حفظ اشتغال در کشور است و لازم است بانک‌ها در این زمینه با جدیت وارد میدان عمل شوند.


نظارت بر توزیع کالاهای وارداتی با ارز دولتی


از سوي ديگر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بر ضرورت تشدید نظارت‌ها بر توزیع کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، تاکید کرد.
محمد حسینی در گفتگو با ایبِنا، با اشاره به معایب و مزایای ارایه ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی، گفت: اینکه گفته شود ارایه ارز ۴٢٠٠ تومانی منجر به بروز تورم می‌شود صحت ندارد زیرا ارز ۴٢٠٠ تومانی قیمت‌ها را پایین نگه داشته و با توجه به اینکه کالاهای اساسی را با آن می خریم و در بازار عرضه می‌کنیم خود به خود به کاهش تورم و افزایش قدرت خرید منجر می‌شود.
نماینده مردم تفرش در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا آثار این اقدام در جهت تامین کالاهای اساسی و کاهش قیمت تمام شده آن مسیر درستی را طی می کند، افزود: خیر این مسیر خیلی درست نیست زیرا شکاف میزان ارزی که ما به کالاهای اساسی اختصاص می دهیم با میزان تقاضایی که در بازار وجود دارد به علت نوسانات قیمت به حدی زیاد شده که تغییری در سبد مصرف کننده ایجاد نکرده است.
حسینی با بیان اینکه واحد تولیدی که خوراک را با ارز دولتی دریافت می کند با همان نرخ آزاد به عرضه مرغ اقدام می کند، افزود: متاسفانه این مثال در خصوص بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم صحت دارد. واقعیت کنونی بازار این است که تمامی مرغ های عرضه شده در بازار به نرخ آزاد نزدیک تر است.افرادی که از این حواله ها استفاده می کنند باید مکلف به عرضه تولیدات خود با قیمت نازل شوند.
حسینی با بیان اینکه اگر در ارایه ارز دولتی و توزیع کالاهای اساسی به مردم نظارت دقیقی صورت نگیرد به طور حتم تورم افسارگسیخته خواهد شد، گفت: در صورت عدم نظارت ها ۵٠ هزار میلیارد تومان ارز دولتی اختصاص یافته به تامین کالاهای اساسی به عنوان یارانه پنهان و رانت در اختیار عده ای خاص قرار می‌گیرد که به صلاح نیست.اگر تصمیم بر عدم ارایه ارز دولتی به کالاهای اساسی گرفته شود این یارانه باید به شکلی که تاثیر در اقتصاد کشور داشته و در بخش‌های مدیریتی موثر است به دست جامعه هدف برسد. باید راهکاری برای کاهش قیمت کالاهای اساسی در نظر گرفته شود تا فشار اقتصادی بر مردم بیش از این نشود.

استقبال از راه اندازی بازار متشکل ارزی

همچنين نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با استقبال از راه اندازی بازار متشکل معاملات ارز گفت: هر ابزاری که به شفافیت در بازار کمک کند، مورد استقبال است زیرا که مانع از سفته بازی می شود.
مجیدرضا حریری در گفت و گو با ایبِنا درباره تشکیل بازار نقدی معاملات متشکل ارزی، افزود: بازار ارز در ایران تا حدود زیادی براساس عرضه و تقاضا فعالیت نمی‌کند و این بازار تحت کنترل بانک مرکزی قرار دارد. با این حال ساز و کارهایی وجود دارد که می‌تواند به شفافیت بازار ارز کمک کرده و مانع سفته بازی شود.
نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: هر راهکاری که در جهت شفاف شدن بازار و معاملات در حوزه ارز و مبادلات پولی باشد، به شفافیت در بازار کمک می‌کند.
عضو اتاق بازرگانی گفت: محدودیت های اخیر بانک مرکزی از جمله درباره تعیین سقف ۵۰ میلیون تومانی برای هر کارت بانکی و سقف ۱۰۰ میلیون تومانی برای هر کدملی باعث شده تا فضا برای سفته بازی محدود شود.

دلار رکورد ۲۰۱۹ خود را شکست

ثبت هشتمین صعود متوالی دلار باعث شد این ارز در بالاترین سطح ثبت شده خود در سال ۲۰۱۹ قرار گیرد.
به گزارش رویترز، در شرایطی که آمریکا تهدید کرده است در صورت نرسیدن به توافق مشخص با چین بر واردات کالاهایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از این کشور تعرفه‌هایی با متوسط ۱۰ تا ۲۵ درصد وضع خواهد کرد، ارزش دلار در برابر ین و فرانک سوئیس که به عنوان ارزهای امن جهانی شناخته می‌شود ۰.۱ درصد پیشروی کرد به گونه‌ای که هر دلار به ۱۱۰.۴۷ ین و هر فرانک به ۱.۰۰۴ دلار رسید.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای مهم جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۴۵ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۹۷.۰۴ واحد، رکورد سال ۲۰۱۹ خود را شکست و برای نخستین بار در سال جاری در سطح بالای ۹۷ واحد ایستاد. مقاومت یورو در کانال ۱.۱۳ دلاری نیز در نهایت شکسته شد و یورو با ششمین کاهش متوالی به ازای ۱.۱۲۷۸ دلار مبادله شد.
به گفته برخی استراتژیست‌های ارزی، در صورتی که یورو نتواند در روزهای آینده به کانال ۱.۱۳ برگردد احتمال عقب نشینی یورو به کانال ۱.۱۲ دلاری نیز وجود دارد. پوند انگلیس تنها ارز مهمی بود که توانست در معاملات امروز در برابر پیشروی دلار بایستد و هر پوند با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱.۲۸۶۹ دلار رسید هر چند که پوند هنوز هم با کانال ۱.۳ دلار فاصله زیادی دارد.
 
طلا به حاشیه رفت
 
طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی، با احتیاط سرمایه‌گذاران در آستانه مذاکرات تجاری آمریکا و چین و رشد ارزش دلار، نتوانست پیشروی کند.هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۳۰۹ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته ۰.۴ درصد سقوط کرده بود.در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل تغییری نداشت و در ۱۳۱۲.۷۰ دلار ماند.
بر اساس گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است اگر تا اول ماه مارس، دو طرف به توافق نرسند، تعرفه روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. تنش‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان از سال گذشته بازارهای مالی را ملتهب کرده و جذابیت دلار آمریکا به‌عنوان دارایی امن را افزایش داد. شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از شش ارز بزرگ پس از پیشروی ۰.۴ درصدی در روز دوشنبه، در ۹۷.۰۵ واحد ثابت ماند.

روبل در مقابل دلار و یورو قدرت نمایی کرد

به گزارش راشاتودی، به دنبال افزایش رتبه اعتباری روسیه توسط موسسه اعتبارسنجی مودیز و پیش بینی از چشم انداز باثبات اقتصادی این کشور، روبل به این روند صعودی واکنش نشان داد و در مقابل دلار و یورو قدرت نمایی کرد.
بر همین اساس طی ۲۴ ساعت گذشته هر ۶۵.۸۵ روبل در مقابل یک دلار معامله شد که حاکی از رشد ۰.۱۷ درصد پول روسیه در مقابل دلار دارد؛ ضمن اینکه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون هم تقریبا ۳ درصد در برابر دلار تقویت شده است.
چند روز پیش موسسه اعتبار سنجی مودیز رتبه اعتباری روسیه را از Ba۱ به Baa۳ ارتقاء داد و اعلام کرد که تحریم های آمریکا تاثیری بر روی چشم انداز اعتباری روسیه نخواهد گذاشت. سال گذشته میلادی هم موسسات اعتبارسنجی اس اند پی و فیچ رتبه اعتباری روسیه را افزایش داده بودند.