:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱

تهدید حذف بلیت‌های چارتر برای گردشگری

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با تاکید براین‌که پرواز چارتر واقعی، قیمت بلیت یا سفر هوایی را افزایش نمی‌دهد، گفت: اگر پروازهای چارتری و گروهی حذف شود، گردشگری تعطیل می‌شود، انگیزه برای سفر از بین می‌رود و دیگر کمتر می‌توان تب سفر ایجاد کرد.
کد خبر: ۱۳۱۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
اقتصادگردان- حرمت‌الله رفیعی در پی مخالفت وزیر راه و شهرسازی با فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری، توضیح داد: قیمت بلیت هواپیما را آژانس مسافرتی تعیین نمی‌کند، این شرکت هواپیمایی است که قیمت‌گذاری می‌کند. او ادامه داد: آفت چارتر این است که شرکت‌های هواپیمایی پروازها را «سالانه» کرایه می‌دهند، درحالی که خوب می‌دانند برخی مسیرها تمام سال مسافر ندارند، آژانس ناچار است صندلی‌های هواپیمایی را که برای یک‌سال چارتر کرده در پاره‌ای از زمان‌ها، زیر قیمت و با زیان بفروشد و در فصل شلوغ برای جبران آن خسارت، قیمت‌ها را افزایش دهد، اگر پروازها را براساس عرضه و تقاضا و فصلی به آژانس‌ها کرایه می‌دادند، قیمت‌ها اینقدر دچار نوسان نمی‌شد. رفیعی اضافه کرد: حتی پرواز برنامه‌ای هم که برخی شرکت‌های هواپیمایی فقط به آن روی آورده‌اند اگر کنترلی روی آن نباشد با افزایش قیمت روبرو خواهد شد، پس مشکل جای دیگری است نه اصل چارتر. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی افزود: جفای ایرلاین این است که حقوق پرسنل خود را از چارترفروشی تأمین می‌کند درحالی که حقوق پرسنل را نباید فقط از چارتر تأمین کنند. به گفته رفیعی، ‌از طرفی چارتر را براساس تعریف واقعی در اختیار آژانس نمی‌گذارند، ایرلاین مثلاً در مسیر تهران - مشهد - تهران از سازمان هواپیمایی کشور مجوز پرواز برنامه‌ای می‌گیرد و درحالی که بلیت آن را باید در سیستم بفروشد، آن را برای یک‌سال به آژانس‌ها چارتر می‌دهد. اگر شرکت‌های هواپیمایی قصد چارترفروشی دارند از همان ابتدا باید درخواست مجوز مرتبط با آن را بدهند، مخصوصاً آنکه به لحاظ قانونی نمی‌توانند همه ظرفیت خود را چارتر بفروشند.